• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79733
+
-

ظرفیت‌ شیرین سرمایه‌گذاری در استان

آذربایجان  غربی با تولید 22 هزار تن عسل، مزیت فراوانی برای ترویج و توسعه صنعت زنبورداری دارد

کشاورزی
ظرفیت‌ شیرین سرمایه‌گذاری در استان

آذربایجان غربی با تولید ۳۰ درصد از عسل کشور یکی از قطب‌های مهم این محصول به شمار می‌رود. آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 2 میلیون و 600 هزار هکتار مرتع و بیش از 120 هزار هکتار سطح زیر کشت باغی و 580 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی از مزیت فراوانی برای ترویج و توسعه صنعت زنبورداری برخوردار است، به طوری که با تولید حدود 22 هزار تن عسل در سال مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است. 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، این استان نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کندوی عسل مدرن و سنتی دارد و تولید عسل در استان ۲۷ درصد و تعداد کندو‌های عسل ۵ درصد افزایش داشته است. اصلاح نژاد و بهگزینی ملکه و رکوردگیری ثبت مشخصات زنبور عسل از سوی بخش خصوصی هم از دلایل افزایش تولید عسل در استان بوده است.

«رسول جلیلی» افزود: میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن در استان ۲۰ کیلوگرم است، در حالی که میانگین تولید عسل در کندو‌های سنتی کمتر از این میزان است. 14 تعاونی زنبورداری، 6 واحد بسته‌بندی و 30 شرکت تولید ملکه و کندوی عسل در آذربایجان غربی فعال است. تعداد بهره‌برداران این بخش هم ۱۲ هزار نفر است که برای 5 هزار و 700 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است. این مسئول با اشاره به وضعیت صادرات این ماده‌ شفابخش بیان کرد: ۱۸ هزار تن از عسل تولیدی استان به کشور‌های ترکیه، عراق، چین، کانادا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شده است. 
 

زنبورداری فقط تولید عسل نیست 

«علی‌اصغر موسوی» کارشناس زنبورداری اداره جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی هم گفت: هدف پرورش زنبور عسل فقط تولید عسل نیست. شاید یکی از دلایل آفرینش زنبور عسل گرده‌افشانی در باغ‌ها و کشتزار‌ها و در نهایت حفظ محیط‌ زیست است که ۸۰ درصد عمل گرده‌افشانی گیاهان به وسیله زنبور‌ عسل انجام می‌شود. به طور متوسط، ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی که در نتیجه گرده‌افشانی زنبور عسل بارور می‌شود، ۱۴۲ بار بیشتر از ارزش عسل و سایر تولیدات کندو است.

«سید فضل‌الله قریشی» معاونت بهبور تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در تکمیل صحبت‌های موسوی اظهار کرد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زنبورداران در صدد ارتقای آگاهی کشاورزان و باغداران در این خصوص هستیم. وی به زنبورداران توصیه کرد کلونی‌های خود را مقابل این گونه عوامل حتما تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی با بیان این‌که حدود ۲۵ درصد کندو‌های آذربایجان‌ غربی در سال زراعی ۹8 ـ ۹7 تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است اظهار کرد: این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود با توجه به اقدامات انجام‌شده در کارگروه بیمه محصولات دام و طیور استان و پیگیری‌های آن برای امسال، بیمه کندو‌های زنبورعسل در استان افزایش پیدا کند. این مسئول با بیان این‌که گرد ‌و غبار علاقه زنبور‌های کارگر را برای تهیه شهد از بین می‌برد گفت: پدیده گرد‌ و ‌غبار می‌تواند تا ۱۰ درصد در کاهش تولید عسل، قدرت تخم‌ریزی ملکه و حتی مرگ و میر زمستانه آنها نقش داشته باشد.

بی‌شک حفظ رونق صنعت عسل استان مستلزم حفظ برنامه‌های آموزشی و ترویجی، به‌روز کردن فناوری‌های فراوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فراورده‌های صنعتی عسل از جمله موم، بره‌موم، گرده‌گل، ژل رویال و زهر زنبور است. به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری در این صنعت از جمله ایجاد کارگاه بسته‌بندی عسل و صنایع تبدیلی، کارگاه ساخت کندو‌های پلیمری، واردات ملکه‌های اصلاح‌شده، ایجاد اماکن تجاری و بازارچه‌های فروش علاوه بر صرفه اقتصادی موجبات اشتغال‌زایی بیشتر هم در استان فراهم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید