• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80203
+
-

همشاگردی سلام

تعدادی از دانش‌‌آموزان پلدختری که مدارسشان در سیل اخیر تخریب شده بود، سال تحصیلی خود را در کانکس‌ها آغاز کردند

ماه مهر
همشاگردی سلام

اول مهرماهی دیگر از راه رسید و دانش‌‌آموزان یک سال دیگر یاد می‌گیرند چگونه درس بخوانند و بیشتر بدانند، با هم مهربان باشند و تعامل کنند، مهارت‌های زندگی را بیاموزند و خود را برای ورود به جامعه‌ای بزرگ‌تر آماده کنند. به گزارش همشهری، از امروز، در سال تحصیلی جدید، حدود 15 میلیون دانش‌‌آموز در کشور به مدرسه می‌روند که از این تعداد نزدیک به 2 میلیون نفر در 3 استان خوزستان، لرستان و ایلام هستند.

خوزستان با یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز، لرستان با 352 هزار دانش‌آموز و ایلام با 100 هزار دانش‌آموز از امروز سال تحصیلی خود را آغاز کردند. تفاوتی که سال تحصیلی جاری با سال‌های قبل دارد، این است که دانش‌‌آموزان برخی استان‌ها مثل لرستان، خوزستان و ایلام بهار امسال با مساله سیل درگیر شدند و تعدادی از آنها کل بهار را مجبور شدند در چادرهای هلال احمر به سر ببرند و از درس و مدرسه عقب ماندند. آنها تابستان خوبی را هم نگذراندند چراکه یا در چادرها سکونت داشتند یا همراه با خانواده‌های خود درگیر تعمیر و ساخت‌و‌ساز خانه‌های ویران‌شده‌شان بر اثر سیل بودند.

سال تحصیلی نو آغاز شده است و همه این دانش‌‌آموزان، با همه سختی‌هایی که کشیده‌اند، باید بتوانند در کلاس‌ درس بنشینند و از آموزش یکسان برخوردار باشند و یک روز هم از قافله درس و مدرسه عقب نمانند، حتی بچه‌های پلدختر که مدرسه‌هایشان برای مهرماه آماده نشده است و تعدادی از آنها ناگزیرند بخشی از سال را در کانکس درس بخوانند تا تعمیر مدارسشان به پایان برسد و آنها بتوانند به مدرسه‌های خود برگردند.


 لرستان 

سلام بر ماه مهر


فاطمه حافظی | خرم‌آباد - خبرنگار:


فصل بازگشایی مدرسه و تلاش و کوشش برای یادگیری از راه رسیده است و هم‌زمان با سراسر کشور، دانش‌آموزان لرستانی از امروز در کلاس‌های درس می‌نشینند و آموختن را آغاز می‌کنند.  352 هزار دانش‌آموز لرستانی در مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم از امروز وارد مدارس شده‌اند و در 4900 مدرسه تحصیل خواهند کرد.

با وقوع سیل در فروردین سال جاری بسیاری از مدارس جنوب این استان تخریب شدند. با وجود تعمیر برخی از این مدارس، سال تحصیلی برای برخی از دانش‌آموزان در 100 کانکس به عنوان کلاس درس آغاز می‌شود. یکی از موضوعاتی که در لرستان و سراسر کشور وجود دارد، کمبود معلم است. در حال‌ حاضر لرستان 1600 معلم کم دارد که این معضل قرار است با روش‌های مختلفی تا تعیین تکلیف و جذب معلمان جدید مدیریت می‌شود.


تعداد دانش‌آموزان لرستان

سرپرست طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش لرستان در مورد تعداد دانش‌آموزان این استان می‌گوید: در مجموع در استان به صورت تقریبی تعداد 326 هزار و 313 دانش‌آموز داریم که از این تعداد 157 هزار و 998 نفر دختر و 168 هزار و 315 نفر پسر هستند که در 11 هزار و 159 کلاس درس و 4933 مدرسه سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

«علی جودکی» می‌افزاید: از مجموع تعداد دانش‌آموزان، 14 هزار و 78 نفر دانش‌آموز پیش‌دبستانی داریم که از این تعداد 7827 نفر دختر و 6251 نفر پسر هستند. وی بیان می‌کند: در مقطع ابتدایی نیز 147 هزار و 256 دانش‌آموز داریم که از این تعداد 69 هزار و 933 نفر دختر و 77 هزار و 323 نفر پسر هستند.

سرپرست طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش لرستان در مورد تعداد دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم نیز اظهار می‌کند: در استان به صورت تقریبی 129 هزار و 262 دانش‌آموز برای این 2 مقطع داریم. از این تعداد 74 هزار و 327 دانش‌آموز مقطع اول متوسطه شامل 35 هزار و 549 دختر و 38 هزار و 778 پسر هستند. 54 هزار و 935 دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه نیز شامل 26 هزار و 409 دختر و 28 هزار و 526 پسر هستند.

جودکی ادامه می‌دهد: همچنین 19 هزار و 289 دانش‌آموز ابتدایی دوره اول شامل 10 هزار و 4 دختر و 9285 پسر داریم. در دوره ابتدایی دوم نیز 15 هزار و 995 دانش‌آموز شامل 8095 دختر و 7900 پسر داریم. وی می‌گوید: در دوره‌های متوسطه اول و دوم حرفه‌ای استثنایی نیز 433 دانش‌آموز داریم که از این تعداد 260 نفر در دوره اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای - استثنایی شامل 100 دختر و 160 پسر و در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای - استثنایی نیز 173 نفر شامل 81 دختر و 92 پسر تحصیل می‌کنند.

جودکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعداد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: به صورت تقریبی 32 هزار و 830 دانش‌آموز پایه اول ابتدایی در استان داریم که شامل 16 هزار و 27 دختر و 15 هزار و 189 پسر هستند.


41 هزار دانش‌آموز در 3 رشته تحصیلی

جودکی همچنین به تعداد دانش‌آموزان در شاخه‌های عمومی، نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اشاره و اظهار می‌کند: به طور تقریبی 54 هزار و 935 دانش‌آموز داریم که از این تعداد 26 هزار و 409 نفر دختر و 28 هزار و 526 نفر پسر هستند. وی ادامه می‌دهد: در شاخه عمومی 171 دانش‌آموز با 2 دختر و 169 پسر داریم، در شاخه نظری نیز 42 هزار و 311 نفر دانش‌آموز با 22 هزار و 220 نفر دختر و 20 هزار و 91 نفر پسر داریم.

سرپرست طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش لرستان می‌گوید: همچنین در شاخه فنی و حرفه‌ای نیز به صورت تقریبی در استان تعداد 6 هزار و 506 نفر دانش‌آموز داریم که از این تعداد 1940 نفر دختر و 4 هزار و 566 نفر پسر هستند. وی بیان می‌کند: در شاخه کاردانش نیز تعداد 5 هزار و 947 نفر دانش‌آموز داریم که از این تعداد 2 هزار و 247 نفر دختر و 3 هزار و 700 نفر پسر هستند.

جودکی همچنین به تفکیک تعداد دانش‌آموزان در 3 رشته ریاضی و  فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌پردازد و می‌افزاید: 41 هزار و 700 دانش‌آموز در این 3 رشته تحصیلی داریم که از این تعداد 2313 نفر در رشته ریاضی و فیزیک، 19 هزار و 219 نفر در رشته علوم تجربی و 20 هزار و 168 نفر در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند.


تعداد مدارس و کلاس‌های درس

این مسئول می‌گوید: در کل استان 4933 مدرسه با 11 هزار و 159 کلاس درس پذیرای دانش‌آموزان هستند. جودکی می‌افزاید: بیشترین تعداد مدرسه و کلاس درس را شهر خرم‌آباد با 852 مدرسه و 2261 کلاس و کمترین تعداد را نیز ویسیان با 60 مدرسه و 15 کلاس درس دارد.


وجود 25 منطقه آموزشی

سرپرست طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش لرستان همچنین بیان می‌کند: لرستان 25 منطقه آموزشی شامل خرم‌آباد ناحیه یک و ناحیه 2، پاپی (راه‌آهن)، الشتر، چگنی، زاغه، پلدختر (ملاوی)، ویسیان، نورآباد (دلفان)، کوهدشت، طرحان، الیگودرز، ازنا، بروجرد، اشترینان، دورود، سیلاخور، رومشگان، بیران‌شهر، معمولان، زز و ماهرو، کوهنان، کاکاوند و عشایری لرستان دارد. وی ادامه می‌دهد: در حوزه عشایری لرستان 446 مدرسه و 196 کلاس درس با جمعیتی بالغ بر 4402 نفر دانش‌آموز آماده تحصیل هستند.


کمبود 1600 معلم

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز با اشاره به تعداد معلمان فعال در لرستان می‌گوید: در مجموع، به صورت تقریبی، در استان 20 هزار و 590 معلم داریم که از این تعداد 16 هزار و 616 نفر دارای ابلاغ هستند و ابلاغ 3974 نفر از آنها در حال تکمیل است.
«رضا زینی‌وند» می افزاید: کمبود معلم در سراسر کشور و به تبع آن در لرستان وجود دارد. در لرستان به صورت تقریبی 1666 معلم کم داریم و بیشترین نیاز هم در مقطع ابتدایی است. وی اظهار می‌کند: این کسری معلم با روش‌های مختلفی در استان تا تعیین تکلیف نهایی از سوی وزارتخانه مدیریت می‌شود. البته این مدیریت‌ نیز با هماهنگی و اجرای دستورهای وزارتخانه انجام می‌شود.


روش‌های جبران کمبود معلم در لرستان

زینی‌وند توضیح می‌دهد: بخشی از کمبود معلم در لرستان از طریق حق‌التدریس جبران می‌شود، به این صورت که به برخی از معلمان - علاوه بر ساعات موظفی‌شان - ساعاتی نیز به عنوان حق‌التدریس داده می‌شود. وی اظهار می‌کند: بخش دیگر این کمبود از طریق جذب سربازمعلم جبران می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین می‌گوید: با دریافت مجوز از وزارتخانه،  تعدادی از افراد بازنشسته آموزش و پرورش هم دوباره به کار دعوت می‌شوند. البته این افراد تنها می‌توانند در مناطق محروم و روستایی فعالیت کنند و بیش از 14 ساعت در هفته هم نمی‌توانند کلاس داشته باشند.


آغاز سال تحصیلی دانش‌‌آموزان پلدختر در کانکس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز در مورد مدارس تخریبی لرستان بیان می‌کند: در مجموع ۴۲۳ فضای آموزشی استان تحت تاثیر سیل فروردین‌ماه قرار گرفتند. از این تعداد ۳۱۰ واحد به تعمیر نیاز داشتند که تعمیرشان به پایان رسیده است. با این حال، مهرماه امسال ۱۰۰ کلاس درس در کانکس آغاز می‌شوند.

«محمدرضا حیدری» ادامه می‌دهد: واحدهای تعمیری شامل 1755 کلاس درس از ۵ تا ۱۰۰ درصد به تعمیر نیاز داشتند که با تلاش شبانه‌روزی برای بازگشایی در اول مهرماه آماده هستند. وی می‌گوید: از مجموع ۱۱۳ واحد تخریبی نیز کار احداث ۶۲ واحد آغاز شده است که برخی در دهه فجر امسال و برخی نیز سال آینده تحویل داده می‌شوند. تلاش می‌شود مدارس دوکلاسه تا پایان مهرماه آماده شوند.

حیدری می‌افزاید: در مناطقی همچون رودبار و کوهنانی، تاکنون زمینی خریداری یا جانمایی نشده است و مادام که تعداد خانوارهای روستاها اعلام نشود، نمی‌توان کلاس‌های مورد نیاز مدارس آنها را تعیین و ساخت ‌و ‌ساز را آغاز کرد. وی اظهار می‌کند: تجهیزات مدارس سیل‌زده در حال تحویل به آموزش و پرورش است. همچنین ۱۴ واحد آموزشی باید دوباره جانمایی شوند که دبیرستان خدیجه کبری معمولان و مدرسه روستای چم‌مهر پلدختر از جمله آنها هستند. این مدارس به هیچ وجه در محل قبلی احداث نخواهند شد.


 خوزستان 

ماه مدرسه


پرستو وطنی | اهواز –خبرنگار:


خوزستان، با وجود همه سختی‌ها و اوضاع ناگواری که بهار امسال به دلیل وقوع سیل از سر گذراند، توانست خود را برای ماه مهر و فصل مدرسه رفتن دانش‌آموزان آماده کند. در این استان برای سال تحصیلی جدید ۱۰ هزار مدرسه در قالب ۴۳ هزار و ۴۰۹ کلاس درس کار خود را شروع کرده‌اند و قرار است حدود یک میلیون دانش‌‌آموز در این کلاس‌ها بنشینند و الفبای علم و زندگی را بیاموزند. از این تعداد 128 هزار نفر کلاس‌‌اولی هستند و برای نخستین بار قدم به محیط مدرسه گذاشته‌اند.


یک میلیون دانش‌آموز

سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش خوزستان درباره آمار دقیق دانش‌‌آموزان خوزستانی می‌گوید: در سال تحصیل جدید 995 هزار و 241 دانش‌‌آموز در مقاطع مختلف در کلاس‌های درس نشسته‌اند که 471 هزار و 362 نفر از آنها دختر و 523 هزار و 879 نفر پسر هستند.«علی رفیعی» می‌افزاید: همچنین 128 هزار نفر کلاس‌‌اولی هستند و تحصیل خود را در پایه اول دبستان آغاز کرده‌اند.


کمبود معلم در استان

نکته مهم درباره خوزستان این است که این استان هر سال با کمبود قابل‌ توجه معلم مواجه است و این وضعیت هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود. سال گذشته استان 7 هزار معلم در همه مقاطع تحصیلی کم داشت و امسال این آمار به 16 هزار نفر رسیده که بسیار نگران‌کننده است. مهرماه سال گذشته بسیاری از دانش‌‌آموزان خوزستانی در کلاس‌های درس حاضر شدند، اما معلمی نبود که به آنها خوش‌آمد بگوید و دل آنها را برای یک سال تحصیلی قرص کند. امسال نیز بسیاری دانش‌‌آموزان در حالی فصل مدرسه را آغاز کرده‌اند که گفته می‌شود کمبود 9 هزار معلم وجود دارد.

سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش خوزستان در این زمینه می‌گوید: خوزستان رتبه سوم کشور را از لحاظ تعداد دانش‌آموزان دارد، اما در آمار نیروی انسانی صاحب رتبه پنجم کشوری است. رفیعی با بیان این‌که آمار دانش‌آموزان با آمار نیروی انسانی در استان هم‌خوانی ندارد، ادامه می‌دهد: برای سال تحصیلی جدید با کمبود 16هزار معلم مواجهیم. وی می‌گوید: کمبود معلم در خوزستان از دوران جنگ وجود دارد و هنوز جبران آن ممکن نشده است.


راه جبران کمبود معلم

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار می‌کند: امسال مدارس خوزستان به دلیل کمبود معلم دونوبته شده‌اند تا کلاسی در استان به دلیل کمبود نیرو بدون معلم نماند. وی با اشاره به این‌که ۹۱ درصد مدارس استان در سال تحصیلی گذشته در نوبت صبح فعال بودند، می‌افزاید: در استان با کمبود ۹ هزار معلم مواجهیم. بنابراین امسال برای این‌که در آموزش مشکل نداشته باشیم، اغلب مدارس استان را در ۲ نوبت فعال کرده‌ایم.

رفیعی می‌گوید: با دونوبته کردن مدارس، معلم‌ها در نوبت عصر هم می‌توانند تدریس کنند. با توجه به مشکلات اقتصادی و سخت بودن تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز مدارس، با این کار می‌توان از تجهیزات مدارس در ۲ نوبت استفاده کرد. این مسئول ادامه می‌دهد: توزیع نیروی انسانی در مناطق محروم استان خوب نیست و از نیروهای باتجربه و باکیفیت در این مناطق استفاده نمی‌شود. باید با توزیع مناسب نیروها عدالت آموزشی در کل استان رعایت شود.


هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نمی‌ماند

اما در هیاهوی اشتیاق دانش‌آموزان خوزستانی در زنگ تفریح و کلاس درس و... نباید از دانش‌آموزانی غافل شد که از تحصیل بازمانده‌اند و نیز دانش‌آموزانی که در سیل فروردین امسال مدارس آنها آسیب دید و بدون مدرسه ماندند. اگرچه مسئولان استان از همان زمان وقوع سیل قول دادند که هیچ دانش‌آموزی در سال تحصیلی پیش رو بدون مدرسه نخواهد ماند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود: برای اول مهر هیچ دانش‌آموزی در مناطق سیل‌زده بدون مدرسه نخواهد ماند. «علی قربانی» اکنون نیز اظهار می‌کند: 113 مدرسه در استان خوزستان در زمان وقوع سیل دچار آسیب شدند که از این تعداد 78 مدرسه به تعمیر نیاز دارند و 35 مدرسه باید تخریب و دوباره ساخته شوند.

وی می‌افزاید: از 78 مدرسه تعمیری همه آماده شده‌اند و برای اول مهر پذیرای دانش‌آموزان هستند. از 35 مدرسه احداثی هم حدود 20 مدرسه تا 25 مهر آماده می‌شوند و ساخت 10 مدرسه دیگر هم تا اول آذرماه به پایان خواهد رسید.رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان می‌گوید: در خصوص مدارسی که ساخت‌ و ساز آنها هنوز به پایان نرسیده، با آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی صورت گرفته و بنا شده است برای تحصیل دانش‌آموزان این مدارس از شیفت مخالف مدرسه‌های مجاور یا برای یک ماه از فضاهای استیجـــــاری یا ساختمان‌های ادارات استفاده شود.


 ایلام 

بوی کتاب و کاغذ نو


رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


هم‌زمان با بازگشایی مدارس در سراسر کشور ۹۹ هزار و 500 دانش‌آموز ایلامی در 1250 فضای آموزشی سال تحصیلی خود را آغاز کردند.امسال نیز دانش‌آموزان ایلامی با شور و اشتیاق وارد کلاس و مدرسه می‌شوند، مدارسی که به گفته مسئولان استان برای حضور دانش‌آموزان آنها آماده شده‌اند. همچنین، بیش از ۹ هزار کلاس اولی در استان برای اولین بار وارد فضای علم و دانش می‌شوند.


آمار امسال دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به فراهم بودن تمامی شرایط برای تحصیل در سال تحصیلی جدید در مدارس استان اشاره می‌کند و می‌گوید: تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در مدارس استان برای دانش‌آموزان فراهم است.

«اسفندیار رستم‌زاد» با اشاره به این‌که امسال ۹۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز ایلامی وارد مدرسه شده‌اند، می‌افزاید: از این تعداد ۹۰ هزار نفر در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند. وی بیان می‌کند: نیمی از جمعیت دانش‌آموزی این استان مربوط به مقطع ابتدایی است، ۵۴ هزار و ۷۹۱ نفر در مدارس ابتدایی و ۴۴ هزار و ۶۶۸ نفر در دوره‌های متوسطه اول و دوم تحصیل خواهند کرد.

رستم‌زاد می‌گوید: ۱۱ هزار معلم در مدارس استان مشغول به فعالیت هستند، بیان می‌کند: مشکلی از بابت کمبود معلم در استان وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: جمعیت دانش‌آموزان پایه اول استان ایلام در سال تحصیلی جدید ۹ هزار و ۷۱۲ نفر است که از امروز در 3100 کلاس درس مشغول به تحصیل شده‌اند.


۱۵ فضای آموزشی جدید

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: امسال 1250 فضای آموزشی در استان برای تحصیل دانش‌آموزان ایلامی آماده شده است. «نصرت‌الله رحیمی» می‌افزاید: در طول مهرماه نیز ۱۵ فضای آموزشی جدید به مدارس روستایی و شهری استان اضافه می‌شوند. این تعداد فضای آموزشی با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده‌اند.

وی می‌گوید: برای سال تحصیلی جدید در مدارس استان 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات آموزشی، هوشمندسازی و کلاسی شامل صندلی، رایانه و پرینتر و... خریداری شده است. این مسئول بیان می‌کند: ۲۷ درصد فضاهای آموزشی استان شامل ۳۰۸ مدرسه و ۷۴۵ کلاس با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان هوشمند شده است. رحیمی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون ۲۲۴ مدرسه با هزار کلاس درس در استان ایلام هست که سیستم گرمایشی استاندارد ندارند. البته علمک گاز برای آنها نصب شده است و در سال تحصیلی جدید به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد.


نظارت بر سرویس‌های مدارس

همچنین، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام می‌گوید: داشتن برگ معاینه فنی، بیمه شخص ثالث و سرنشین، وسایل ایمنی از جمله کمربند ایمنی، جعبه کمک‌های اولیه و کپسول اطفای حریق و علائم ممیزه روی بدنه خودرو از جمله شرایط و ضوابط خودروهای حمل ‌و ‌نقل دانش‌آموزان هستند.

سرهنگ «ابوالفضل کهزادی» ادامه می‌دهد: مدیران مدارس مسئول نظارت بر فعالیت سرویس‌های دانش‌آموزی هستند. وی می‌گوید: در سال‌های گذشته با خودروهایی که سرویس مدرسه بوده و تخلف کرده بودند، برخورد قانونی صورت گرفته  است.

کهزادی می‌افزاید: امسال برای آموزش رانندگان سرویس‌های مدارس اقدام شده است و این سرویس‌ها حتما توسط پلیس کنترل می‌شوند. داشتن گواهی سلامت جسمی برای رانندگان سرویس‌های مدارس الزامی است. وی می‌گوید: پلیس با سرویس‌های غیرمجاز یا خودروهایی که برچسب مدرسه و معاینه فنی ندارند، به شدت برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید