• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80479
+
-

پل اناری خرم‌آباد معطل ساخت

این پل در سیل فروردین امسال کاملا تخریب شد و با گذشت 6 ماه هنوز اراده‌ای برای ساخت آن وجود ندارد

پل اناری خرم‎آباد در سیل فروردین امسال به طور کامل تخریب شد و امروز با گذشت حدود ۶ ماه از وقوع سیل، محل این پل به دلیل شرایط نامناسب ایمنی و بهداشتی به تهدیدی برای ساکنان به‌ویژه کودکان تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، پل اناری خرم‌آباد در دهه 1340 طی مراسمی با حضور «ابوالقاسم اناری»، بانی آن، افتتاح شد تا مردم شرق خرم‌آباد سال‌ها بعد آن را به عنوان یک محور ترافیکی مهم برای کاهش ترددهای خود و نیز میان‌بر انتخاب کنند.

پل اناری با قدمت بیش از ۵۰ سال در سیل ویرانگر فروردین امسال دوام نیاورد و تخریب شد؛ اتفاقی که حادثه جانی نداشت. اما اکنون، حدود ۶ ماه پس از سیل، مصائب پساسیل مردم را ناراضی کرده است و دور از انتظار نیست با ادامه وضع موجود - که به نظر می‌رسد این پل رها شده - اتفاق ناخوشایندی به دلیل عدم ایمن‌سازی در منطقه رخ دهد.

این پل به دلیل تردد بالای خودروها و عبور و مرور مردم محلی روی آن بسیار استراتژیک و مهم بود. مردم چند محله پرتراکم اسدآبادی، کرگانه و شمشیرآباد از آن استفاده می‌کردند و به عنوان یک پل میان‌برِ بسیار پرکاربرد دسترسی‌های خوبی به مرکز شهر، خیابان ناصرخسرو، ۶۰ متری و بازار ایجاد می‌کرد.


نارضایتی اهالی

امروز از پل اناری اثری نمانده و تاکنون هم خبری از بازسازی آن نیست. نبود این سازه موجب ترافیک در خیابان‌های اطراف شده و مردم محلی هم از معضلات پس از تخریب این پل گلایه دارند. خیابان یکطرفه منتهی به پل تقریبا شیب تندی دارد در حالی که مسائل ایمنی به هیچ وجه رعایت نشده و در انتهای خیابان و کاملا هم‌جوار با لبه‌های ترک‌خورده خیابان که پل از آنها جدا شده، تنها 2 بلوک سیمانی قرار داده شده است.

البته خیابان مقابل آن هم که امروز ارتباطش با این طرف پل قطع شده است، حال و روز بهتری ندارد و نیوجرسی‌های بلوکی در انتهای آن به صورت غیراستاندارد چیده شده‌اند. بین و اطراف این نیوجرسی‌ها فاصله وجود دارد به نحوی که کودکان و حتی افراد بزرگسال به راحتی از آنها عبور می‌کنند. با توجه به شیبدار بودن خیابان، چنانچه حواسی پرت شود و پایی بلغزد، سرانجام کار سقوط است. ساکنان منطقه از شرایط کنونی گلایه‌مند هستند. علاوه بر این‌که تردد آنها بسیار مشکل و طولانی شده، امنیت جانی فرزندانشان در خطر است؛ محله‌های پرجمعیتی که فرزندان بسیاری دارند و اغلب در کوچه و خیابان بازی می‌کنند.


گرگر به جای پل!

به جز نبود ایمن‌سازی اصولی، اگر آتش‌سوزی رخ دهد یا کسی به اورژانس نیاز داشته باشد، دسترسی به محل از طرف دیگر پل سخت است و زمان رسیدن کمک افزایش می‌یابد. در ضمن، روشنایی خیابان‌ها وضعیت جالبی ندارد و شب‌ها خطر سقوط به دره بیش از ۱۰ متری چندبرابر می‌شود.

لوله گاز که از تاسیسات زیرپل بوده، کاملا بیرون آمده و خطرآفرین است. فاضلاب از چند نقطه به دیواره‌های برجامانده از پل نفوذ کرده و در حال پیشروی است. امروز آنچه مقابل چشم مردم منطقه خودنمایی می‌کند، دره‌ای مملو از زباله با بوی بسیار آزاردهنده تعفن است.

حالا که فعالیت مدرسه‌ها آغاز شده است، بچه‌ها باید از دیواره باریک بر جای مانده کنار پل که چندان هم ایمن نیست عبور کنند؛ پیاده‌روهای نیمه‌جانی که بستر زیرین آنها چندان دوام ندارد و شاید با یک آب‌شستگی نشست کند. اهالی این منطقه که هم‌اکنون به داشتن یک پل فلزی قانع هستند، می‌گویند یک بار مقابل استانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیتشان شده‌اند، اما ظاهرا جوابی دریافت نکرده‌اند. این مردم از نظر مالی توان بالایی ندارند، اما می‌گویند اگر برای رفت و آمد فرزندانشان پل ساخته و محیط ایمن نشود، خودشان گرگر درست می‌کنند تا به جای پل از آن استفاده کنند.


تخصیص بودجه برای ساخت پل اناری

عضو کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد در این خصوص می‌گوید: روزهای نخست پس از وقوع سیل فروردین به شهرداری اعلام کردیم در صورت امکان دست‌کم یک پل فلزی عابر پیاده جایگزین کند که متاسفانه کوتاهی شد. «سجاد بابایی» اظهار می‌کند: برای ساخت دوباره پل تخریب‌شده اناری و نیز ۲ پل آسیب‌دیده آیت‌الله کمالوند و بهداری طراحی‌ها انجام شده و بودجه هم تخصیص یافته است.

وی با اشاره به برگزاری مناقصه این طرح‌ها می‌افزاید: با برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، کار احداث پل اناری آغاز می‌شود و امیدواریم با انتخاب پیمانکار توانمند بتوانیم این طرح را 6 ماهه اجرا کنیم و به افتتاح برسانیم. عضو کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد اعتبار تقریبی برای ساخت پل اناری را حدود ۶ میلیارد تومان برآورد می‌کند و می‌گوید: این محل ظرفیت احداث پل موقت را ندارد.


پل اناری امسال ساخته نمی‌شود

در این میان سرپرست شهرداری خرم‎آباد می‌گوید: با توجه به اندک بودن اعتبار بازسازی، این پل تا پایان امسال ساخته نخواهد شد. به گزارش ایرنا، «رضا بردبار» می‌افزاید: تاکنون مشکل 3 پل مازیار، اناری و کمالوند برطرف نشده و 5 میلیارد تومان اعتبار جذب شده برای هر یک از آنها حتی برای ساخت و ترمیم  پله‌های آنها کفایت نمی‌کند. بردبار می‌گوید: بازسازی و تعمیر اساسی این پل‌ها تا پایان سال انجام نخواهد شد، اما برای مدیریت آنها باید هدایت آب‌های سطحی و ایجاد رمپ را انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید