• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80092
+
-

پایان 55‌ ماه اسارت ملوان ایرانی در بند دزدان دریایی سومالی

ملوان ایرانی چطور آزاد شد؟

داخلی
ملوان ایرانی چطور آزاد شد؟


با گذشت حدود 55‌ماه از اسارت 4ملوان ایرانی در بند دزدان دریایی سومالی، یکی از آنها با کمک‌ نهادهای بین‌المللی آزاد شد و به‌زودی به ایران برمی‌گردد.
به گزارش همشهری، بهمن سال 93بود که یک لنج صیادی با 21سرنشین بندر کنارک را ترک کرد تا برای صیادی راهی آب‌های آزاد شود. قرار بود این سفر حدود 2ماه طول بکشد و ملوان‌ها لحظه تحویل سال را در کنار خانواده‌هایشان باشند اما سال تمام شد و خبری از آنها نشد. فروردین سال 94بود که شایعه شد لنج صیادی در دام دزدان دریایی گرفتار شده و تمامی ملوان‌ها به اسارت گرفته شده‌اند؛ شایعه‌ای که 2‌ماه بعد و با نخستین تماس ملوان‌ها با خانواده‌هایشان به حقیقت پیوست؛ «مشغول ماهیگیری بودیم که دزدان دریایی سوار 8قایق تندرو و مسلح ما را محاصره کرده و به گروگان گرفتند و حالا برای آزادی‌مان 2میلیارد تومان می‌خواهند.»
به‌دنبال تماس ملوان‌ها، خانواده‌هایشان که نگران مردان‌شان بودند دست به‌دست هم دادند تا هر طور شده آنها را آزاد کنند. با کمک صاحب لنج مبلغ مورد درخواست دزدان جمع و قرار شد این پول به‌حساب یکی از دزدان دریایی که واسطه بود، ریخته شود اما به محض واریز شدن پول، او این مبلغ را دزدید و فرار کرد و دزدان دریایی که کلاه‌‌گشادی سرشان رفته بود در تماس با خانواده ملوان‌ها اعلام کردند تا مبلغ را دریافت نکنند، گروگان‌ها را آزاد نخواهند کرد.





این اما همه ماجرا نبود؛ چرا‌که دزدان دریایی ملوان‌های ایرانی را در شرایط سخت و هولناکی زندانی کرده و هر روز آنها را شکنجه و صدای ناله‌هایشان را برای خانواده‌هایشان پخش می‌‌کردند تا آنها را برای پرداخت پول تحت فشار قرار دهند. ماه‌ها گذشت و در این مدت برخی از ملوان‌ها که نتوانستند شکنجه‌ها را طاقت بیاورند، جان باختند، برخی دیگر موفق شدند با کمک دولت سومالی از اسارتگاه‌های دزدان دریایی فرار کنند اما همچنان 4ملوان به نام‌های جلال دهواری، محمدشریف پناهنده، ابراهیم بلوچ و عبدالله نوهانی در اسارت آنها باقی ماندند. حالا اما با گذشت 55‌ماه از اسارت ملوان‌ها، خبر رسیده که یکی از آنها به نام محمدشریف پناهنده آزاد شده و با هماهنگی‌های بین‌المللی در راه ایران است.



حال وخیم محمدشریف
پروین صباحی، همسر یکی از ملوان‌های گرفتار به نام جلال دهواری است. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در همه این سال‌ها چشم به‌راه بودیم شاید مسئولان به ما کمک کنند و باعث آزادی مردان‌مان شوند اما هیچ اتفاقی رخ نداد. ما حتی به برخی از نهادهای بین‌المللی مثل صلیب سرخ هم متوسل شدیم. از طریق یک مترجم با فردی به نام جان در تماس بودیم و او در واقع رابط بین ما و صلیب سرخ بود. چند روز پیش جان با مترجم ما تماس گرفت و خبر داد که دزدان دریایی، محمدشریف پناهنده را آزاد کرده‌اند. او می‌گفت که دزدان با وی تماس گرفته و گفته‌اند که حال محمدشریف وخیم است و چون نمی‌توانند از او نگهداری کنند، قصد دارند رهایش کنند. به این ترتیب با هماهنگی‌هایی که از طریق رابط دزدان دریایی و صلیب‌سرخ و دولت سومالی انجام شد، محمدشریف رها شد و مأموران دولتی توانستند او را تحویل گرفته و به صلیب‌سرخ تحویل دهند. به گفته جان، دزدان دریایی که محمدشریف و 3ملوان دیگر را در یک اتاق زندانی کرده‌اند، یک روز او را صدا می‌زنند و از اتاق بیرون می‌آورند و با خود می‌برند و در جایی رها می‌کنند تا مأموران دولتی سومالی بتوانند او را تحویل بگیرند. این یعنی، هنوز 3ملوان دیگر از اینکه محمدشریف آزاد شده، خبر ندارند و شاید تصور کنند که دزدان دریایی او را سر به نیست کرده‌‌اند.

آخرین تماس
همسر جلال‌ دهواری ادامه می‌دهد: وقتی خبر آزادی محمدشریف را شنیدم، راهی خانه آنها شدم. خانه محمدشریف در نزدیکی خانه ماست. او 3پسر دارد که همگی دبستانی هستند و همسرش با سوزن‌دوزی و کمک اقوام از آنها نگهداری می‌کند. وقتی وارد خانه‌شان شدم، از همسرش پرسیدم:«‌چه خبر از محمدشریف؟» گفت که خبری ندارد و تماسی نگرفته است. وقتی گفتم که شوهرش آزاد شده، زد زیر گریه. نمی‌دانید چه حالی داشت. پرسید:« پس بقیه چی؟ مگر می‌شود فقط شوهر مرا آزاد کرده‌ باشند و بقیه را نه؟». ماجرا را برایش توضیح دادم و از خوشحالی گریه‌اش بند نمی‌آمد.
همسر جلال در حالی ناقل بهترین خبر سال‌های اخیر برای خانواده محمدشریف بود که خودش هنوز هم چشم به راه روزی است که خبر آزادی شوهرش را بشنود. او می‌گوید: حالا محمدشریف به اتیوپی منتقل شده تا از آنجا به ایران منتقل شود. می‌گویند دوشنبه به تهران می‌رسد. از اینکه او آزاد شده خیلی خوشحالیم اما از مسئولان انتظار داریم که برای آزادی 3ملوان دیگر تلاش کنند. نمی‌دانید وقتی خانواده 2ملوان دیگر، خبر آزادی محمدشریف را شنیدند چه حالی داشتند. همه‌اش گریه می‌کردند و می‌گفتند چرا فقط محمدشریف آزاد شده و مردان آنها آزاد نشده‌اند؟
او ادامه می‌دهد: آخرین باری که شوهرم جلال تماس گرفت، 3روز پیش از عید قربان بود. همان درخواست همیشگی را داشت. اینکه « تو را به‌خدا هر طوری شده پول درخواستی دزدان‌دریایی را تهیه کنید.» اما دزدان دریایی بابت آزادی هر ملوان 50هزار دلار خواسته‌اند و ما این پول را از کجا جور کنیم؟ با رابط دزدان دریایی که تماس گرفتیم، ‌گفت اگر دولت شما پول درخواستی دزدان را فراهم کند، می‌توانیم آنها را آزاد کنیم. اما وقتی نزد مسئولان می‌رویم، می‌گویند که هیچ رابطی برای آزادی ملوان‌ها ندارند و نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند و کاری از دست‌شان برنمی‌آید. حالا 55ماه از تنهایی من و بچه‌هایم می‌گذرد. من با خیاطی خرج 3دخترم را تأمین می‌کنم. با اینکه در این مدت‌ من و بچه‌هایم سختی‌های زیادی را متحمل شده‌ایم اما باز هم توکلم به خداست. دعا کنید که ملوان‌های دیگر هم مثل محمدشریف آزاد شوند.
براساس این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته خبر از آزادی محمد شریف پناهنده از بند دزدان دریایی سومالی داد و گفت: با هماهنگی سفارت ایران در اتیوپی، وی طی روزهای آینده وارد تهران خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید