• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80198
+
-

کاهش صادرات اردبیل به جمهوری آذربایجان

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان:  نبود تعرفه‌های ترجیحی و بازگشایی نشدن مسیر ترانزیت کالا به این کشور از جمله عواملی است که موجب شده قدرت رقابتی خود را در بازار کشور آذربایجان از دست بدهیم

صادرات
کاهش صادرات اردبیل به جمهوری آذربایجان

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل با اشاره به این‌که قدرت رقابت صادراتی را در جمهوری آذربایجان از دست داده‌ایم، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رقابت خود را در عرصه تجارت بین‌الملل با کشورهای دیگر از دست ندهیم، باید به تعرفه‌های ترجیحی روی بیاوریم. «بهروز پورسلیمان» در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: عمده واردات از گمرک اردبیل انجام می‌شود و گمرک بیله‌سوار، با وجود داشتن ظرفیت، همچنان در حوزه واردات کمرنگ عمل می‌کند. با توجه به این‌که مجوز واردات و ترخیص کالا در گمرک بیله‌سوار صادر شده است، زمینه تقویت تجارت بین‌المللی در این گمرک فراهم آید.

وی افزود: ما با کاهش 14 درصدی صادرات در 5 ماه اول امسال و همچنین اظهارنامه‌های ارائه‌ شده روبه‌رو شدیم و به نظر می‌رسد شرایط موجود بر دشواری کار افزوده است و نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی صادرات ادامه دارد. پورسلیمان با اشاره به پایین بودن قیمت کالاهای صادراتی گفت: جمیع عوامل دست به دست هم داده‌اند که ما قدرت رقابت را در کشور آذربایجان از دست بدهیم تا به عرصه واردات و صادرات ما ضربه وارد شود.

این مسئول در مورد وضعیت خوب صادرات چمدانی در استان اردبیل به عنوان یک استان پیشتاز تاکید کرد: در کنار تجهیز گمرک بیله‌سوار به امکانات الکترونیکی، بهتر است سهم محصولات صادراتی تولیدشده در استان افزایش یابد که در این زمینه باید به تولید محصولات صادرات‌محور اهمیت ویژه بدهیم.وی به نبود شرکت‌های بزرگ با برند خاص در تولید و صادرات محصولات مواد غذایی و صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: عمده محصولات ما از گمرکات دیگر صادر می‌شود و برخی از صادرکنندگان به صادرات کالای خود از گمرک بیله‌سوار تمایل ندارند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل ادامه داد: هیات دولت باید مصوبه‌ای را در این زمینه برای بازگشایی مسیر ترانزیتی تصویب کند. کشور همسایه منتظر این مصوبه است و انتظار داریم مسئولان استانی و نمایندگان در این زمینه تلاش و اسباب کار را فراهم کنند. پورسلیمان با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های تخصصی ایران در کشورهای دیگر و ساماندهی تعاونی‌های مرزنشینان و تلاش برای تقویت تشکل‌های غیردولتی اظهار کرد: ما انتظار داریم دستورالعمل ساماندهی مرزنشینان شامل اردبیل نیز شود. در این زمینه با نامه‌نگاری‌هایی که در حال انجام است، نتایج خوبی محقق می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید