• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80173
+
-

آغاز برداشت چغندر قند در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت چغندر قند از اول مهر در استان خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «اکبر کرامتی» در جلسه هماهنگی پیگیری مسائل چغندر قند استان با بیان این‌که 100 ‌درصد مطالبات چغندرکاران استان در سال گذشته از سوی کارخانه‌های قند به حساب زارعین واریز شده است اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی افزایش بارندگی‌ها در زمان برداشت محصول، از چغندرکاران استان درخواست داریم موعد برداشت محصول را رعایت کنند تا از وقوع سرمازدگی و کاهش کیفیت محصول جلوگیری شود.

وی از مدیران عامل کارخانه‌های قند استان درخواست کرد تا با رعایت حقوق و تکریم کشاورزان در خصوص تحویل به‌موقع و عیارسنجی محصول، برنامه‌‌ریزی مناسبی برای پرداخت بهای چغندر قند داشته باشند. کرامتی کشت نشایی چغندر قند و استفاده از ارقام جدید را از مهم‌ترین عوامل افزایش میزان تولید این محصول عنوان کرد و افزود: ۱۰۵ هکتار کشت نشایی در استان انجام شده و قرارداد‌هایی با کشاورزان پیشرو در این زمینه منعقد شده بود تا این نشا‌های تولیدی در اختیار سایر کشاورزان قرار بگیرد.

این مسئول پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول در مقایسه با سایر محصولاتی مثل آفتاب‌گردان و کدو آجیلی را از عمده‌ترین مشکلات چغندرکاران و کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال جاری عنوان کرد و افزود: ۴۳۵ تومان قیمت چغندر قند برای سال زراعی جدید اعلام شده است که در صورت تامین اعتبار، ۵۰ درصد بهای چغندر قند بعد از تحویل پانزده‌روزه محصول پرداخت و ۵۰ درصد بقیه بعد از بهره‌برداری کامل توسط کارخانه‌های قند پرداخت می‌شود.

کرامتی با اشاره به اعمال ممنوعیت خروج چغندر قند تولیدی آذربایجان غربی به سایر استان‌ها گفت: امسال بیش از ۲۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است که بر اساس برآورد‌های انجام‌شده، تولید چغندر قند امسال به دلیل تغییرات دمایی و شیوع بیماری و آفت‌هایی از قبیل سرخرطومی و تاخیر در کشت به دلیل بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی خواهد داشت. وی افزود: بر اساس برآورد‌های انجام‌شده، امسال پیش‌بینی می‌شود در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود. مسئولان کارخانه‌های قند متعهد شده‌اند که در صورت وقوع بارندگی در زمان برداشت محصول برای خرید زودهنگام و دپوی محصول در انبار کارخانه‌ها اقدام کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید