• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79676
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y4yO
+
-

هزار و یک مزیت دوره پیش‌دبستانی

یکی از اهداف کلی آموزش در مهدکودک‌ و پیش‌دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و رکودکان است

آموزش
هزار و یک مزیت دوره پیش‌دبستانی

پیش‌دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی ویژه گروه سنی 3 الی ۶ سالگی است که در آن به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه به زبان هنر و بازی آموزش داده می‌شود.
به گزارش ایرنا، هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه‌جانبه کودکان است، به همین دلیل این دوره در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باید رشد ذهنی و جسمی آنان را دنبال کند.
 رشد شخصیت و فکر کودکان از 3 سالگی آغاز می‌شود، لذا نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکل‌گیری شخصیت آنها تاثیر زیادی دارد. بازی کردن بخش زیادی از فعالیت کودکان را به خود اختصاص می‌دهد، بیشتر آموزش‌های کودکان باید بر اساس بازی و سرگرمی پیش برود.
 امروزه با توجه به مشغله کاری والدین و اهمیت آموزش، مراکزی تاسیس شده‌اند که خدمات آموزش به کودکان را بر عهده دارند. دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش کودکان است، زیرا در این دوران کودکان می‌آموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند.
 نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آنها نیز تاثیر زیادی دارد، لذا یکی از اهداف کلی آموزش در مهدکودک‌ها‌ و پیش‌دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.
 برنامه‌هایی را که مهدکودک‌ها‌ به این منظور در نظر می‌گیرند می‌توان به فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل با یکدیگر، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد، با انجام این فعالیت‌هاست که کودک به‌تدریج می‌آموزد در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.


ضرورت فرهنگ‌سازی در دوره پیش‌دبستانی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این زمینه اظهار‌کرد: دوره پیش‌دبستانی با هدف شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان اجرایی شده است.
«سالار قاسمی» تصریح کرد: دوره کودکی اهمیت بالایی دارد و باید برای کودکان وقت بیشتری بگذاریم.
وی با اشاره به این‌که کودکان امروز مدیران فردا هستند، خاطرنشان کرد: ما هر طور این کودکان را تربیت کنیم آینده ایران و جهان را رقم می‌زنیم، لذا برخورداری آنان از آموزش‌های علمی و مهارتی در قالب دوره پیش‌دبستانی ضرورت دارد.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به‌عنوان یک نقشه راه مطرح است، به تربیت نیروی انسانی از مهدکودک تا دانشگاه تاکید شده است. خانواده‌ها فکر می‌کنند هدف پیش‌دبستانی آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه است، اما هدف اصلی پیش‌دبستانی شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با هویت کودکان ایرانی- اسلامی پرداخت و یادآور شد: در بیانیه گام دوم به فرهنگ، خلاقیت و نوآوری توجه بسیاری شده است.
قاسمی عنوان کرد: برای تحقق این امور باید فرهنگ‌سازی در دوران کودکی صورت بگیرد، زیرا این دوره مهم‌ترین دوره شکل‌گیری هویت و شخصیت است.
وی تاکید کرد: دوره پیش‌دبستانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا کودکان تحت پوشش برنامه‌های ویژه این دوره قرار گیرند.


 اهمیت بالای دوره پیش‌دبستانی

روانشناس و رئیس اداره دوره اول و پیش‌دبستانی معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: هدف آموزش پیش از دبستانی رشد همه‌جانبه کودکان است، به همین دلیل این دوره باید از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آنها شود.
«یونس جاویدنسب» خاطرنشان کرد: دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش اجتماعی شدن و جامعه‌پذیری کودکان است، چراکه در این دوران کودکان می‌آموزند که چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند و مهارت‌های لازم برای ارتباطات میان‌فردی را به دست آورند. کودکان در دوره پیش‌دبستانی به درک بیشتری از تفاوت‌های بین‌فردی دست پیدا می‌کنند.
وی از دوره پیش‌دبستانی به عنوان یک فرصت مناسب برای ایجاد جدایی، تفرد و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده و پدر و مادر یاد کرد.
 یکی از اهداف کلی پیش‌دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است. در مراکز پیش‌دبستانی به فعالیت و کار گروهی، مشارکتی و آشنایی و تعامل با دیگران پرداخته می‌شود.

در دوره پیش‌دبستانی است که کودک به‌تدریج می‌آموزد در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند. فعالیت در پیش‌دبستان مقدمه‌ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه‌مندی به مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است، لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش‌دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی باشد.
رئیس اداره دوره اول ابتدایی و پیش‌دبستانی معاونت ابتدایی آموزش و پرورش البرز ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۲۰ هزار کودک این استان تحت پوشش دوره پیش‌دبستانی قرار گیرند.
جاویدنسب افزود: نگرش والدین باید به سمتی تغییر پیدا کند که گذراندن این دوره را برای فرزندان خود الزامی بدانند، زیرا در این دوره کودکان آموزش‌های خاص مهارتی و ذهنی را می‌گذرانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید