• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80796
+
-

محصولات پاییزه مازندران در سراشیبی تولید

کشاورزی
محصولات پاییزه مازندران در سراشیبی تولید

 مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی، کم‌توجهی به اصول و یافته‌های تحقیقاتی و علمی، پایین بودن سطح کشت مکانیزه، تولید محصولات زراعی و پاییزه، مازندران را در سراشیبی قرار داده است.به گزارش مهر، تولید کم محصولات زراعی در واحد سطح در حالی است که مازندران بهترین خاک کشور را دارد و روند نزولی تولید محصولات زنگ خطر را برای کشاورزی استان به صدا درآورده است.

۵۱ هزار تن گندم، ۲۶ هزار تن جو و ۲۳ هزار تن کلزا در استان کشت می‌شود و سال زراعی قبل ۱۲۳ هزار تن گندم، ۳۲ هزار تن جو و ۲۶ هزار تن کلزا در استان تولید شد. میزان عملکرد تولید گندم در سال زراعی ۹6-۹7 حدود 2۹۹۸ کیلوگرم بود که در سال زراعی ۹7-۹8 به 2۴۰۰ کیلوگرم رسید. تولید جو نیز از یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار به یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم رسید و تولید کلزا نیز کاهش داشته‌ است.

مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران کاهش تولید محصولات پاییزه را زیبنده استان ندانست و گفت: مازندران بهترین خاک کشور را دارد و با این عملکرد تمامی زحمات کشاورزی و تحقیقاتی زیر سوال می‌رود.«عباس پورنصرالله» با بیان این‌که بهترین محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، ادامه داد: متوسط عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران پایین است و در کشور از این نظر زیر سوال هستیم.

وی مصرف بی‌رویه کودهای غیر تکلیفی را از جمله دلایل کاهش روند تولید در عملکرد سطح عنوان کرد و افزود: ۱۰ هزار برند کود غیر تکلیفی داریم و کارگزاری به‌ جای کود تکلیفی، کود غیر تکلیفی به کشاورز می‌دهد ولی نحوه مصرف را به او نمی‌گوید. مصرف خودسرانه از جمله تهدیدهاست.پورنصرالله پایین بودن سطح کشت مکانیزه را از دیگر چالش‌های فراروی کشت پاییزه دانست و گفت: هرچند در چند سال اخیر از نظر کشت مکانیزه روند صعودی داشتیم ولی روند آن رضایت‌بخش نیست.این مسئول به موضوع کنترل به‌ موقع آفات و بیماری‌ها اشاره و اظهار کرد: اگر برای گندم 7 ‌تا ۱۰ روز هم تاخیر در سم‌پاشی داشته باشیم، فایده ندارد و باید علف هرز را کنترل کنیم.


مصرف پایین علف‌کش

مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی استان با اشاره به سطح کشت کلزا در ۲۳ هزار هکتار گفت: امسال فقط در 3۵۰۰ هکتار قبل از کشت کلزا، علف‌کش مصرف ‌شده است. با این‌که علف‌کش‌های قبل از کشت قوی داریم ولی مصرف همچنان پایین است.وی به خاک‌ورزی غیر فنی هم اشاره و بیان کرد: در دشت، اراضی شیبدار و شالیزار، خاک‌ورزی و دیسک به صورت نامناسبی انجام و اصول فنی نادیده گرفته می‌شود.پورنصرالله با بیان این‌که روش آماده‌سازی زمین صحیح نیست، ماندابی بودن اراضی را مساله مهمی دانست و گفت: زهکشی مناسب انجام نمی‌شود و در این اراضی به کشت دوم هم اقدام می‌شود. در زمین ماندابی باید با روش کشت مناسب مانند پشته‌ای، محصول تولید کرد.


ارائه حواله کود

مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی استان به سیاست جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید اشاره و با بیان این‌که بذر و کود به ‌اندازه کافی وجود دارد، اظهار کرد: باید پای کشاورز به مرکز جهاد کشاورزی باز شود و هیچ کارگزاری حق ارائه کود بدون حواله مراکز جهاد کشاورزی را ندارد.پورنصرالله یادآور شد: کارشناس پهنه باید حداکثر مدیریت ۵۰۰ هکتار از مزارع را عهده‌دار شود و کشاورز، کارشناس پهنه را بشناسد و به وی مراجعه کند.وی از کشاورزان مراکز دیم و کوهستانی خواست تا نسبت به مصرف کودهای پایه برای کشت اقدام کنند تا عملکرد محصولات زراعی افزایش یابد.

 

ضرورت ارائه آموزش



توجه به تحقیقات در مراحل رشد گیاه و محصولات زراعی یک مساله مهم و حیاتی است که می‌تواند عملکرد تولید محصولات پاییزه را در مازندران افزایش دهد. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان این‌که این مرکز از بخش‌های مختلفی مانند بخش تحقیقات آب ‌و خاک، گیاه‌پزشکی و اقتصاد اجتماعی تشکیل ‌شده است، گفت: باید با تدوین برنامه‌های مناسب چالش‌های فراروی کشت پاییزه را برطرف کنیم.

«محمودرضا رمضان‌پور» آموزش و تحقیق را سبب رونق و توسعه کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات برشمرد و افزود: خوشبختانه در مناطق مختلف، ایستگاه‌های تحقیقاتی وجود دارد و همکاران با حضور در کنار کشاورزان و کارشناسان می‌توانند کمک‌کننده باشند.وی با اشاره به این‌که هسته‌های اولیه بذر در مراکز تحقیقات شکل می‌گیرد گفت: اگر در زمینه تولید بذر فعالیت نکنیم با چالش مواجه می‌شویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با تاکید بر این‌که درباره تغذیه گیاهی تمام دستورالعمل‌های لازم را براساس پراکنش عناصر غذایی ارائه کرده‌ایم، ادامه داد: پراکنش عناصر غذایی تعیین می‌کنند چه میزان و چه زمانی کود شیمیایی استفاده کنیم و تاکنون در آزمایشگاه بیش از 5 هزار نمونه خاک مورد آنالیز قرار گرفته که از این نظر در کشور پیشرو هستیم.وی یادآور شد: مازندران در تعیین عناصر غذایی جزو استان‌های پیشگام است، زیرا اکوسیستم مزارع مازندران نیازمند توجه است ولی مهم‌ترین موضوع، برای افزایش عملکرد محصولات زراعی توجه به رشد گیاه است و این‌که بدانیم چه زمانی نیازمند کود و سم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید