• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80401
+
-

تالاب‌ها در توسعه و برنامه‌ریزی دیده شوند

علی ارواحی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: نبود برنامه‌ریزی منطقه‌ای روی تمام حوزه یک تالاب موجب بی‌توجهی به آنها در برنامه‌ریزی توسعه شده است.
وی به ایرنا گفت: معمولا توسعه باعث می‌شود تالاب‌ها و دریاچه‌ها در این روند دیده نشوند درحالی‌که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق هم به توسعه دست یافت و هم تالاب را حفظ کرد.
به گفته او، هم‌اکنون برای بیش از ۳۰تالاب کشور برنامه مدیریت زیست‌بومی تهیه شده که تعدادی در دست تدوین و تعدادی نیز اجرایی شده است. ویژگی خاص این برنامه‌های مدیریتی این است که با مشارکت ذینفعان و دست‌اندرکاران تهیه می‌شود و موضوعات مختلف را در جهت مدیریت یکپارچه تالاب‌ها می‌بیند.
او همچنین اظهار داشت که تالاب‌های شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، قوری‌گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در ارومیه، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی‌گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان ازجمله تالاب‌های دارای برنامه جامع مدیریت هستند. همچنین همزمان با برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها، برنامه «سیپا» برای تعدادی از تالاب‌ها تهیه شده؛ سیپا برنامه‌ای است که هدفش ارتقای سطح آگاهی، آموزش و توسعه ارتباطات در راستای حفاظت از تالاب‌هاست که برای برخی تالاب‌ها مانند کانی برازان، گاوخونی و چغاخور این برنامه تدوین شده و به مرحله اجرا در آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید