• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80059
+
-

شهر برای دوچرخه‌سواران ایمن نیست

رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات: مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری موجود در مشهد کافی نیست و توقف خودروها در این مسیرها نیز بر مشکلات افزوده است

گزارش
شهر برای دوچرخه‌سواران ایمن نیست

گسترش حمل‌و‌نقل پاک و دوچرخه‌سواری از مهم‌ترین رویکردها برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است، ولی توجه به این مهم به ‌ویژه در کلان‌شهرهایی چون مشهد در حد شعار باقی مانده و کمتر عملیاتی شده است. به گزارش ایرنا، در کلان‌شهر 5/3 میلیون نفری مشهد نیز که روزانه حدود یک میلیون خودرو در آن تردد می‌کند از سال‌های قبل طرح ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه مطرح شده که طرحی ناکام و بر زمین مانده است. اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان شهری از موانع بر سر راه گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در مشهد گفتند. 


مشهد؛ شهر همگان

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مصوبه شهر همگان از مهم‌ترین مواردی است که در شورای شهر پنجم در دست پیگیری است و به زودی اداره شهر همگان در شهرداری مشهد فعال می‌شود. «سیدمحسن حسینی‌پویا» بیان کرد: هدف از طرح شهر همگان، مهیا ساختن فضای شهری قابل استفاده برای همه اقشار است و همگان باید بتوانند در شهر احساس ایمنی و تعلق اجتماعی داشته باشند. وی ادامه داد: یکی از آیتم‌های این طرح، بحث پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری است و اتصال خطوط دوچرخه نیز از راهبردهای اجرایی شدن این طرح است و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز باید پیگیری و از سرعت خودروها هم کاسته شود. 


ضرورت آموزش شهروندی

مدیر کل حوزه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: آلودگی در شهرهای بزرگ کشور و مشهد روز به روز در حال افزایش است به طوری که به عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران مطرح می‌شود. «فرشته سلجوقی» خاطرنشان کرد: مشهد به ابتکار شورای پنجم، شهر دوستدار کودک اعلام شده است و امیدواریم شهر دوستدار زنان نیز باشد. وی توضیح داد: زنان وظایف چندگانه‌ای دارند و باید بسیار مورد توجه باشند و بدون تردید نوع مبلمان و مدیریت شهری اثر زیادی در ترددهای این قشر دارد. 

مدیر کل حوزه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر این‌که زنان باید بینش عمیق‌تری نسبت به فرهنگ پیدا کنند، افزود: باید آموزش زنان به عنوان سرمایه‌گذاری به صورت جدی مورد توجه باشد چون زنان در پیوستگی اجتماعی نقش اساسی دارند و آموزش زنان به آموزش جامعه منجر می‌شود. سلجوقی یادآور شد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این خصوص نقش بی‌بدیلی دارند و باید در قبال وظیفه خود تعهد کافی داشته باشند. 


خودرو در مشهد صاحب تمام حقوق است

سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری مشهد گفت: یک شهر می‌تواند اولویت خود را به تردد خودرو و یا عابر پیاده و دوچرخه بدهد. «محمدحسین مصحفی» تصریح کرد: در مشهد، خودرو صاحب تمام حقوق است و عابران و دوچرخه‌سواران از بسیاری از حقوق بهره‌‌مند نیستند. وی ادامه داد: افراد و اقشار مختلف باید بتوانند در خیابان با احساس امنیت قدم بزنند ولی متاسفانه در مشهد از این مهم بهره‌‌مند نیستیم. سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری مشهد افزود: شهر برای عابران پیاده ایمن نیست لذا در شهرداری مشهد پروژه «حق تقدم عابر پیاده» طراحی و با اولویت عابر پیاده از اواسط مهرماه وارد مرحله عملیاتی می‌شود. 

به گفته مصحفی، برای سامان ترافیک در شهر باید عوامل مختلفی کنار هم باشد مثلا کاهش سرعت حرکت خودروها مهم است که به آن توجه نشده است. وی یاداور شد: اگر در شهر حق تقدم به عابر پیاده داده نمی‌شود، حداقل باید حق مساوی بین عابر پیاده و خودرو وجود داشته باشد. 


فعالیت پلیس دوچرخه سوار

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر گفت: به زودی با همکاری پلیس راهور در شهر مشهد پلیس دوچرخه‌سوار برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران فعال می‌شود. «مجتبی بهاروند» اظهار کرد: راه‌اندازی پویش‌های «دوشنبه با دوچرخه» و «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» نیز از جمله اقدامات نمادین برای ترغیب افراد جامعه به دوچرخه‌سواری است. وی توضیح داد: در شورای پنجم، کارگروه دوچرخه‌سورای نیز تشکیل شده و این موضوع مورد اهتمام اعضای شوراست. 

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حوزه دوچرخه‌سواری ابتدا باید معایب مسیرهای ویژه دوچرخه برطرف شود و سپس مسیرهای دوچرخه‌سواری به یکدیگر متصل شوند. بهاروند با تاکید بر افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری گفت: در حال حاضر ۱۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر مشهد وجود دارد که این میزان تا پایان سال به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد. به گفته وی، استفاده از دوچرخه باید به عنوان یک مدل حمل‌ونقلی بین شهروندان نهادینه شود و ورود سازمان‌های مردم‌نهاد نیز برای تحقق این مهم ضروری است. 


لزوم ایمن‌سازی مسیر دوچرخه‌سواری

رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی با تاکید بر ایمن‌سازی مسیرهای دوچرخه‌سورای گفت: باید به سمت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در حمل‌و‌نقل حرکت کرد. «سیدهادی شریعت‌یار» افزود: باید دوچرخه‌سواری بین شهروندان به فرهنگی عمومی تبدیل شود و دوچرخه در چشم جامعه باشد. وی خاطرنشان کرد: همچنین مسیرهای موجود ویژه دوچرخه‌سواری نه تنها کافی نیست، بلکه مناسب هم نیست و توقف خودروها در مسیرهای ویژه دوچرخه نیز از دیگر مشکلات است که باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد. رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی ادامه داد: حمایت از دوچرخه‌سواران ضروری است و باید نشست‌های این‌چنینی تصمیمات کاربردی داشته باشد. 


نقش تشکل‌های مردمی

مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع نیز تصریح کرد: تشکل‌های مردمی به دلیل نگاه عام و منفعت‌طلبانه عمومی می‌توانند در خصوص ترویج دوچرخه‌سواری به شکلی قوی عمل کنند. به گفته «حمید حسینی»، تا زمانی که شهر برای افراد ناتوان مناسب‌سازی نشود، نمی‌توان گفت شهر ایمن است و تا کار فرهنگی و آموزش انجام نشود، نمی‌توان به نقطه ایده‌آل رسید. مدیر کانون «هم‌رکابان شهری مشهد» گفت: سمن‌ها و مدیریت شهری در موضوعات مختلف می‌توانند همکاری‌های دوجانبه داشته باشند که ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و حمل‌و‌نقل پاک یکی از این زمینه‌هاست. 

«احسان منصوریان» توضیح داد: باید با همکاری دوجانبه، سوءرفتارها و ناهنجاری‌هایی را که به هنجار تبدیل شده است اصلاح و با گویش کارساز و قابل پذیرش به عموم شهروندان منتقل کرد. وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد بهترین واسطه برای جمع‌آوری و انتقال مطالبات جامعه به حاکمیت و انتقال سیاست‌ها و قوانین به متن جامعه هستند. مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد یادآور شد: ناآگاهی شهروندان از حقوقشان به اجرا نشدن عدالت اجتماعی می‌انجامد و گروه‌های مردم‌نهاد در این زمینه می‌توانند به‌خوبی عمل کنند و با ارائه تفاسیر روان شهروندان را از حقوق مختلف خود آگاه سازند. منصوریان گفت: مسیر دوچرخه‌سواری باید در بخشی از مسیر سواره‌رو اجرا و زیرساخت‌های سریع، ایمن و راحتی در این خصوص فراهم شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید