• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79758
+
-

طلب میلیاردی علوم پزشکی کرمانشاه از تامین اجتماعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها در پرداخت نکردن به‌موقع مطالبات بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر تنها از بیمه تامین اجتماعی 120 میلیارد تومان طلب داریم. به گزارش ایسنا، دکتر «محمودرضا مرادی» با اشاره به وجود 18 بیمارستان دانشگاهی در استان گفت: از این تعداد 7 بیمارستان به‌صورت آموزشی و درمانی فعالیت دارند.  وی به‌سختی کار در بیمارستان‌های آموزشی درمانی اشاره کرد و افزود: در این بیمارستان‌ها باید در کنار ارائه خدمات درمانی، بحث‌های آموزشی و تحقیقاتی هم پیگیری شود.

مرادی تصریح کرد: در شرایط فعلی بُعد سومی از کار در بیمارستان‌های دانشگاهی هم برجسته شده که همان بحث اقتصادی کردن بیمارستان‌ها به عنوان یک بنگاه مالی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در شرایط فعلی باید به بیمارستان‌ها به عنوان یک بنگاه یا موسسه اقتصادی نگاه و تلاش کنیم بالانس اقتصادی در این بنگاه‌ها مثبت شود و هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم. 

وی به افزایش هزینه اداره بیمارستان‌ها اشاره و بیان کرد: سال گذشته قیمت خدمات، تاسیسات، دارو و... که نیازهای اصلی هر بیمارستانی است، افزایش چشمگیری داشت و این در حالی است که تعرفه‌های بیمارستانی در این سال تنها حدود 9 درصد افزایش پیدا کرد.مرادی افزود: این امر موجب شده تا هم‌اکنون در اداره بیمارستان‌ها دچار مشکل شویم و پرداختی پرسنل و پزشکان تاخیر داشته باشد.  


عملکرد بیمه‌ها رضایت‌بخش نیست 

مرادی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها در پرداخت نکردن به‌موقع مطالبات بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه بیمه‌ها عملکرد خوبی در این حوزه ندارند. برای مثال بیمه «تامین اجتماعی» در استان از نیمه دوم شهریور سال گذشته تاکنون پرداختی نداشته و ‌اکنون هم حجم مطالبات بیمارستان‌های استان از این بیمه به حدود 120 میلیارد تومان رسیده است.

 وی افزود: سایر بیمه‌ها هم در پرداخت بدهی‌هایشان عقب هستند و بیمه سلامت نیز هنوز مطالبات سال 97 را تسویه نکرده است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این عدم پرداخت موجب فشار بر بیمارستان‌ها شده و اداره بیمارستان‌ها را در این شرایط و با نبود نقدینگی دشوار کرده است و قطعا در این شرایط نمی‌توان پاسخگوی نیازهای به‌حق مردم بود و امکان ارائه خدمات مطلوب میسر نمی‌شود. 

مرادی در ادامه از الکترونیکی کردن خدمات حوزه سلامت به عنوان یکی از اقدامات موثر در راستای کاهش هزینه‌ها در این حوزه یاد کرد و افزود: به طور مثال در طرح «استحقاق سنجی» که اجرای آن در راستای الکترونیکی شدن خدمات حوزه سلامت در حال پیگیری است، می‌توان افرادی را که همزمان از چندین بیمه استفاده می‌کنند شناسایی و غربالگری کرد. 

وی به طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی هم اشاره کرد و افزود: این طرح نیز کمک موثری به کاهش هزینه‌ها می‌کند. البته هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به طرح «تبادل و بررسی الکترونیک اسناد بستری» هم اشاره کرد و گفت: این روش هم در کنار تسریع در انجام امور بیمارستان‌ها، موجب کاهش هزینه‌های آنها خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید