• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80399
+
-

تمدن آندلس به تهران رسید

تمدن آندلس به تهران رسید

نمایشگاه «باستان‌شناسی اسپانیا» پس از نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن در شهر الیکانته اسپانیا، عصر دیروز در موزه ملی ایران گشایش یافت و تا 26فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

به‌گزارش سازمان میراث فرهنگی، 300شیء تاریخی اسپانیا از 3500سال پیش تا قرن19 در این نمایشگاه به نمایش در آمده است. ادوارد لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران در نشست خبری برپایی این نمایشگاه گفت: موزه ملی ایران یکی از موزه‌های مهم جهان است.

جوزف آلبرت کورتس، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا نیز گفت: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به تعاملات فرهنگی ایران و اسپانیا کمک کند. او افزود: نمایش اشیای تاریخی اسپانیا امروز در یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا یعنی موزه ملی ایران به نمایش در‌می‌آید که مهم‌ترین پیام آن دوستی است. ایران، هلند و اسپانیا به‌خاطر برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای، اشتراکات فرهنگی بیشتری پیدا کرده‌اند و امروز برگزاری این نمایشگاه یک اعتماد دوجانبه بین ایران و اسپانیا به‌وجود آورده است.

آلبرت کورتس گفت: نمایشگاه ایران در اسپانیا طی 5 ‌ماه، 100هزار بازدیدکننده داشت و باعث شد فاصله‌ها را طی کنیم و با کشور بزرگی به نام ایران بیش از پیش آشنا شویم.
مانوئل اولیسنا دومنک، مدیر فنی موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا نیز گفت: اشیای به نمایش درآمده از موزه آلیکانته در موزه ملی ایران، نمونه‌هایی از تاریخ و تمدن آلیکانته است و تاریخ مدیترانه و اسپانیا را نشان می‌دهد.
جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز در این نشست اعلام کرد: یکی از رسالت‌های موزه ملی، معرفی فرهنگ و اصالت تاریخی تمدن کشور به سایر تمدن‌هاست؛ از این‌رو نمایشگاه موزه‌ای را ابتدا در کشور هلند به نمایش گذاشتیم و سپس با توجه به بازدید مدیران موزه آلیکانته اسپانیا از نمایشگاه هلند، این نمایشگاه در اسپانیا نیز گشایش یافت و یکی از موضوعاتی که با هم صحبت کردیم این بود که یک نمایشگاه با موضوع تمدن اسپانیا در تهران نیز داشته باشیم و امروز شاهد برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران هستیم که در این نمایشگاه 300شیء تاریخی از 350هزار سال قبل تا قرن19 در این نمایشگاه به نمایش درآمده و نخستین تصویر از تمدن شرق دریای مدیترانه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید