• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80292
+
-

کسی که به @ اعتبار بخشید

درباره ابداعی که انقلابی در عرصه ارتباطات محسوب می‌شود و هنوز هم در جهان اینترنت مهم‌ترین راه ارتباطی به‌حساب می‌آید

کسی که به @ اعتبار بخشید

این روزها اگرچه با ورود شبکه‌های اجتماعی به فضای مجازی، کاربری ایمیل در ایران کمی کمرنگ شده است، اما استفاده از پست‌الکترونیک در بسیاری از ادارات جهان همچنان یک رسم و قانون است، ضمن اینکه هنوز هم برای ارتباطات با افراد مختلف در جهان E-mail کاربری بسیاری دارد؛ ابداعی که توسط یک برنامه‌نویس آمریکایی پایه‌گذاری شد و انقلابی در علم ارتباطات دنیا به‌وجود آورد.




شروع از برنامه‌نویسی
تاملینسون یک برنامه‌نویس آمریکایی بود که در روز 23آوریل سال1941در شهر آمستردام مونت‌گومری نیویورک‌کانتی متولد شد. اندکی پس از تولد، خانواده‌اش به روستایی در اطراف نیویورک نقل ‌مکان کردند. او در همان اطراف تحصیلاتش را تا دیپلم ادامه داد. ری مدتی در مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلر مشغول تحصیل شد؛ مؤسسه‌ای که با شرکت IBM همکاری می‌کرد. او در سال1963موفق به اخذ مدرک مهندسی برق شد و پس از آن نیز با ادامه تحصیل، مدرک فوق‌لیسانس گرفت. او در سال1967به استخدام یک شرکت فناوری درآمد و به پیشرفت و توسعه سیستم عامل TENEX پرداخت.

ابداع ای‌میل
به گزارش همشهری، تاملینسون در سال1971میلادی و هنگامی که به‌عنوان مهندس در یک شرکت پژوهشی در بوستون کار می‌کرد، نخستین سیستم ای‌میل را ابداع کرد. او این سیستم مبتنی بر شبکه را در آرپانت که نسخه اولیه اینترنت محسوب می‌شود، با قالب ویژه‌ای طراحی کرد؛ قالبی که دیگر برای ما به‌صورت کامل شناخته شده است؛ «نام میزبان@نام کاربری». تاملینسون بلافاصله پس از این اختراع، اقدام به ارسال نخستین ای‌میل تاریخ جهان کرد. البته بعدها وقتی از او پرسیدند که متن ای‌میل ارسال‌شده چه بود، گفت: «هرگز به یاد ندارم که متن پیغام ارسال شده، چه بود». 

... و اینچنین @ محبوب دل‌ها شد!
تلاش‌های ری برای توسعه ای‌میل ادامه یافت تا اینکه در سال1977دنیا ابداع او را با همان طرح و قالب پذیرفت و به‌صورت استاندارد عرضه کرد. انتخاب کاراکتر @ در ای‌میل، این نماد را که تقریبا بلااستفاده و بی‌فایده بود، به کاراکتری فوق‌العاده محبوب تبدیل کرد. اکنون به جرأت می‌توان گفت که کاراکتر @ به نمادی برای هر چیزی که به اینترنت مربوط است، تبدیل شده و کاربردهای بسیاری نیز در اپلیکیشن‌های ارتباطی دارد. درواقع ری تاملینسون در راستای کار خود، زمینه‌ای را نیز برای شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مدرن در فضای مجازی فراهم کرد.

چگونگی روند ابداع
تاملینسون درباره چگونگی موفقیت در ابداع ای‌میل گفته است: «من در حال کار برای توسعه برنامه‌ نامه بین‌کاربری با نام SNDMSG بودم. پست الکترونیکی تک‌رایانه‌ای دست‌کم از اوایل دهه1960وجود داشت که SNDMSG نمونه‌ای از آن بود. SNDMSG به کاربر امکان پاسخ، آدرس‌دهی و ارسال پیام به صندوق پستی سایر کاربران را می‌داد. این نمونه، یک صندوق پستی صرفا تک‌پرونده با یک نام خاص بود. تنها خاصیت ویژه آن در حفاظت‌شده بودنش بود که در این راستا کاربران دیگر تنها می‌توانستند به انتهای آن متنی را اضافه کنند. آنها نمی‌توانستند آنچه را که قبل‌تر در آنجا بود،‌ بخوانند یا بازنویسی کنند. این ایده به ذهن من رسید که CPYNET نیز می‌تواند مطالب را به همان سادگی که SNDMSG می‌تواند به پرونده صندوق پستی اضافه کند، بیفزاید. SNDMSG علاوه بر افزودن پیام به پرونده‌های صندوق پستی شبکه، می‌تواند به راحتی کد CPYNET را هم وارد و پیام‌ها را از طریق اتصال به شبکه هدایت کند. پازل گمشده این بود که پروتکل آزمایشی COPYNET برنامه‌ای برای پیوستن به یک نامه نداشت. فقط می‌توانست نامه‌ها را ارسال و دریافت کند. در مرحله بعد، کد CPYNET در SNDMSG وارد شد. تنها چیزی که باقی مانده بود، راهی برای تمایز نامه‌های محلی از ای‌میل‌های شبکه بود. تصمیم گرفتم علامت @ و نام میزبان را به نام کاربر اضافه کنم. به‌نظر می‌رسید کاراکتر @ معنی دارد. هدف از علامت @ در زبان انگلیسی تعیین قیمت واحد بود. به‌عنوان مثال 10قلم @ 95/1دلار. من از علامت @ استفاده کردم تا نشان دهم که کاربر محلی نیست و در عوض شبکه‌ای است».

این خبر را به اشتراک بگذارید