• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80287
+
-

اتحاد جنجالی پلیس و دربازکن‌های جدید

شرکت تحت مالکیت آمازون قرار است اطلاعات دریافتی از دربازکن‌های آنلاین خود را در اختیار پلیس آمریکا قرار دهد

فناوری
اتحاد جنجالی پلیس و دربازکن‌های جدید

نسل جدید دربازکن‌ها یا به قول ما ایرانی‌ها، آیفون‌های تصویری، قرار است تحول جدیدی برای برخورد با مجرمان ایجاد کنند. یک شرکت تولیدکننده دربازکن‌های تصویری قصد دارد، دوربین‌ دستگاه‌هایش را از طریق یک اپلیکیشن به اداره پلیس متصل کند تا مشارکت پلیس در مسائل امنیتی شهر بیشتر شود. شرکت رینگ که مالکیت آن متعلق به آمازون است، اعلام کرده که این همکاری برای ارسال هشدارهای مهم امنیتی توسط پلیس صورت می‌گیرد. پلیس می‌تواند برای کمک به روند برخی امور مربوطه، درخواست‌هایی را برای ضبط یا ارسال فیلم در مکان‌های خاصی از شهر به کاربران ارسال کند. با این حال طرفداران حفظ حریم خصوصی می‌گویند که این مشارکت می‌تواند تهدید محسوب شده و تبدیل به یک برنامه نظارت 24ساعته شود.


نظارت از طریق دربازکن تصویری
در نگاه اول تصور بر این است که اطلاعات مربوط به افرادی که جلوی این دوربین قرار می‌گیرند به اداره پلیس مخابره می‌شود و مأموران درصورت نیاز می‌توانند از آن استفاده کنند، اما داستان چیز دیگری است. اصل ماجرا همکاری پلیس، شرکت آمازون و کاربران برای فعال‌کردن دوربین دربازکن‌های تصویری خانه‌هاست تا بتوانند به کنترل محیط بپردازند. متیو گواریگلیا یکی از تحلیلگران بنیاد مرز الکترونیکی که مؤسسه‌ای غیرانتفاعی برای دفاع از آزادی‌های مدنی است، درخصوص این دربازکن‌ها می‌گوید: «این موضوع در اصل یک شبکه گسترده دوربین مداربسته است که در آن پلیس و آمازون از طریق در ورودی خانه‌های مردم بر شهر نظارت می‌کنند». در بخشی از اعلامیه رینگ، این شرکت یک نقشه فعال اجرای قانون را منتشر کرده که در آن 405 اداره پلیس را که از اپلیکیشن «پورتال همسایگان» استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد. این یک برنامه افزودنی به اپ «همسایگان رینگ» بوده که برای پلیس طراحی شده است. این آمار که ابتدا در واشنگتن پست منتشر شده، نشان می‌دهد که رینگ برای نخستین بار نقشه ادارات پلیسی که با آنها همکاری می‌کند را منتشر کرده است.

همکاری رینگ و پلیس چگونه است؟
به گزارش همشهری، رینگ به‌صورت عمومی یک زنگ در هوشمند با دوربینی که بیرون در خانه قرار دارد را شامل می‌شود. همچنین در هنگام حرکت جلوی دوربین، هشدار و فیلم مربوط به حرکت به گوشی همراه، تبلت و یا رایانه صاحبخانه ارسال می‌شود. این فیلم را می‌توان در برنامه «همسایگان» (Neighbors) به اشتراک گذاشت. همسایگان مانند یک شبکه اجتماعی است. این برنامه به افراد یک محله اجازه می‌دهد تا اطلاعات و ویدئوهایی راجع به اخبار منطقه یا جرم احتمالی را ارسال کنند. شرکت رینگ می‌گوید که این سیستم باعث افزایش ایمنی و امنیت مردم می‌شود. شرکت در این خصوص اعلام کرده است: «هنگامی که جامعه و مجریان قانون با هم کار می‌کنند، موضوع محله‌های امن‌تر می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. سازمان‌ها و نهادهای مجری قانون می‌توانند اطلاعات مهم مربوط به جرم و ایمنی را برای اطلاع‌رسانی ساکنان یک محله به اشتراک بگذارند. کاربران همچنین می‌توانند با ارائه اطلاعات مفید مربوط به تحقیقات فعال، به اجرای قانون کمک کنند».

دستگیری زندانی فراری
حضور روزافزون دربازکن‌های تصویری رینگ در خانه‌های سراسر آمریکا به پیشرفت پلیس در برخی پرونده‌ها کمک شایانی کرده است. چندی پیش، یک دوربین مداربسته رینگ به پلیس کمک کرد تا مردی را که با کشتن یکی از کارمندان زندان تنسی از آنجا فرار کرده بود، دستگیر کنند. زن و شوهری ساعت3:30 بامداد با سر و صدایی از خواب بیدار شده و متوجه می‌شوند که کسی در ملک شخصی‌شان حضور دارد. آنها از طریق دربازکن تصویری خود و فیلم‌هایی که گرفته بود، شخص مورد نظر را شناسایی کردند و دریافتند که او همان کورتیس واتسون، زندانی فراری زندان تنسی است. بنابراین بلافاصله این موضوع را به پلیس گزارش دادند و مأموران دقایقی بعد، موفق به دستگیری واتسون شدند.

همه‌‌چیز اختیاری است
شرکت رینگ می‌گوید، اگر پلیس درخواستی را از طریق پرتال برای دریافت فیلم‌های ضبط‌‌‌‌‌‌شده به‌وسیله دربازکن‌های کاربران رینگ در منطقه‌ای خاص ارسال کند، شرکت این موضوع را از طریق ایمیل به آنها اطلاع می‌دهد. کاربران می‌توانند همه ویدئوها را به اشتراک بگذارند یا پس از مرور، بخشی از آن را در اختیار پلیس قرار دهند و یا اینکه درخواست را رد کنند. ضمن اینکه آنها می‌توانند ارسال ایمیل را متوقف کرده و دیگر پیامی در صندوق پست الکترونیک خود از پلیس دریافت نکنند.

نگرانی درباره حریم شخصی
رینگ تأکید دارد که استفاده پلیس از پورتال همسایگان بر پایه رعایت کامل حفظ حریم شخصی کاربران طراحی شده است. این شرکت در این خصوص اعلام کرده است که پلیس به دستگاه‌های مردم دسترسی ندارد و اطلاعات مربوط به‌حساب کاربر یا مکان دستگاه را دریافت نمی‌کند. همچنین مأموران اداره پلیس، هنگام درخواست فیلم، هیچ‌گونه دسترسی مستقیمی به کاربران ندارند.

علاقه ویژه آمازون
شرکت آمازون علاقه خاصی به فناوری دربازکن‌های تصویری رینگ دارد؛ چراکه این شرکت همواره تلاش کرده است، سارقانی را که بسته‌های ارسالی این شرکت را از مقابل منزل یا حیاط و بالکن مشتریان بدزدند، متوقف کند. این شرکت توضیح داده است که چگونه شبکه‌ای از دوربین‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر با فناوری تشخیص چهره کار کرده و افراد را شناسایی کنند.




حریم شخصی رعایت می‌شود
رینگ تأکید دارد که استفاده پلیس از پورتال همسایگان بر پایه رعایت کامل حفظ حریم شخصی کاربران طراحی شده است. این شرکت در این خصوص اعلام کرده است که پلیس به دستگاه‌های مردم دسترسی ندارد و اطلاعات مربوط به‌حساب کاربر یا مکان دستگاه را دریافت نمی‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید