• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79905
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nD85
+
-

مشکلات تولید گل‌گاوزبان در مازندران

کشاورزی
مشکلات تولید گل‌گاوزبان در مازندران

اگرچه دهستان جنت رودبار شهرستان رامسر به دلیل ظرفیت‌های بالقوه و موجود قطب گل‌گاوزبان مازندران لقب گرفته است، اما مصائب و مشکلاتی که بر سر راه تولید این گیاه و سایر گیاهان دارویی قرار دارد، تولیدکنندگان را دلسرد کرده است. به گزارش ایرنا، محدودیت‌های مالی، کمبود و گرانی نهاده‌های کشاورزی، پایین بودن قیمت و نیز جولان دلالان و واسطه‌ها، آشنا نبودن با علوم و فنون نوین کشاورزی، ضعف نظارت، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، بالا بودن هزینه‌های تولید، کمبود نیروی انسانی، محروم بودن از تسهیلات کم‌بهره و ارزان‌قیمت و سختگیری‌های بی‌مورد بانک‌ها در ارائه تسهیلات از عمده مشکلاتی است که تولیدکنندگان گیاهان دارویی در رامسر مطرح کردند. 


سابقه کشت گل‌گاوزبان در رامسر 

یکی از تولیدکنندگان گل‌گاوزبان روستای «زمان محله» دهستان جنت رودبار با اشاره به سابقه طولانی کشت گل‌گاوزبان در این منطقه گفت: قدمت فعالیت اهالی این روستا در کشت گل‌گاوزبان و حتی برداشت آن در ارتفاعات و دامنه کوه‌ها به پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و اکثر اهالی این روستا این محصول را پس از برداشت در مراکز سایر استان‌ها از جمله قزوین و تهران می‌فروختند. 

«یدالله جنت فریدونی» بیان کرد: بسیاری از کشاورزان که به صورت دیم به کشت گندم و جو می‌پرداختند سعی کردند زمین‌هایشان را به کشت گل‌گاوزبان اختصاص دهند، ولی از یک دهه پیش به مرور با بروز مشکلاتی مانند مهیا نشدن زیرساخت‌ها و امکانات نظیر صنایع تبدیلی و تکمیلی، روند پیچیده بوروکراسی برای دریافت تسهیلات، سختگیری‌های بی‌مورد بانک‌ها در ارائه وام به تولیدکنندگان و بالا بودن هزینه‌های تولید انگیزه و رغبت برای تولید این محصول کاهش یافت و بخشی از تولیدکنندگان به شهرها مهاجرت کردند.

وی افزایش نیافتن قیمت گل‌گاوزبان را از دیگر مشکلات برشمرد و توضیح داد: با توجه به نرخ تورم و گرانی، طبیعتا باید قیمت خرید این محصول هم افزایش پیدا می‌کرد ولی نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه قیمت این محصول کاهش یافت. این کشاورز جنت رودباری افزود: مثلا سال گذشته بهای هر کیلوگرم گل‌گاوزبان حدود ۲۳۰ هزار تومان بود، اما امسال به حدود ۲۰۰ هزار تومان و بعضی مواقع حتی ۱۸۰ هزار تومان رسید. 

با افزایش نرخ تورم و گران شدن همه کالاها و محصولات، کاهش قیمت برای کشاورزان غیرقابل باور بود. جنت فریدونی وجود واسطه‌ها و دلالان را برای خرید این محصول با نازل‌ترین قیمت از دیگر مشکلات فعالان این بخش معرفی کرد و گفت: عده‌ای از افراد به‌عنوان خریدار این محصول سعی دارند برای سود بیشتر این محصول را با کمترین بها از کشاورزان منطقه بخرند. متاسفانه دیده شده است که برخی از باغداران به علت نبود تضمین خرید محصولشان هر کیلو گل‌گاوزبان را حدود ۱۵۰ هزار تومان به واسطه‌ها فروخته‌اند. 

وی میزان دستمزد روزانه هر کارگر را برای چیدن گل‌گاوزبان در این منطقه حدود ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: معمولا خانم‌ها بیشتر در چیدن این محصول فعالیت دارند و به طور متوسط هر کارگر روزانه می‌تواند حدود یک کیلو گل‌گاوزبان بچیند. برخی از کارگران نیز رغبتی به کار کردن ندارند و مدعی‌اند که زمانی همکاری خواهند کرد که مشارکتی اقدام به چیدن این محصول کنند که برای باغدار تحت هیچ شرایطی صرف اقتصادی ندارد. 


شناسایی ۳۰ گونه گیاه دارویی در رامسر 

یک کارشناس گیاهان دارویی در رامسر گفت: در روستاهای جنت رودبار و حتی اشکورات رامسر به علت شرایط خوب آب‌وهوایی و نیز خاک مرغوب، انواع گیاهان دارویی نظیر چای کوهی، بهارنارنج و نعنا می‌روید و خوشبختانه همه این گیاهان در این منطقه شناسایی شده‌اند. «شایان شاهمرادی» خاطرنشان کرد: این منطقه علاوه بر تولید گیاه گل‌گاوزبان، ظرفیت تولید گیاهان دارویی دیگر با کیفیت بالا را دارد که قابل تجاری‌سازی است و تاکنون ۳۰ گونه آن شناسایی شده است. وی بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای افزایش میزان تولید و درآمد خانواده‌های کشاورز تاکید کرد و افزود: بیشتر تولیدات کشاورزی این منطقه نظیر گل‌گاوزبان به صورت فله‌ای به مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود. در صورت فراوری نه تنها این محصولات برند‌سازی می‌شود، بلکه موجب افزایش میزان درآمد خانواده‌ها خواهد شد. 


کشاورزی سنتی و مشکلات فراوان آن 

مدیر جهاد کشاورزی رامسر نیز با اعلام این‌که اکنون در سطح حدود ۱۴۰ هکتار از مزارع مختص گل‌گاوزبان در جنت رودبار دست‌کم ۷۰۰ بهره‌بردار فعالیت دارند، گفت: البته تولید در این بخش مشکلاتی دارد که بخشی از آن را باید خود کشاورزان رفع کنند و بخشی هم مربوط به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی است که اقدامات لازم باید انجام شود. «فرزاد نوائیان» تصریح کرد: در کنار این مشکلات اقدامات خوبی نیز انجام شده که یکی از این موارد آسان‌سازی فرایند مجوزهای صادراتی است. 

ضمن آن‌که به تعدادی از متقاضیان واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی تسهیلات ارزان‌قیمت و درازمدت پرداخت شده است. وی فراگیری آموزش تولیدکنندگان با علم و فنون نوین کشاورزی را از دیگر پیگیری‌ها و اقدامات مدنظر مسئولان دست‌اندرکار جهاد کشاورزی منطقه معرفی کرد و افزود: برای گذر از کشاورزی سنتی، مکانیزه آموزش‌های لازم از سوی کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده و این موضوع از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و همچنان ادامه دارد تا جایی که در مرکز دهستان جنت رودبار این کلاس‌های آموزشی برگزار شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی رامسر ادامه داد: دولت نیز در سال جدید برای ارتقای سطح کیفیت محصولات کشاورزی و نیز مکانیزه کردن فرایند تولید محصولات کشاورزی اعتبارات خوبی پیش‌بینی کرده است از این رو در بخش خریداری ادوات کشاورزی به متقاضیان تسهیلات ارزان‌قیمت و با بهره کم پرداخت خواهد کرد. نوائیان یادآور شد: سالانه بیش از ۴۰ تن گل‌گاوزبان در این شهرستان تولید می‌شود. امیدوارم با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و حمایت بیشتر از تولیدکنندگان گل‌گاوزبان بتوان سال آینده این میزان تولید را افزایش داد و بدین‌ترتیب موجب اقتصاد تولید‌کنندگان شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید