• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80215
+
-

آشفته بازار مرغ در ایلام

مسئولان، یکی از دلایل مهم اخلال در بازار مرغ ایلام را امتناع مرغداران از فروش این محصول در استان و فروش آن به استان‌های همسایه می‌دانند

بازار
آشفته بازار مرغ در ایلام

در ماه‌های اخیر موضوع مرغ یکی از پرچالش‌ترین مباحث صنفی استان ایلام بوده به گونه‌ای که در مقاطعی پای مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و دادستان نیز به این موضوع باز شده است. به گزارش ایرنا، هرچند تمام تلاش دست‌اندرکاران ایجاد آرامش در بازار سودازده این محصول است، اما باز هم ناملایمات روزگار، کارشکنی‌های برخی سودجویان داخل استان و رعایت نکردن قیمت یکسان و کشوری مرغ توسط استان‌های همسایه باعث شده است که قیمت مرغ در استان ایلام به حدی افزایش یابد که دست کمتر شهروندی به آن برسد.

نایاب یا کمیاب بودن مرغ و در پاره‌ای از ایام گرانی آن باعث نگرانی مصرف‌کنندگان و حتی می‌توان گفت سردرگمی مسئولان در چاره‌اندیشی برای حال ناخوش بازار مرغ شده است. با توجه به قیمت فزاینده گوشت قرمز، مردم از کمبود مرغ به عنوان ماده خوراکی جایگزین گوشت قرمز نالان و معترض هستند و مسئولان نیز از قاچاق مرغ به استان‌های همسایه و کارشکنی همسایگان در تحریف قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار مرغ انتقاد دارند.

در حال‌ حاضر مرغ کشتارشده در استان با قیمت حدود 15 هزار تومان به فروش می‌رسد و مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه در تلاش مضاعف هستند که این مشکل را با همراهی و مشارکت یکدیگر حل و فصل کنند تا مرغ مورد نیاز بازار مصرف استان تامین و مازاد آن صادر شود، اما هنوز به نتیجه اثربخشی نرسیده‌اند.


خروج مرغ زنده و کشتارشده از ایلام ممنوع

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام چندی پیش در نشست تنظیم بازار استان گفت: برای تامین گوشت مرغ مورد نیاز مردم استان، خروج مرغ زنده و کشتار روز از آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است. «حیدر نعمتی» افزود: برخی مرغداران به دلیل اختلاف قیمت و همچنین افزایش قیمت مرغ از عرضه آن به بازار استان امتناع می‌کنند، به همین دلیل خروج مرغ کشتار روز و مرغ زنده از استان ممنوع است.

وی ادامه داد: فعلا مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت مرغ به استان ابلاغ نشده و تا زمانی که این مصوبه اعلام نشود، هرگونه افزایش قیمت مرغ غیرقانونی است. نعمتی اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ تا اعلام صورتجلسه ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر افزایش و درصد آن منتفی است.

وی گفت: ستاد تنظیم بازار کشور برای تثبیت قیمت و هماهنگی در زمینه تعیین قیمت مرغ مصوبه‌ای داشته است که به‌زودی به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود و این مصوبه برای افزایش قیمت دارای مبنای قانونی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام از مرغداران استان خواست تا زمان ابلاغ این مصوبه از افزایش قیمت مرغ خودداری کنند.

وی افزود: لیست مرغدارانی که مرغ آنها آماده کشتار است به دادگستری، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، فرمانداری‌ها، دستگاه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است و امروز گروهی متشکل از نمایندگان این دستگاه‌ها برای بررسی وضعیت مرغداری‌ها از آنها بازدید می‌کنند.

نعمتی تاکید کرد: هدف از این بازدید برخورد نیست، اما با توجه به این‌که مرغداران از یارانه‌های دولتی و نهاده‌های دامی استفاده کرده‌اند، اگر حاضر به همکاری برای تامین مرغ مردم استان در بازار نشوند، با آنها برخورد قانونی و تعزیری صورت می‌گیرد.


 اولویت مرغداران و توزیع‌کنندگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این زمینه گفت: به همه مرغداران و توزیع‌کنندگان ابلاغ شده است در صورتی که نیاز مصرفی استان تامین نشود، اجازه هرگونه صادارات مرغ به دیگر نقاط کشور به آنها داده نمی‌شود.
«یارالله نصیری» افزود: مرغداران حق عدول از نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش خودسرانه قیمت یا تحویل ندادن مرغ به کشتارگاه را ندارند.

