• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80563
+
-

اختصاص یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه

نماینده سازمان ملل متحد:‌ طرح مشترک حفاظت از دریاچه ارومیه با همکاری سازمان ملل و ایران در حال اجراست

با همکاری سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران طرح مشترک حفاظت از دریاچه ارومیه در حال برگزاری است و امسال در قالب این همکاری یک میلیون دلار برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،«کلودیو پوویداس» نماینده مقیم برنامه‌های عمرانی سازمان ملل در کشور با سفر به آذربایجان غربی از نزدیک در جریان پروژه های احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت. پوویداس در این سفر با اشاره به همکاری سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران در طرح مشترک حفاظت از دریاچه ارومیه گفت: به رغم فشارهای خارجی شاهد هستیم که دولت ایران به تعهدات خود در زمینه تنوع زیستی، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار پایبند بوده است. 

این مسئول در سفر استانی خود ضمن بازدید از تالاب کانی برازان، از چند طرح کشاورزی در روستاهای قم‌قلعه و خورخوره این شهرستان و طرح‌های‌ کاشت لاگن طبیعی در زهکش‌های تالاب بین‌المللی‌کانی‌برازان دیدن کرد. در این طرح‌ها کشاورزان و باغداران طی توافق‌نامه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف آب، روش‌های آبیاری خود را تغییر داده و به جای استفاده از کودشیمیایی، کودهای طبیعی را جایگزین کرده بودند.

وی با بیان این که از تجربیات کشاورزان و اهمیت دادن آنان به آب تحت تاثیر قرار گرفته است گفت: توجه آنان به مساله گردشگری و معیشت جایگزین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از نظر دانشگاهیان هم در این طرح‌ها نیز بسیار مهم است و این که جمعی از اهالی یک روستا با هم همکار و همگام شوند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود اقدام ارزشمندی است. 

پوویداس تاکید کرد: اجرای چنین طرح‌هایی باعث شده است که اکنون روند خشک شدن دریاچه ارومیه متوقف شود، آن هم در حالی که هم‌اکنون در برخی کشورهای جهان ارزش یک لیتر آب شیرین از یک لیتر بنزین بیشتر است و کشاورزان باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

«احمدرضا لاریجان‌زاده» معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور هم گفت: امسال در قالب همکاری سازمان‌ملل و جمهوری اسلامی ایران یک میلیون دلار برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است ورویکرد این طرح به سمت اجرا از سوی جوامع محلی است. چند سال است با همکاری سازمان ملل متحد فعالیت مشترکی را برای حفاظت از تالاب‌های کشور آغاز کرده‌ایم که آذربایجان غربی یکی از استان‌های پایلوت اصلی این فعالیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید