• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81000
+
-

سکته تابستانی بازار مسکن

میانگین قیمت مسکن در تابستان امسال 5درصد کاهش پیدا کرد و تعداد معاملات از نصف هم کمتر شد

 بازار مسکن تهران، تابستان امسال را با کاهش 5درصدی قیمت به پایان رساند. آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، در شهریورماه امسال قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات مسکن تهران به 12میلیون و 969هزار تومان رسیده که نسبت به ‌ماه قبل 1.7درصد و نسبت به اوج قیمت مسکن در تیرماه 5درصد کمتر است. البته این کاهش قیمت در سایه افت 72.9درصدی تعداد معاملات مسکن رخ داده که از وضع نامساعد این بازار حکایت دارد. به گزارش همشهری، بازار مسکن که از اوایل سال گذشته وارد دوره رکود تورمی شده بود و با وجود افت پیاپی معاملات، با رشد ادامه‌دار قیمت‌ها مواجه می‌شد، از اواسط تیرماه امسال عملا وارد دوره رکود سنگین شد و تورم منفی را تجربه کرد. حالا کارشناسان معتقدند بازار مسکن به وضعی رسیده که فروشنده باید با خریدار راه بیاید و قیمت‌ها را تا جایی که با قدرت خرید متقاضی متناسب باشد، پایین بیاورد؛ زیرا نقدشوندگی بازار به‌واسطه جهش 230درصدی قیمت مسکن در 2سال اخیر بسیار کم شده است.

رکود مسکن سنگین‌تر شد
طبق اطلاعات منتشرشده از وضعیت بازار مسکن پایتخت در شهریور امسال، تعداد قراردادهای خریدوفروش منعقدشده در این ‌ماه به 2هزار و 855فقره رسیده که در مقایسه با شهریور پارسال 72.9درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بررسی وضعیت بازار مسکن تهران در 6‌ماه امسال نیز از افت 57.3درصدی تعداد معاملات نسبت به‌ مدت مشابه پارسال حکایت دارد که رقم قابل‌توجهی است. بررسی میانگین قیمت مسکن در 6‌ماه اخیر حاکی از این است که قیمت مسکن نسبت به‌ مدت مشابه در سال قبل 90.5درصد بیشتر است و باوجود اینکه شیب گرانی قیمت مسکن در 2‌ماه پایانی تابستان معکوس شده، اما همچنان میزان رشد قیمت در بازار مسکن از نرخ تورم عمومی بالاتر است و به دوبرابر می‌رسد. برایند وضعیت موجود این است که بازار مسکن در نیمه دوم سال با رکود بسیار سنگینی مواجه شود؛ رکودی که به عقیده کارشناسان در 25سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

کسادی و رکود ادامه دارد
آمارهای بازار مسکن در نیمه نخست سال98 از منفی شدن تورم و تداوم افت تعداد معاملات حکایت دارد. نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک با نگاهی به این آمارها و با استناد به وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بازار مسکن، پیش‌بینی می‌کند بازار مسکن در نیمه دوم سال با رکود بی‌سابقه مواجه شود و روند افت قیمت‌ها ادامه‌دار باشد. حسام عقبایی با اشاره به پیش‌بینی کاهش 20 تا 30درصدی قیمت مسکن با متراژ بالاتر از 150متر زیربنا به همشهری گفت: این پیش‌بینی در شهریورماه محقق شده و در واحدهای کوچک متراژ نیز نزول قیمتی آغاز شده است. عقبایی افزود: فعلا در شهرهای اطراف تهران ازجمله شهر جدید پرند، قیمت واحدهای مسکونی میان متراژ از 90 تا 160میلیون تومان کاهش یافته و انتظار می‌رود این موج کاهشی به واحدهای میان متراژ داخل تهران نیز سرایت پیدا کند. طبق پیش‌بینی عقبایی، بازار مسکن در پاییز و زمستان امسال رکود عمیقی را تجربه می‌کند که در 25سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

عقب‌نشینی قیمتی فروشندگان مسکن

آمارهای وزارت مسکن از افت 5درصدی میانگین قیمت مسکن در معاملات مرداد و شهریور حکایت دارد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که این قیمت‌ها متعلق به معاملات انجام‌شده در بازار است و نسبت به قیمت‌های اظهارشده در فایل‌های فروش مسکن پایین‌تر است. به‌عبارت‌دیگر، کاهش 5درصدی میانگین قیمت مسکن در معاملات مرداد و شهریور امسال حاکی از این است که قیمت پیشنهادی فروشندگان در این 2ماه بسیار بیشتر از این رقم کاهش پیدا کرده و به پایین‌تر از قیمت کشف‌شده در تیرماه رسیده است. گزارش‌های میدانی در ماه‌های گذشته نشان می‌داد که به‌واسطه تورم انتظاری فروشندگان مسکن، قیمت پیشنهادی آنها در دوره رونق مسکن همواره تا 20درصد از قیمت کشف‌شده در معاملات مسکن بالاتر بود و حالا با توجه به اینکه قیمت مسکن از قیمت کشف‌شده در تیرماه نیز 5درصد کمتر شده، می‌توان گفت؛ قیمت پیشنهادی فروش مسکن چیزی در حدود 20درصد نسبت به ماه‌های قبل پایین آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید