• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80737
+
-

کیف‌هایی پر از خوراکی

چند پیشنهاد برای میان‌وعده دانش‌آموزان

کیف‌هایی پر از خوراکی

«می‌رم مدرسه جیبام پر از فندق و پسته...»؛ بسیاری از ما با این شعر در دوران دانش‌آموزی‌مان خاطره داریم؛ حالا چه جیب‌هایمان پر از فندق و پسته بود چه نبود، این شعر را با آواز می‌خواندیم و راهی مدرسه می‌شدیم. اما این شعر در واقع به موضوع مهم اهمیت‌دادن به تغذیه دانش‌آموزان می‌پردازد؛ اینکه خانواده‌ها چه نوع مواد خوراکی را باید در کیف دانش‌آموزان خود قرار دهند و اگر قرار است دانش‌آموز آنها در مدرسه ناهار بخورد چه حساسیت‌هایی را رعایت کنند.
فائزه شهبازی، متخصص تغذیه کودکان در این‌باره به سایت فرارو گفته است: «امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی والدین، تغذیه مناسب کودکان آنهاست. این نگرانی با شروع‌ فصل مدرسه دوچندان می‌شود، به‌خصوص اینکه با تغییر گرایش کودکان به غذاهای فست‌فودی نیمی از نیازهای اساسی و تغذیه‌ای کودکان برآورده نمی‌شود و این موضوع تأثیر سوئی بر روند یادگیری آنها خواهد داشت. یکی از سؤال‌های همیشگی والدین از متخصصان تغذیه این است که چگونه تغذیه بچه مدرسه‌ای خود را غنی کنند تا بچه بتواند بازده مناسبی را در مدرسه داشته باشد.» او با اشاره به اینکه دانش‌آموزان و کودکان باید مواد غذایی‌ای مصرف کنند که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، شیر و سایر لبنیات، میوه و سبزیجات تازه، مواد پروتئینی شامل مرغ، ماهی، گوشت و تخم‌مرغ و نان و غلات باشد می‌گوید: «هر کودک و نوجوان برای رشد جسمی خود و از همه مهم‌تر ایجاد سلول جدید در بدن و همچنین داشتن استخوان‌های قوی و درشت نیاز به کلسیم، پروتئین و روی دارد که باید در برنامه غذایی‌اش گنجانده شود. اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و هرگونه فقدان در این زمینه مشکلات جبران‌ناپذیری را به‌وجود می‌آورد.»

صبحانه را جدی بگیرید
بسیاری از دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان ابتدایی سخت از خواب بیدار می‌شوند تا به مدرسه بروند و معمولا هم علاقه‌ای به خوردن صبحانه ندارند اما باید درنظر داشته باشید که صبحانه مهم‌‌ترین وعده غذایی در روز است. بنابراین والدین باید همیشه قبل از رفتن دانش‌آموزان به مدرسه برای آنها صبحانه آماده کرده و آنها را به خوردن صبحانه تشویق کنند. خوردن عسل، تخم‌‌مرغ، شیر و پنیر و برخی از مرباها مانند بالنگ (که جلوی سرماخوردگی را می‌گیرد و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است) می‌تواند توانمندی مغز و کارایی ذهن دانش‌آموزان را افزایش دهد.

داستان خوراکی در مدرسه
 اما در کنار وعده صبحانه، مهم‌ترین موضوعی که والدین در تغذیه دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار دهند، داستان خوراکی در مدرسه است؛ به قول بچه‌‌های دهه60 «بله»؛ تغذیه‌ای که مادران در کیف دانش‌آموزان می‌گذارند تا در زنگ‌های تفریح بخورند و احساس ضعف نکنند. اما ساده‌‌ترین راه برای این موضوع دادن پول و تشویق او به خرید از بوفه‌های مدارس است اما این ساده‌ترین راه بدترین انتخاب هم هست، زیرا بچه‌ها را به خوردن انواع چیپس‌ها، پفک‌ها و ساندویچ‌های چرب (کالباس و سوسیس و...) تشویق می‌کند. پیشنهاد ما به مادران و پدران این است که شب‌ها یا صبح‌های زود برای میان‌وعده‌های دانش‌آموزانشان خوراکی‌هایی آماده کنند. بهتر است برای یک زنگ تفریح از میوه‌ها و سبزیجات کمک بگیرید و برای زنگ تفریح بعدی لقمه یا ساندویچی کوچک درست کنید؛  ساندویچی حاوی کمی پنیر، خیار، گوجه و... همچنین شما می‌توانید از ترکیب‌های مختلف و مغذی برای درست‌کردن میان‌وعده دانش‌آموزان بهره ببرید. در زیر پیشنهادهایی را ارائه می‌دهیم:
   ساندویچ‌های متنوع: علاوه بر انواع ساندویچ‌هایی که با پنیر و انواع سبزیجات و گردو و... درست می‌شوند، شما می‌توانید از ترکیب‌های دیگر مانند تن ماهی، کوکوسبزی، کوکو سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و... هم برای درست‌کردن ساندویچ استفاده کنید.
   سالادها: فرزندان ما باید به خوردن سبزیجات تشویق شوند. می‌توانید برای میان‌وعده فرزندانتان ترکیب‌هایی از سبزیجات خوشمزه را آماده کنید و به‌عنوان سالاد به او بدهید تا با خود به مدرسه ببرد. همچنین درست‌کردن سالادهای میوه‌های رنگارنگ که ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های متنوعی دارند هم حتما پیشنهاد می‌شود.
   شیرینی‌ها: کودکان معمولا عاشق شیرینی هستند و این نکته‌ای است که هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت؛ اگر قرار باشد دانش‌آموزان از شیرینی‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند استفاده کنند حتما برای سلامتی‌شان زیان خواهد داشت اما اگر خود شما در خانه دست به‌کار شوید و شیرینی‌های خانگی مناسب با موادغذایی مفید و انواع شکلات‌های استاندارد را  درست کنید، علاوه بر تغذیه مناسب، فرزندتان را از مصرف مواد خوراکی غیراستاندارد دور کرده‌اید.

این خبر را به اشتراک بگذارید