• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80790
+
-

رهایی از خشکسالی با انسداد چاه‌های غیرمجاز

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان: با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به بیش از 400 روستا آب لوله‌کشی خواهد رسید

زیست‌بوم
رهایی از خشکسالی با انسداد چاه‌های غیرمجاز

چندین دهه خشکسالی‌ و کم‌آبی در اقلیم سیستان و بلوچستان حفاظت از منابع آبی را در این خطه بیش از پیش مهم و ضروری کرده است. 

انسداد چاه‌های بدون مجوز یکی از راهکارهای مسئولان برای صیانت از منابع آب استان سیستان و بلوچستان است. 

به گزارش عصر هامون، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: هدف ما حفاظت از منابع زیرزمینی آب استان است و در جلسات کارگروه قضایی صیانت از منابع آب استان نیز به این موضوع پرداخته 
می‌شود. 

 «محمدعلی حمیدیان» افزود: 27درصد تلفات آب در مسیر انتقال آب داریم و بیش از 60هزار انشعاب غیرمجاز در شبکه توزیع داریم که باید مدیریت شود. 

وی با تاکید بر لزوم حفاظت از منابع آبی سیستان و بلوچستان، گفت: با توجه به این‌که در دوره بحرانی آب قرار داریم و شرایط آب سیستان و بلوچستان مناسب نیست از 2 سال قبل برنامه‌ریزی و اقداماتی برای صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی این استان انجام شده است. 


تقویت منابع آب‌ زیرزمینی

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در استان، بیان کرد: در حال حاضر 1261 روستای استان از نعمت آب محروم هستند و به صورت سقایی آب‌رسانی می‌شوند که این موضوع نگران‌کننده است. 

حمیدیان اظهار کرد: ما موظفیم منابع آب‌های زیرزمینی را تقویت کنیم تا به همه روستاها و مناطق نیازمند آب لوله‌کشی، آب‌رسانی انجام شود. 


3هزار میلیارد ریال اعتبار

حمیدیان ادامه داد: حدود 3هزار میلیارد ریال برای تامین آب این روستاها و لوله‌کشی نیاز است که این موضوع، نیازمند بر آب از یک منبع پایدار است؛ یعنی باید اول برای مدیریت آب اقدام کنیم تا بتوانیم منبعی پایدار برای این مناطق ایجاد کنیم. وی حفاظت از منابع آبی در کل سیستان و بلوچستان را مورد تایید قرار می‌دهد. 


آب لوله‌کشی برای 400 روستا 

حمیدیان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تا پایان سال به بیش از 400 روستا آب لوله‌کشی برسانیم و از ابتدای سال نیز دستور انسداد 157 چاه غیرمجاز اعلام‌شده توسط مسئولان صادر شده است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که ثمره حفاظت از منابع آبی مثبت بوده، تصریح کرد: طی گزارش‌های دریافتی با انسداد چاه‌های غیرمجاز و ضبط دستگاه‌های حفر چاه‌های غیرمجاز توانستیم تا حدودی به احیای منابع زیرزمینی آب استان کمک کنیم و با ادامه این روند امیدواریم بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم.


لزوم حفاظت از منابع آبی زرآباد

بخشدار بخش در جنوبی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان گفت: برای داشتن آینده‌ای بهتر باید از منابع آب و خاک به بهترین شکل حفاظت کرد. 

به گزارش مهر «هاشم شاهوزهی» در جلسه هم‌اندیشی حفاظت از منابع طبیعی که با حضور کشاورزان، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بخش زرآباد در محل این بخشداری برگزار شد، اظهار کرد: حفاری غیرقانونی چاه‌های غیرمجاز باعث نابودی کشاورزی در منطقه خواهد شد. وی افزود: باید تخریب منابع طبیعی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی و اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و توسعه آن را به عنوان یک هنجار اجتماعی به جامعه القا کرد. 

شهردار شهر زرآباد نیز در این جلسه اظهار کرد: استفاده اصولی و منطقی از منابع آب باعث پایداری و رونق کشاورزی منطقه می‌شود.  «عبدالله برکی» ادامه داد: وظیفه همه است از منابع طبیعی به نحو احسن حراست و به نسل‌های بعدی منتقل کنند. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کنارک نیز در این جلسه اظهار کرد: باید با همکاری یکدیگر از سیمای منابع طبیعی منطقه حفاظت کنیم. 

«اکبر قدوسیان» با اشاره به این‌که زرآباد از قابلیت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی برخوردار است، بیان کرد: بسیاری از دشت‌های استان به ‌دلیل خشکسالی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. 

رئیس منابع آب شهرستان کنارک هم در این جلسه اظهار کرد: به‌زودی گروه ضربت و انسداد حفاظت از منابع طبیعی در خصوص حفر چاه‌های جدید به منطقه ورود پیدا می‌کنند. 

«فرهاد جنگی‌زهی» ادامه داد: با صاحبان دستگاه‌های حفاری چاه‌های غیرمجاز در منطقه به شدت برخورد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید