• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80290
+
-

استارتاپی با پهپاد دزدگیر

استارتاپ «سان‌‌فلاور لبز»‌ با ارائه سامانه حفاظتی مبتنی بر پهپاد، ‌حسگر و سیستم روشنایی خانه، یکی از سامانه‌های نوآورانه حفاظتی خانه را ارائه کرده؛ دزدگیر پهپادی چطور توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده است؟

از ایده تا استارتاپ
استارتاپی با پهپاد دزدگیر

  وقتی صحبت از سیستم‌های حفاظت از منزل به میان می‌آید، همه یاد تجهیزاتی مثل دزدگیر، دوربین مداربسته، حسگرهای هشداردهنده و... می‌افتند اما استارتاپ «سان‌فلاور لبز» ایده جدیدی مطرح کرده که توانسته میلیون‌ها دلار سرمایه جذب کند. این گروه با اتصال بی‌سیم چند دستگاه مختلف مثل حسگرها، دوربین‌های مداربسته، سیستم روشنایی خانه و از همه جالب‌تر، یک پهپاد حفاظتی مخصوص روی وضعیت امنیتی نظارت می‌کند. این گزارش، داستان این استارتاپ را روایت می‌کند و اینکه چطور توانسته در یک دور سرمایه‌گذاری بیشتر از 2میلیون دلار سرمایه جذب کند.

ثبت یک حرکت مشکوک
سامانه‌های اصلی که برای حفاظت فیزیکی خانه کاربرد دارند، سامانه‌های روشنایی خانه و یک پهپاد است. حسگرهای حرکتی که برق‌شان را از سیستم‌های روشنایی دریافت می‌کنند، درصورت روشن شدن سیستم به حرکت واکنش نشان می‌دهند و از طریق سامانه ارتباطی خانه یا شبکه وای‌فای به موبایل کاربر اصلی متصل می‌شوند. اپلیکیشن حفاظتی کاربر پیامی را به او نمایش می‌دهد که نشان‌دهنده مشاهده «یک حرکت مشکوک»‌ در محوطه خانه است. درصورت تأیید کاربر و فشردن دکمه «بهش نگاهی بینداز»‌ پهپاد حفاظتی فعال می‌شود. این پهپاد از مسیر خاصی در هوا به پرواز درآمده و از محوطه‌ای که حرکت در آن گزارش شده، فیلم می‌گیرد. این فیلم برای کاربر فرستاده می‌شود و اگر نیاز به پلیس باشد، از طریق همان سیستم امکان ویژه‌ای مهیا شده است.

پخش پیام اضطراری با چراغ خانه
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این سیستم حفاظتی که باعث شده بتواند راحت‌تر نظر سرمایه‌گذارها را جلب کند، اتصال دستگاه‌های اصلی حفاظتی و حسگرها به سامانه‌های روشنایی خانه بود. به جز دریافت انرژی از یک منبع ساده، ‌در دسترس و – درصورت استفاده از انرژی خورشیدی- پاک، امکان تغییر میزان روشنایی و رنگ چراغ‌هاست. درصورت رخ دادن یک مشکل جدی، یکی از راهکارها این است که چراغ‌های محوطه خاموش شوند. این سیستم اما یک راهکار دیگر هم دارد: با تغییر تنظیمات سیستم روشنایی می‌توان امکان چراغ چشمک‌زن یا تغییر رنگ لامپ‌ها را فعال کرد. با این حساب، ‌توجه همسایه‌ها، ‌افراد رهگذر و پلیس راحت‌تر جلب می‌شود. امکان ایجاد تنظیمات اضافه دیگری هم وجود دارد؛‌یکی از تنظیمات، امکان اجرای کد مورس شرایط اضطراری موسوم به SOS است.

ارسال پیام دقیق به پلیس
به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به طرح چنین ایده‌ای انجامید، آمار تلفن‌های ناموفق پلیس بود. بنابر آماری که در سال 2017– زمان آغاز اجرای این ایده استارتاپی ارائه شده بود- ارائه شد بیشتر از 94درصد تما‌س‌هایی که از طریق سامانه‌های حفاظتی خودکار که براساس حسگرهای سنجش حرکت و... کار می‌کنند، ناموفق بوده است. دلیل اصلی این بود که سیستم وقتی حرکتی را تشخیص می‌داد، به‌طور خودکار با مرکز پلیس تماس می‌گرفت اما گاهی مشکل در حد باز شدن ناگهانی پنجره بر اثر وزش باد یا حرکت یک پرنده بوده است. در مورد سامانه‌های حفاظتی تصویری مثل آیفون‌های تصویری راه دور ساده‌ترین راه فرار کردن از دست قانون، سیاه کردن صفحه نمایشگر با استفاده از رنگ یا پوشیدن نقاب است. مزیت سامانه «سان‌فلاور لبز» این است که امکان بررسی شرایط را پیش از تماس با مرکز پلیس فراهم می‌کند. به جز آن، چون تصویربرداری از بالا انجام می‌شود و از دسترس دزدان احتمالی دور است، ‌از بین بردن آن نیز کار دشواری نیست. آشیانه پهپاد نیز به‌صورت کامل توسط سامانه‌های رمزگذاری شده محافظت شده که احتمال از بین بردن پهپاد را منتفی می‌کند.

حذف نقاط کور
سامانه‌های حفاظتی خانگی معمولا تغییرات محدودی را ثبت می‌کنند و تمرکزشان روی یک نوع تغییر است. معمولا این تغییرات شامل حرکات و لرزش‌ها می‌شود و چون حسگرها معمولا در بخش خاصی در خانه نصب می‌شوند، نمی‌توانند تمام گستره اطراف‌شان را کاملا پایش کنند. به‌عبارتی دیگر، تعداد نقطه‌های کور در بسیاری از تجهیزات حفاظت خانگی بالاست. در این مورد به‌دلیل اینکه سامانه‌های حفاظتی و ارزان روی چراغ‌های خانه نصب شده‌ و فعال هستند، ‌تعداد نقاط کور و خارج از دید به حداقل می‌رسد. این مزیت باعث شده تعداد مشتریان و به طبع آن، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای تشویق این گروه بیشتر شود.

پخش صدای ترسناک
فراری دادن دزدان با صدا یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که در این سیستم حفاظی جدید فعال شده است. براین اساس، میزان خاصی از صدا با پرواز کردن پهپاد در فضا پخش می‌شود. نتیجه بررسی‌های تیم تحقیقاتی «‌سان‌فلاور لبز» نشان می‌دهد که این صدای خاص به‌شدت در افرادی که استرس داشته باشند – در این مورد دزدان- نگرانی و سردرگمی ایجاد می‌کند. تا جایی که برخی افراد، این نویز خاص را به صدای پارس سگ هار تشبیه کرده‌اند. همه این فناوری‌ها در کنار هم باعث شده سیستم پهپادی حفاظتی را یکی از خاص‌ترین استارتاپ‌های فعال در صنعت امنیت ساختمان ارزیابی کرده‌اند.


فراری دادن سارقان
فراری دادن دزدان با صدا یکی از تکنیک‌هایی است که در سیستم حفاظی جدید فعال شده است. براین اساس، میزان خاصی از صدا با پرواز کردن پهپاد در فضا پخش می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید