• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80448
+
-

سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی برای ساخت ۱۲ سد

برای ساخت 4 سد دالکی، دشت پلنگ، باغان و خاییز در استان بوشهر که در حال اجراست، افزون بر 1850 میلیارد تومان هزینه می شود

سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی برای ساخت ۱۲ سد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ساخت ۱۲ سد در استان گفت: در ساخت این سدها که بین ۲۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت دارند، ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش تسنیم، «حسین باشی‌زادگان» حجم آب مصرفی استان بوشهر در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی را افزون بر یک میلیارد متر مکعب در سال دانست و اظهار کرد: اکنون 114 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی استان بوشهر از منابع سطحی، زیرزمینی و نمک‌زدایی تامین می‌شود و این در حالی است که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد.

وی با بیان این‌که بسیاری از دشت‌های استان بوشهر خشک و بی‌آب شده است تصریح کرد: از 15 هزار حلقه چاه آب در استان بوشهر 6500 حلقه چاه غیرمجاز است و پروانه بهره‌برداری ندارد.


میزان مصرف آب در خدمات عمومی 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر میزان مصرف آب در فضای سبز و خدمات عمومی استان بوشهر را در سال 10 میلیون متر مکعب دانست و خاطرنشان کرد: از این میزان 7 میلیون متر مکعب آن از منابع زیرزمینی و 3 میلیون متر مکعب دیگر از خطوط آب‌رسانی تامین می‌شود. 

باشی‌زادگان با اشاره به مصرف 871 میلیون متر مکعب آب در اراضی کشاورزی استان بوشهر افزود: 377 میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی، 490 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی و 4 میلیون متر مکعب از خطوط آب‌رسانی در سال در اراضی کشاورزی استان بوشهر مصرف می‌شود.

وی از مصرف 5 درصد آب استان بوشهر در بخش صنعت و معدن خبر داد و بیان کرد: سالانه 10 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی، 42 میلیون متر مکعب از محل نمک‌زدایی آب دریا و 8 میلیون متر مکعب از خطوط آب‌رسانی شرب در بخش صنعت و معدن استان بوشهر مصرف می‌شود. سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از ساخت 4 سد بزرگ در استان خبر داد و تصریح کرد: 4 سد دالکی، دشت پلنگ، باغان و خاییز در استان بوشهر در حال اجرا است و با بهره‌برداری از این سدها سالانه 7/467 میلیون متر مکعب آب‌های سطحی ذخیره می‌شود.

باشی‌زادگان با بیان این‌که برای ساخت این سدها افزون بر 1850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود از ساخت سد دالکی خبر داد و خاطرنشان کرد: سد دالکی با هسته آسفالتی و حجم ذخیره 270 میلیون متر مکعب و دارای 17 درصد پیشرفت است. در ساخت این سد 670 میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

وی با اشاره به ساخت سد دشت پلنگ از نوع خاکی و بتونی و حجم 150 میلیون متر مکعب افزود: این سد که حدود 10 درصد پیشرفت دارد، در ساخت آن افزون بر 545 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود. سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ساخت سد باغان را از دیگر سدهای در دست ساخت دانست و گفت: این سد بتونی با حجم 32 میلیون متر مکعب و اعتبار 561 میلیارد تومان دارای 28 درصد پیشرفت است.

باشی‌زادگان با اشاره به ساخت سد خاییز تنگستان تصریح کرد: این سد با پیشرفت 30 درصد از نوع خاکی با هسته رسی است که دارای 15.7 میلیون متر مکعب حجم ذخیره و اعتبار 70 میلیارد تومان است. وی از ساخت 8 سد کوچک در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: 8 سد با حجم 12 میلیون متر مکعب و اعتبار 3/86 میلیارد تومان در نقاط مختلف استان بوشهر در حال اجرا است.


پایان ساخت سد تنگ ارم

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به این‌که ساخت سد تنگ ‌ارم به پایان رسیده است افزود: این سد با اعتبار 19 میلیارد تومان ساخته شده و قادر است 4 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند. باشی‌زادگان از ساخت سد آبپا خبر داد و بیان کرد: این سد بتونی با حجم ذخیره آب 1/2 میلیون متر مکعب و اعتبار 15 میلیارد تومان دارای 45 درصد پیشرفت
 است.

وی با اشاره به ساخت سد قیزقلعه افزود: این سد بتونی 98 درصد پیش رفته و با اعتبار 5/12 میلیارد تومان ساخته شده و قادر است 1/2 میلیون متر مکعب از رواناب‌ها را در مخزن خود ذخیره کند. سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد اخند را از دیگر سدهای در حال ساخت دانست و گفت: این سد بتونی وزنی با پیشرفت 28 درصد با اعتبار 18 میلیارد تومان در حال ساخت است و با تکمیل آن سالانه افزون بر 2‌میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود که در تامین آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی نقش مهمی دارد.

باشی‌زادگان با اشاره به ساخت سد ارغون از نوع خاک و سیمان و حجم 1.8 میلیون متر مکعب خاطرنشان کرد: این سد دارای 20 درصد پیشرفت است و 20‌میلیارد تومان اعتبار در ساخت آن تصویب شده است. وی از ساخت 3 سد کوچک در شبانکاره از نوع سنگ سیمان و بتونی خبر داد و تصریح کرد: این 3 سد در مجموع دارای حجم ذخیره‌ای افزون بر 742 هزار متر مکعب است و 8/1 میلیارد تومان در ساخت آنها سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان این‌که درمجموع 12 سد در استان در حال ساخت است گفت: در ساخت این سدها که بین 20 تا 98 درصد پیشرفت دارد، 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و قادر است سالانه افزون بر 480 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید