• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188663
+
-

آغاز از سرگیری سنجش سلامت نوآموزان

یک میلیون و 700هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی باید سنجش سلامت شوند

طرح سنجش سلامت نوآموزان در سراسر کشور آغاز شده و تمامی کودکانی که اول مهرماه امسال دانش‌آموز کلاس اول می‌شوند، باید در فرایند سنجش شرکت کنند. طرحی که حالا حدود 3 دهه از اجرای آن در کشور می‌گذرد، اما در همه این سال‌ها اغلب به‌صورت یکسان و بدون تغییر خاصی انجام شده بود. البته این به آن معنا نیست که از هیچ لحاظی تغییری نداشته و مجریانش همواره مدافع درصد پوششی و افزایش کیفیت این طرح بوده و هستند. به‌گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، امسال اما تغییرات اساسی در فرایند سنجش سلامت نوآموزان اتفاق افتاده است که مهم‌ترین آن تغییر بازه زمانی نوبت‌گیری و مراجعه به پایگاه‌هاست. حمید طریفی حسینی، در این‌باره می‌گوید:«امسال تحولات جدی نسبت به سال‌های گذشته در این برنامه انجام دادیم که ازجمله آن می‌توان به زمان سنجش اشاره کرد؛ بنابراین خانواده‌ها باید با دقت به این موضوع در زمان مناسبی کار نوبت‌گیری و سنجش فرزندشان را انجام دهند».

هزار پایگاه سنجش در کشور
به‌گفته حمید طریفی، در سال‌های گذشته روش معمول این بود که بعد از مراجعه خانواده‌ها به مدرسه و انجام پیش ثبت‌نام فرزندشان، مدیر مدرسه اقدام به نوبت‌گیری سنجش در سامانه می‌کرد: «در فرایند کنونی خانواده‌ها می‌توانند بدون نیاز به مراجعه در مدرسه، وارد سامانه my.medu.ir شوند و  نقش خود را به‌عنوان والدین تعریف کنند که از طریق پیامکی که به شماره همراه پدر یا مادر ارسال می‌شود، احراز هویت الکترونیکی انجام می‌شود و آنها می‌توانند از نزدیک‌ترین پایگاه در محل سکونت‌شان نوبت بگیرند. هزار پایگاه سنجش در سراسر کشور برای این امر تدارک دیده شده است».
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با الزامی خواندن سنجش سلامت برای بچه‌هایی که امسال به کلاس اول می‌روند، می‌گوید: «تمامی کودکانی که اول مهرماه امسال دانش‌آموز کلاس اول می‌شوند، باید در فرایند سنجش شرکت کنند. البته ما سنجش را از سن 4سالگی شروع کرده‌ایم. پایگاه‌هایی که وقت داشته باشند کودکان 4ساله یعنی پیش‌دبستانی یک را می‌توانند پذیرش کنند. اگر سنجش در پیش‌دبستانی انجام شده باشد هنگامی که به کلاس اول می‌روند، دیگر نیاز به انجام سنجش ندارند.»
طریفی حسینی با بیان اینکه این سنجش یک ارزیابی چندوجهی ازجمله سنجش بینایی، شنوایی، ویژگی‌های جسمی – حرکتی، وضعیت بهداشت پوست و مو، دهان و دندان و آمادگی تحصیلی است و ما چند آیتم جدید هم اضافه کرده ایم که اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، آسیب‌های زبان و گفتار از این جمله است.
به‌گفته او، قرار گرفتن دانش‌آموزان در فرایند غربالگری و سنجش سلامت به‌منظور کسب شناخت دقیق از ویژگی‌های استعدادی، توانایی‌ها، ظرفیت‌ها، نیازها و مشکلاتی که ممکن است در طول دوران تحصیل با آن مواجه شوند، امری ضروری است: «از این منظر مداخله به هنگام در سنین طلایی که اوان کودکی است، اهمیت پیدا می‌کند و درصورت وجود هرگونه اختلال یا مشکل، امر شناسایی و مداخله انجام می‌شود تا نوآموزان از سطح آمادگی بالاتری برخوردار شده و وارد نظام آموزشی شوند».
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: «در این سنجش یک ارزیابی چندوجهی انجام می‌شود، ازجمله سنجش بینایی، شنوایی، ویژگی‌های جسمی – حرکتی، وضعیت بهداشت پوست و مو، دهان و دندان و آمادگی تحصیلی و چند آیتم جدید هم اضافه کردیم که اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، آسیب‌های زبان و گفتار از این جمله است.»

یک میلیون و 700هزار دانش‌آموز کلاس اولی
طریفی حسینی با اشاره به آمار حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی گفت:«تاکنون ۴۰۰ هزار نوآموز کار نوبت‌گیری و سنجش‌شان انجام‌شده و برآورد ما این است که بتوانیم سنجش حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر را تا اواسط خردادماه به سرانجام برسانیم. هزینه سنجش ۶۰ هزار تومان است و از طریق درگاه الکترونیک قابل پرداخت است و هیچ‌گونه وجهی در مراکز نباید پرداخت شود.»
وی همچنین از خانواده‌ها خواست با توجه به اینکه امکان مراجعه به سامانه از اوایل فروردین فراهم بوده و پایگاه‌ها نیز از ۱۴ فروردین آغاز به‌کار کرده‌اند، نوبت‌گیری و مراجعه به پایگاه‌های سنجش را در همین روزها پیگیری کرده و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت:«ما قصد داریم تا اواسط خردادماه کار نوبت‌گیری و سنجش نوآموزان انجام شود؛ زیرا قبلاً این کار به‌صورت فشرده در تابستان انجام می‌شد که مشکلاتی را در حوزه ساماندهی نیروی انسانی، سفارش کتاب‌های درسی و کلاس‌بندی دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد؛ لذا ما این برنامه را به‌صورت فرایندی در طول سال تحصیلی انجام می‌دهیم تا امور دیگر نیز به خوبی در تابستان ساماندهی شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :