خطر در کمین عابران پیاده
فرهنگسازی میتواند در کاهش تلفات عابران پیاده در تصادفات شهری نقش موثری ایفا کند
عابران پیاده معمولا در صدر آمار قربانیان سوانح رانندگی در ایران هستند. جولان خودرو در خیابانهای شهرها به حدی رسیده که عرصه را برای تردد عابران تنگ و به حریم اشخاص تجاوز کرده است، اما همچنان به این موضوع توجه چندانی نمیشود. پارسال حدود ۵۶ درصد جانباختگان تصادفات در مشهد و در سال ۹۶ نیز ۵۵ درصد جانباختگان، عابران پیاده بودند.
سهم عابران پیاده در تلفات جادهای خراسان رضوی
سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این خصوص گفت: عابران پیاده در تلفات تصادفات جادهای سال گذشته استان سهم ۵۶ درصدی را به خود اختصاص دادهاند. به گزارش ایرنا، سرهنگ «حمیدرضا دهنوی» افزود: در سال ۹۷ حدود ۵۶ درصد جانباختگان تصادفات در مشهد و در سال ۹۶ نیز ۵۵ درصد جانباختگان، عابران پیاده بودند. وی ادامه داد: بیش از ۴۵ درصد عابران پیاده متوفی در تصادفات دارای سن بیش از ۴۰ سال بوده و سهم کودکان در تلفات سوانح رانندگی نیز کمتر از 5 درصد بوده است. از این رو گروه بزرگسال آسیبپذیرترند.
سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی با تاکید بر نقش آموزش در کاهش تصادفات گفت: با توجه به آسیبپذیری بیشتر بزرگسالان در تصادفات، آموزش همگانی در مساجد و سایر اجتماعات از اول مهرماه در حال اجراست. دهنوی افزود: ۸۰ درصد سوانح رانندگی در معابر درونشهری برای عابران پیاده و موتورسواران رخ میدهد، لذا برنامهای با محوریت ساماندهی موتورسیکلتها و ایمنی رفتوآمد عابران پیاده تهیه شده است که ایمنی خودرو و مهندسی ترافیک از دیگر موارد این برنامه است.
وی ادامه داد: طرح آموزش همگانی کاهش تصادفات در مساجد و سایر اجتماعات خراسان رضوی از ابتدای امسال برای این استان تدوین شد که هدف آن کاهش ۱۲ درصدی تصادفات در هر سال است. سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی افزود: از ابتدای امسال تاکنون آمار تصادفات در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 6 درصد کاهش داشته است.
طرح «ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده»
شهرداری مشهد نیز برای کاهش تلفات عابران پیاده در تصادفات طرحی با عنوان «ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده» به مرحله اجرا رسانده است. سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: پارسال ۱۰ هزار تصادف جرحی در شهر مشهد رخ داد که در این تصادفات 8 هزار عابر پیاده مجروح شدند، لذا باید رعایت حق تقدم عابر پیاده مورد توجه قرار گیرد. «سید محمد محسن مصحفی» افزود: رعایت حق تقدم عابر پیاده را باید به طرحی تبدیل کرد که برای شهروندان حس تعلق ایجاد کند، چون شهر برای عابران پیاده ایمن نیست. از این رو در شهرداری مشهد طرح «حق تقدم عابر پیاده» طراحی شد که از اواسط مهرماه وارد مرحله عملیاتی میشود.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه در کلانشهر مشهد میتواند برند و آوازهای برای این شهر در کشور محسوب شود. سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: حوزه ترافیک موارد بسیاری برای کار کردن و توجه دارد، فرهنگسازی و ایجاد بستر مناسب آموزشی برای درک عمیقتر مسائل ترافیکی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری در این زمینه یکی از کاربردیترین وظایف این سازمان است. مصحفی افزود: برای کاهش آمار تصادفات بهویژه در بخش عابر پیاده شهری باید خطکشیهای مناسب و اصلاح هندسی صحیح وجود داشته باشد و در زمینه اعمال قانون نیز خوب عمل شود.
وی ادامه داد: اصلاح زیرساختهای مربوط به عبور امن از طریق خطکشی، اصلاحات هندسی، اقدامات فرهنگی و جلب توجه مردم برای استفاده از این مسیرها از اولویتهای پروژه حق تقدم عابران است. سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در 3 حوزه شهری مشهد آغاز میشود و بهمرور به سایر نقاط این شهر تسری مییابد. مصحفی افزود: گروههای مختلف مردم در ردههای سنی مختلف هدف این طرح هستند و آموزش شهروندان، رانندگان ناوگان شهری و هزار مربی و معلم از اقدامات آموزشی در این زمینه است.
ثبت ماهانه ۱۵۹ هزار تخلف سرعت
رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: ماهانه ۱۵۹ هزار تخلف سرعت غیرمجاز توسط دوربینها در مشهد ثبت میشود. سرهنگ «علیرضا رحیمی» افزود: برای کاهش تصادفات فرهنگسازی و آموزش ضروری است اما در بحث فرهنگسازی نباید عجولانه اقدام کرد. وی ادامه داد: فرهنگسازی به زمان نیاز دارد و بستر آن باید ایجاد شود ولی متاسفانه تاکنون بستر مناسبی ایجاد نشده است. رحیمی اضافه کرد: در بحث آموزش و فرهنگسازی توسط پلیس راهور اقدامات مختلفی در مشهد و خراسان رضوی انجام شده و حتی بیشتر از امکانات در این حوزه کار شده است اما همچنان معابر برای عابران پیاده ناامن است.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در هر ۲۴ ثانیه یک نفر به دلیل حوادث رانندگی در جهان جان خود را از دست میدهد و هرساله بهطور تقریبی 3 میلیون نفر در تصادفات جادهای کشته میشوند. در این میان عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسیکلتسواران نیمی از تلفات جادهای دنیا را به خود اختصاص دادهاند که این آمار جای تامل دارد. در ایران نیز در 4 ماه ابتدای امسال 5 هزار و ۸۳۳ نفر در تصادفات جان باختند و ۱۲۳ هزار و ۶۳۴ نیز مصدوم شدند که در این میان عابران پیاده و موتورسیکلتسواران سهم ۸۰ درصدی متوفیان ناشی از سوانح رانندگی را به خود اختصاص دادهاند. بنا به اذعان صاحبنظران این حوزه جدا از موضوع ارتقای زیرساختها، آموزش، فرهنگسازی و احترام به قانون نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی دارد.