وی تاکید کرد: آخرین نرخ مصوب برای خریدار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که در این قیمت نهایی سود و هزینه‌های چرخه تولید مرغ اعم از مرغدار، کشتارگاه، توزیع‌کننده‌های کل و جزء و خریدار لحاظ شده است. نصیری تاکید کرد: این قیمت مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار کشور کارشناسی و همراه با آنالیز وضعیت تولید و هزینه‌های مصرفی این حوزه انتخاب شده و مورد تایید نهایی دستگاه‌های عضو ستاد قرار گرفته است.


علت نابسامانی وضعیت مرغ در ایلام

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: علت نابسامانی‌ها در بازار مرغ استان ایلام طی ماه‌های اخیر، نرخ‌شکنی در بازار مرغ استان‌های هم‌جوار است. «محمدتراب میری» توضیح داد: با توجه به این‌که میزان تقاضا و عرضه مرغ در استان‌های هم‌جوار (کرمانشاه، لرستان و خوزستان) بیش از استان ایلام است، این استان‌ها برابر با تقاضای بازار اقدام به فروش مرغ با قیمت بالاتر از نرخ دولتی می‌کنند.

وی افزود: همین مساله باعث شده است مرغداران استان ایلام به عرضه مرغ با قیمت مصوب به کشتارگاه تمایل نداشته باشند و مرغ استان از مبادی مختلف رسمی و غیررسمی به استان‌های دیگر ارسال شود. به گفته میری، تفاوت قیمت میان بازار مرغ استان ایلام با استان‌های همجوار 3 هزار تومان در هر کیلو است که با توجه به مقادیر بالای عرضه مرغ، این رقم برای مرغداران بسیار بالاست.


 مبارزه با قاچاق کالاهای ضروری

فرمانده پلیس راه استان ایلام هم اظهار کرد: تمام مبادی خروج و ورود استان ایلام برای قاچاق سوخت و هرگونه کالا یا محصول دیگر که فاقد مجوز و بارنامه قانونی باشد به شدت کنترل و بازرسی می‌شود. سرهنگ «رضا همتی‌زاده» گفت: مبارزه با قاجاق از اولویت‌های کار نیروهای پلیس راه است و برای جلوگیری از خروج دام و مرغ از استان تاکنون مقادیر زیادی مرغ زنده از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است. وی بر نظارت بیشتر راه‌های مواصلاتی برای ممانعت از خروج مرغ زنده یا کشتارشده به خارج از استان ایلام تاکید کرد و افزود: مجوز بارنامه همه ماشین‌های مجهز به یخچال و سردخانه به شدت کنترل می‌شود.


جریمه برای امتناع از عرضه مرغ

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام از برخورد قاطع با اخلالگران بازار مرغ در ایلام خبر داد و گفت: هرگونه امتناع مرغداران از عرضه مرغ به کشتارگاه به مثابه احتکار است و با افراد خاطی برخورد می‌شود. «نعمت‌الله بیرانوند» ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی، عدم عرضه مشمول احتکار و اخلال در نظام اقتصادی کشور و با برخورد قانونی تعزیرات حکومتی مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون، با توجه به نیاز بازار و این‌که ضرورت تزریق مرغ به بازار محسوس است، نگهداری کالا به صورت عمده و امتناع از عرضه آن مشمول ۷۰ درصد جریمه قیمت کالا خواهد شد. بیرانوند از مرغداران خواست مرغ را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار اتحادیه و کشتارگاه قرار دهند و از افزایش قیمت به صورت خودسرانه امتناع کنند زیرا تخلف است و مشمول برخورد قانونی خواهد شد. وی گفت: اتحادیه لیست مرغدارانی را که از عرضه مرغ به کشتارگاه امتناع می‌کنند در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است و به محض مشاهده هرگونه تخلف، تعزیرات حکومتی نیز برای افراد خاطی جریمه اعمال می‌کند.


 افزایش تقاضای خرید مرغ

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: با توجه به این‌که قیمت گوشت قرمز سیر صعودی و روندی افزایشی داشته، تقاضا برای خرید مرغ بیشتر از گذشته شده است. «سعید شریفی» افزود: مرغداران، با وجود نرخ‌های یکسان و مصوب ستاد تنظیم بازار کشور، به علت تقاضای زیاد بازار برای خرید مرغ، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت این ماده خوارکی کرده‌اند.

وی یادآور شد: نرخ‌شکنی دست‌اندرکاران صنعت مرغ در استان‌های هم‌جوار باعث ایجاد اختلال در بازار مرغ استان ایلام شده است. البته دستگاه‌های نظارتی با کارشکنی‌ها و افراد متخلف در این حوزه به شدت برخورد می‌کنند کما این‌که برای حدود ۴۰ مرغدار پرونده تخلف تشکیل شده است. شریفی تاکید کرد: بازرسی و نظارت بر مرغداری‌ها، کشتارگاه، عاملان توزیع، توزیع‌کنندگان و فروشندگان خرد هر روز انجام می‌شود و بیش از ۸۰ درصد این چرخه مورد پایش و نظارت کارشناسان و بازرسان سازمان صمت و دستگاه‌های همکار قرار دارد.


ارسال مرغ ایلام به خارج از استان

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام گفت: روند توزیع مرغ بعد از خروج از کشتارگاه و تحویل به توزیع‌کنندگان باید مورد نظارت و کنکاش بیشتری قرار بگیرد. «عزیز قیصوری» ادامه داد: تولید مرغ در استان ایلام کم نیست و با رفع نواقصی چون تحویل به مرغ به کشتارگاه، عرضه نکردن مرغ زنده در بازار، جلوگیری از خروج مرغ از استان و نظارت بر نحوه توزیع و فروش، مرغ تولید استان جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر، به‌ویژه در فصل تابستان، روند توزیع مرغ در بازار اختلال جدی پیدا کرده است به گونه‌ای که در پاره‌ای از ایام با کمبود و نایابی مرغ مواجه هستیم. قیصوری افزود: با توجه به قیمت‌های نامتعارف مرغ در استان‌های هم‌جوار، بعضا مرغداران و توزیع‌کنندگان تمایل چندانی به عرضه مرغ به بازارهای استان ایلام ندارند و محصول خود را در دیگر بازارها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

این کار موجب نابسامانی وضعیت مرغ در ایلام شده است. وی بیان کرد: علاوه بر این‌که نهادهای نظارتی باید بر روند توزیع و عرضه مرغ در استان ایلام نظارت بیشتری داشته باشند، باید مبادی خروجی استان نیز از سوی ماموران پلیس راه کنترل شود.


قیمت بالای مرغ در استان‌های همسایه

معاون و بازرس اتحادیه توزیع‌کنندگان نیز در این زمینه اظهار کرد: نیاز روزانه استان ایلام در حالت عادی ۲۵ تن مرغ است، اما در شرایط فعلی ۴۵ تا ۵۰ تن مرغ بالغ تولید می‌شود و برخی از مصرف‌کنندگان مبادرت به خرید مرغ زنده می‌کنند.

«مراد جعفری» گفت: نرخ‌شکنی غیرقانونی استان‌های هم‌جوار و تمایل مرغداران به فروش مرغ خود به این استان‌ها با قیمت بیشتر و نیز عرضه غیرقانونی مرغ زنده باعث بروز نابسامانی و کمبود مرغ در بازار استان شده که البته با نظارت‌های جدی و مستمر این روند رو به کاهش و در حال مدیریت صحیح است. وی افزود: عاملان توزیع همان مقدار مرغی را که از کشتارگاه تحویل می‌گیرند، در بازار توزیع می‌کنند. هرچند نمی‌توان منکر کارشکنی برخی از عاملان کلی یا جزء توزیع مرغ در خروج یا ایجاد خلل در بازار مرغ استان شد.


نیاز به یک برنامه و اقدام ریشه‌ای

حدود ۴۰۰ واحد مرغداری در استان ایلام وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید و عرضه می‌کنند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، به دلیل نوسان قیمت مرغ و عدم عرضه آن در بازار، مشکلاتی در ایلام به وجود آمده است.

بعضی مواقع مسئولان تدابیری برای رفع این معضل مهم اندیشیده‌اند، اما این تدابیر کوتاه‌مدت به مثابه مُسکن‌هایی است که تنها برای یک مدت محدود التهاب بازار را می‌خواباند. اما آنچه که مشخص و عیان است، این‌که ساماندهی وضعیت مرغ به یک اقدام ریشه‌ای و اساسی برای بلندمدت نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید