• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80685
+
-

بورس ایران 120میلیارد دلاری شد

با صعود انفجاری بازارسهام در نخستین روز پاییز، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 75درصد رسید

بورس ایران 120میلیارد دلاری شد

با صعود انفجاری شاخص کل بورس تهران در مبادلات نخستین روز پاییز، ارزش کل بازار سهام به 120میلیارد دلار رسید و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس، از اول امسال تاکنون به مرز 75درصد نزدیک شد.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران دیروز به شکل بی‌سابقه‌ای رشد کرد، به‌طوری‌که شاخص کل بورس تهران با 9هزارو 367واحد رشد معادل 3.1درصد افزایش یافت و برای نخستین بار به رقم 311هزارو 471واحد رسید. با این مقدار رشد ارزش کل بازار سهام به 1370هزار میلیارد تومان معادل 120میلیارد دلار رسید. آمارها نشان می‌دهد بخش زیادی از رشد پرشتاب بورس ناشی از هجوم نقدینگی به بازار سرمایه است.

 مطابق داده‌های موجود در شهریور‌ماه امسال سرمایه‌گذاران جمعا 37هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس دادوستد کرده‌اند که این مقدار نسبت به مرداد 70درصد افزایش نشان می‌دهد. این خود ملاک محکمی برای افزایش جریان ورود پول به بورس است. از ابتدای امسال حجم ورود پول به بورس به قدری پر شتاب بوده که روزانه به‌طور میانگین 3هزار میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریدو فروش شده است.
تحلیلگران می‌گویند؛ با توجه به افزایش تورم سالانه تا سطح 40درصد که به کاهش ارزش پول ملی و رشد ارزش ریالی درآمد شرکت‌های بورس منجر شده و همینطور رکود در بازار‌های موازی طلا و ارز حجم ورود نقدینگی به بورس همچنان در‌ماه آینده افزایش خواهد یافت. تحلیلگران همچنین فرضیه حبابی شدن قیمت‌ها را در بازار سهام رد می‌کنند.

 با بازار متفاوتی مواجه‌ایم
پشوتن مشهوری‌نژاد از کارشناسان بازار سرمایه دراین‌باره گفت: رشد بورس حبابی نیست و اشخاصی که تجربه فعالیت چند ساله در بازار سرمایه داشته باشند متوجه تفاوت‌های بازار سرمایه در این روزها، با بازار سال‌های 91و 92هستند. او افزود: نرخ ارز نسبت به سال ۹۷، تقریبا ۲۰۰ درصد رشد کرده و دلار از محدوده ۴ هزار تومان به محدوده ۱۱ هزار تومان رسیده، بنابراین رشد ۳ تا ۴ برابری شاخص کل نیز عجیب نیست و نمی‌توان این رشد را حبابی تلقی کرد. به گفته‌ او، به‌نظر می‌رسد از این‌جا به بعد، سهم‌های بازار به ۳ گروه تقسیم خواهند شد. گروه نخست، سهم صنایع بزرگی همچون فولادی و پتروشیمی و پالایشی است که احتمالا تا پایان سال، رشد ملایمی تجربه خواهند کرد و بازده ۱۰ تا ۲۰ درصدی را برای سهامداران به همراه خواهند داشت. گروه دوم، سهم‌های کوچکی هستند که بی‌دلیل رشد کرده‌اند و حتی ممکن است برخی از این سهم‌ها، رشدی حباب‌گونه داشته باشند. این گروه نه‌تنها پتانسیل رشد ندارند بلکه شاید افت قیمت هم داشته باشند. گروه سوم، سهام شرکت‌هایی است که به سبب افزایش ارزش دارایی‌هایی همچون زمین یا افزایش ارزش مطالبات یا افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها جذاب شده‌اند و پتانسیل رشد دارند.

فضای فعلی مشابه دوره‌های قبل نیست
ولید هلالات از تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه هم با بیان اینکه افزایش ورودی پول، باعث شده تا بازار سهام در فضای مثبتی باقی بماند در کانال شخصی‌اش نوشت: با قطعیت می‌گویم که فضای فعلی بازار سهام، شبیه هیچ کدام از دوره‌های قبل نیست. او افزود: درابتدا تصور می‌شد نیمه دوم شهریور بازار با نزول یا اصلاح مواجه شود اما نه تعطیلی روزهای محرم و نه آغاز تسویه اعتبارکارگزاران به این رویداد منجر نشد. حتی در هفته گذشته 2هزار میلیارد تومان منابع وارد بازار اوراق بدهی و درآمد ثابت شد اما بازار خیلی سریع توانست به تعادل برسد. از دیروز هم 3هزارمیلیارد تومان اعتبار جدید به بازار تزریق شد. او افزود: مسئله بعدی آنکه بورس برای مردم ایران ناشناخته بود اما امروز در سطح جامعه، تعداد فعالان بازار بیشتر شده؛ به‌طوری که حالا داشتن کد سهامداری برای مردم مرسوم شده است. به گفته او، اگر به هر روشی بتوانیم ضریب نفوذ بورس را محاسبه کنیم قطعا به یک روند صعودی می‌رسیم. این تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه با بیان اینکه مسئله دیگر رکود در بازار‌های موازی است ادامه داد: پارسال افرادی که به بورس وارد شدند برای پوشش رشد نرخ ارز، این سرمایه‌گذاری را انجام دادند اما امروز سرمایه‌گذاران جدیدی که وارد می‌شوند عمدتا به قصد آشنایی می‌آیند این موضوع با موج صعودی سال97 متفاوت است، در واقع سرمایه‌گذاران جدید بیش از آنکه قصد جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود را داشته باشند، قصد آشنایی با این بازار را دارند.

   رشد قیمت ارز و رکود بازار‌های موازی

محمد آرام دیگر کارشناس بازار سرمایه هم درباره دلایل رشد بورس گفت: افزایش قیمت ارز از 2جنبه بر شرکت‌های بورس اثرگذار بود. از طرفی درآمد شرکت‌ها و به تبع آن سودآوری شرکت‌های بورس رشد کرد و این رشد سودآوری، به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها منجر شد. او به آثار دیگر افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر؛ افزایش قیمت ارز موجب افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها شده است. تأثیر افزایش ارزش دارایی‌های شرکت هم بر قیمت سهم‌ها مثبت بوده است.او تأکید کرد:علت دیگری که رشد بازار را تداوم داده، رکود بازارهای موازی و ورود حجم قابل‌توجهی نقدینگی به بازار سرمایه بوده است. افزایش حجم نقدینگی در کنار فعالیت ابزارهای مختلفی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام شده و افزایش نقدشوندگی، به افزایش ارزش بازار سرمایه منجر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید