رئیس اداره
شعاعی بیان کرد: از مجموع دانشآموزانی که سنجش شدهاند 1326 نفر مشکوک به مشکل بینایی بودند که به پایگاه تخصصی ارجاع و ارزیابی شدند و برخی نیاز به عینک یا جراحی داشتند و تعدادی نیز دچار تنبلی چشم بودند. وی ادامه داد: ۹۰۰ دانشآموز مشکوک به مشکل شنوایی بودند که مشکل بسیاری از آنها با شستوشوی گوش برطرف و به مدارس عادی معرفی شدند. شعاعی بیان کرد: 2340 نفر نیز مشکوک به مشکل ذهنی و هوشی بودند که در پایگاههای تخصصی تحت آزمونهای استاندارد بینالمللی قرار گرفتند و بر اساس میزان هوش، جایدهی آموزشی آنها مشخص شد.
وی اضافه کرد: کودکانی که دچار مشکل جسمی-ذهنی هستند، به مدارس استثنایی معرفی میشوند و کودکانی که فقط مشکل جسمی دارند، خانوادههایشان میتوانند محل تحصیل فرزندانشان را بین مدرسه عادی یا مدرسه ویژه کودکان جسمی-حرکتی انتخاب کنند. رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم با بیان اینکه سالانه بین ۸۰۰ تا 1200 دانشآموز دیرآموز در قم تشخیص داده میشود گفت: این دانشآموزان به مدارس عادی معرفی و به معلمان تاکید میشود باید در کلاس توجه ویژهای به یادگیری و فعالیت دانشآموزان دیرآموز داشته باشند.
وی افزود: دانشآموزان دیرآموز پس از یک سال تحصیل در مدارس عادی درصورتیکه پیشرفت تحصیلی نداشته باشند، برای گذراندن آزمون مجدد به پایگاه تخصصی ارجاع داده میشوند و جایگاه آموزشی آنها بررسی میشود. شعاعی با بیان اینکه سالانه بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ دانشآموز وارد مدارس استثنایی میشوند گفت: سال گذشته 1602 دانشآموز در مدارس استثنایی و ۴۷۵ دانشآموز نیز بهصورت آموزش تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند. وی همچنین با اشاره به سنجش سلامت 1600 کودک بدو ورود به پیشدبستانی اظهار کرد: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بههنگام میدهد.
سنجش سلامت نوآموزان در قم
در همینه زمینه :