• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79786
+
-

اعتراض سمنانی‌ها به دپوی غیراصولی زباله مازندرانی‌ها

روزانه  400 تن زباله بیمارستانی و دورریزهای خانگی و صنعتی  از استان مازندران در منطقه گویچاله دپو می‌شود

محیط زیست
اعتراض سمنانی‌ها به دپوی غیراصولی زباله مازندرانی‌ها

منطقه گویچاله در مرز استان‌های مازندران و سمنان، جایی است که مردم برخی شهرها و روستاهای مازندران و سمنان از جمله چهاردانگه مازندران و فولاد محله استان سمنان با تجمع خودجوش، به دپوی غیراصولی و انباشت زباله‌های استان مازندران در این منطقه اعتراض می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی روستای فولادمحله شهرستان مهدیشهر گفت: زباله‌های بیمارستانی از شهرهای ساری، نکاء، قائمشهر و کیاسر در منطقه گویچاله، منطقه مرزی استان سمنان با استان مازندران دپو می‌شود و مسئولان در این 13 سال هیچ تلاشی برای حل این معضل نکردند.

«پرویز ایمانی» افزود: روزانه بیش از 400 تن پسماند زباله‌های بیمارستانی و سایر دورریزهای خانگی، صنعتی و... از استان مازندران در منطقه گویچاله به شیوه غیراصولی دپو می‌شود، اما مردم روستاهای شهرستان چهاردانگه مازندران و فولادمحله مهدیشهر و سایر روستاهای اطراف به تنگ آمدند و حدود 2 هفته است که در این مکان تجمع کرده‌اند. وی اظهار کرد: مردم این منطقه خواستار توقف کامل دپوی زباله در منطقه گویچاله هستند. همچنین باید با مسببان و عاملان اصلی تخریب محیط ‌زیست برخورد قانونی شود، چراکه مردم خواستار پاکسازی و رفع آلودگی‌های احتمالی منطقه هستند.


دپوی زباله در دستور کار  شورای عالی محیط زیست 

فرماندار شهرستان مهدیشهر با بیان این‌که دپوی زباله در حوزه استحفاظی استان مازندران انجام می‌شود گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تبعات زیست‌محیطی این اقدام برای روستاهای منطقه فولادمحله شهرستان مهدیشهر، موضوع را به صور مکرر پیگیری کردیم و مجدانه به دنبال حل این مسأله خواهیم بود.

«حسن ارگی» با بیان این‌که موضوع اصلی باید از سوی مسئولان استان مازندران دنبال شود اظهار کرد: با این وجود و به لحاظ تبعات زیست‌محیطی که به لحاظ همجواری تعدادی از روستاهای شهرستان مهدیشهر با محل داشتند، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبودیم و طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری و به امضای استاندار سمنان موضوع را پیگیری کردیم. معاون اول رئیس جمهوری نیز به فوریت نامه را به رئیس محیط زیست کشور ارجاع دادند و موضوع در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که حل مشکل دپوی زباله در منطقه گویچاله دغدغه اصلی مسئولان استان سمنان بوده است بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان سمنان نیز به فوریت نسبت به ارسال مستندات مربوط اقدام کردند. بر این اساس، موضوع و مشکلات مربوط در جلسه شورای عالی محیط زیست کشور مطرح می‌شود و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ خواهد شد.


رعایت نشدن اصول مدیریت پسماند در منطقه 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز تأسف از دپوی غیراصولی زباله در منطقه گویچاله گفت: پیش از این و در زمان فعالیت این سایت دپوی زباله، با گزارش‌هایی که از سوی مردم محل دریافت کرده بودیم، دو بار تقاضای بازدید از محل را داشتیم، اما مجوز بازدید از محل، از سوی مدیران سایت دپوی زباله صادر نشد. پس از تجمع اعتراضی مردم و تعلیق شدن سایت دپوی زباله با بازدیدی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اصول مدیریت پسماند در این منطقه به هیچ عنوان رعایت نشده است.

«امیر عبدوس» با اشاره به این‌که یکی از اصول مدیریت پسماند در هر نقطه، مکان‌یابی درست و صحیح برای دپوی زباله است گفت: علاوه بر مکان‌یابی درست، پوشش‌دهی مناسب، جمع‌آوری و تصفیه شیرابه‌ها و مدیریت بیوگاز(گازهای اشتعال زا ناشی از تخمیر در محل زباله) نیز از اصول دیگر مدیریت پسماند است که هیچ کدام از این اصول در این منطقه رعایت نشده است.

وی ادامه داد: گذشته از همه این موارد و اصول، مردم منطقه حق دارند معترض باشند، چراکه بوی تعفن، شیرابه‌های زباله‌ها، حشرات موذی، سگ‌های ولگرد و... که ناشی از دپوی غیراصولی زباله در منطقه است، مردم را رنج می‌دهد، سلامت و امنیت آنها را به خطر انداخته است و باعث تخریب محیط زیست و طبیعت منطقه شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تأکید کرد: تصاویر و مستندات مربوطه جمع‌آوری شده است و برای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید