• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79670
+
-

مشکل کیفیت در آسانسورهای قزوین

مدیرکل استاندارد استان: ۶۱۶  اخطار رفع نقص آسانسور از سال گذشته تاکنون صادر شده است

ایمنی
مشکل کیفیت در آسانسورهای قزوین

آسانسورهای غیراستاندارد در اماکن عمومی و ساختمان‌های مسکونی به دلیل کم‌توجهی مدیران اجرایی یا مدیران ساختمان به گرفتن تاییدیه ایمنی و استاندارد می‌توانند هر لحظه حادثه‌ساز باشند و جان استفاده‌کنندگان را به خطر بیندازند. 

به گزارش ایرنا، در استان قزوین نیز با وجود تلاش‌های اداره کل استاندارد و شرکت‌های بازرسی که زیر نظر این اداره کل فعالیت می‌کنند هنوز بسیاری از آسانسورهای اماکن عمومی اشکالات و نواقصی دارند. 

آسانسورهای نصب‌شده در ساختمان‌ها نیز اوضاع مشابهی دارند و از آنجا که نمایندگان شرکت‌های بازرسی و استاندارد اهرم خاصی برای سرکشی به آسانسور منازل مسکونی ندارند و همچنین بسیاری از مالکان و یا مدیران ساختمان‌ها به موضوع بازرسی و چک و سرویس آسانسورها آن‌طور که باید اهمیت نمی‌دهند، در این بخش نیز مشکلات زیاد است. 

از سویی دیگر در مراحل ابتدایی کار نیز یعنی حین راه‌اندازی و نصب آسانسور به دلیل نبود نظارت‌های کافی اشکالات و ایراداتی وجود دارد که معمولا بعد از راه‌اندازی قابل اصلاح نیست. همه این موارد ضرورت نظارت جدی بر این بخش را می‌رساند که باید مهندسان حوزه ساختمان به آن توجه کنند. 


نظارت حین اجرا 

مدیر فنی شعبه استان قزوین شرکت بازرسی مهندسی ایران و مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیشترین مشکل در بحث آسانسور‌های ایمن آگاهی نداشتن کارفرمایان و بهره‌برداران در خصوص انتخاب شرکت‌های مناسب و مجرب در زمینه نصب آسانسور است به همین دلیل نیز معمولا قطعات و تجهیزات مناسب و با کیفیت تهیه نمی‌شود. 

مجتبی درگی اظهار کرد: در فرایند نصب آسانسور شاهد شکل‌گیری یک زنجیره ناقص هستیم و خلأ نظارت در حین اجرا به وضوح به چشم می‌خورد. 

وی ادامه داد: مهندسان ناظر ساختمان باید بر نحوه نصب آسانسور نظارت کنند. مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان این مساله را قید کرده که نظارت بر این موضوع برعهده مهندس ناظر و تاسیسات است، البته این کار عملا محقق نمی‌شود. 

این کارشناس با بیان این‌که معمولا شرکت‌های نصاب به صورت یک‌طرفه و هرطور که خود صلاح می‌دانند اقدام به نصب آسانسور می‌کنند، افزود: پس از نصب آسانسور، امکان زیادی برای تغییرات اساسی و رفع ایرادهای ساختاری و ابنیه‌ای مانند کوتاهی سقف و یا نقص چاهک و... وجود ندارد. بسیاری از مشکلات به دلیل نبود نظارت در حین اجرا پس از نصب و راه‌اندازی و در زمان بازدید کارشناسان استاندارد مشخص می‌شود. 

درگی با بیان این‌که پس از صدور گواهینامه تاییدیه ایمنی و استاندارد آسانسور که به مدت یک سال اعتبار دارد، باید مدیران ساختمان‌ها و یا مالکان برای بازرسی ادواری درخواست بدهند، گفت: به دلیل نبود ابزارهای قانونی و اهرم اجرایی در بسیاری از موارد بازرسی‌های ادواری آسانسور انجام نمی‌شود. 


وضعیت نامطلوب سرویس و نگهداری از آسانسورها

مدیر فنی شعبه استان قزوین شرکت بازرسی مهندسی ایران و مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرویس آسانسورهای اماکن عمومی و خصوصی را دارای نقص‌های فراوانی دانست و تصریح کرد: در بیشتر اوقات این سرویس‌ها به یک بازدید نه چندان با دقت همراه با روغن‌کاری موتوری ختم می‌شود.

 این سرویس را در اغلب موارد افراد ناآشنا به همه ضوابط فنی انجام می‌دهند و مدیران ساختمان‌ها و مالکان اغلب اوقات با یک فرد حقیقی بدون پشتوانه مالی و فنی لازم قرارداد منعقد می‌کنند بنابراین اگر حادثه‌ای رخ دهد، آن فرد عملا نمی‌تواند پاسخگو باشد. 

درگی عامل بسیاری از حوادث آسانسور را بی‌دقتی در چک و سرویس نگهداری از آن دانست و گفت: استفاده از محصولات نامرغوب نیز عامل دیگری برای بروز این حوادث است و متاسفانه برخی شرکت‌ها با تولید موتور کم‌کیفیت و با آلیاژ پایین مشکلاتی را از لحاظ ایمنی ایجاد می‌کنند. 

وی با بیان این‌که قوانینی وضع شده است که می‌تواند به کاهش حوادث استاندارد کمک کند که امیدواریم فراگیر و اجرایی شود، افزود: مثلا در این قوانین به شهرداری‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است که آسانسور ساختمان‌های عمومی باید به جای به‌کارگیری در‌های لولایی از درهای تمام‌اتوماتیک استفاده کنند و یا وجود درایو در تابلو فرمان آسانسور و سیستم تشخیص اضافه‌بار دیجیتال و سنسورهای پرده‌ای در کابین از دیگر مواردی است که باعث بالا رفتن کیفیت و ایمنی آسانسور‌های عمومی خواهد شد. 

مدیر فنی شرکت بازرسی مهندسی ایران شعبه قزوین بیمه کردن آسانسورها را بدون در نظر گرفتن گواهینامه تاییدیه ایمنی و استاندارد آسانسورها یکی از مشکلات پیش روی شرکت‌های بازرسی دانست و گفت: این امر موجب درخواست ندادن مالکان و مدیران ساختمان‌ها برای بازرسی‌های دوره‌ای می‌شود، البته شرکت‌های بیمه‌ اگرچه هنگام بیمه کردن از مدیران و مالکان ساختمان‌ها گواهی تاییدیه نمی‌خواهند، اما در صورت بروز حادثه و نیاز به پرداخت غرامت گواهی تاییدیه را مطالبه می‌کنند. 

درگی خاطرنشان کرد: بازرسی و صدور گواهی تاییدیه ایمنی و استاندارد آسانسور به معنای کیفیت بالای آسانسور نصب‌شده و ایمنی بی‌قید و شرط نیست، بلکه حفظ سلامت و ایمنی آسانسور مشروط به رعایت نکاتی همچون انجام سرویس ماهانه توسط شرکت‌های ذی‌صلاح و افراد متخصص، رفع نقص و خرابی قطعات و نوسازی تجهیزات در صورت اعلام به مدیر یا مالک ساختمان است که در اکثر موارد به این موضوع بی‌توجهی می‌شود. 


بی‌توجهی به استاندارد بودن آسانسورها

مدیر فنی شرکت بازرسی ساسان صنعت پیشگام آتیه شعبه استان قزوین نیز گفت: حداقل ۷ یا ۸ سال از عمر بسیاری از آسانسورهای نصب‌شده در قزوین می‌گذرد و هنوز بسیاری از آنها بازرسی نشده‌اند. 

فرزاد تیمار با بیان این‌که شرکت‌های بازرسی در مراجعه به اماکن عمومی همچون ادارات، دانشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و... مشکل خاصی ندارد، افزود: از سال گذشته تاکنون در بازرسی‌های انجام‌شده ۱۰۰ مورد آسانسور پلمب شده‌اند که ۳۰ مورد از آنها موفق به رفع نقص و دریافت گواهی تاییدیه استاندارد شده‌اند. 

وی همچنین تصریح کرد: شرکت‌های بازرسی مجوزی برای بازرسی از آسانسور ساختمان‌های خصوصی ندارند و اگرچه استاندارد آسانسور اجباری است، اما به همین دلیل در خصوص این دسته از آسانسورها تا خود مالکان آنها نخواهند نمی‌توانیم اقدام کنیم. 

مدیر فنی شرکت بازرسی ساسان پیشگام آتیه در خصوص تعرفه شرکت‌های بازرسی آسانسور که توسط مراجع بالادستی تعیین و ابلاغ شده است نیز توضیح داد: اگر این شرکت‌ها برای بار نخست مراجعه کنند برای آسانسورهای 5 بار توقف ۳۷۵ هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و سقف این هزینه نیز برای آسانسورهای با توقف بالاتر ۵۰۰ هزار تومان است، البته در بار دوم مراجعه برای سال بعد این هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. 

تیمار یادآور شد: استاندارد آسانسور اگرچه چند سالی است که اجباری شده اما هنوز در بسیاری از موارد اجرایی نمی‌شود. تحقق این موضوع به همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان، دستگاه‌های اجرایی همچون صنعت، معدن و تجارت و دستگاه قضایی با اداره کل استاندارد مربوط می‌شود. 


مهر و موم ۱۳۱ آسانسور دارای مشکل حاد

مدیرکل استاندارد قزوین گفت: آسانسور یک وسیله نقلیه عمومی است که مانند خودرو به نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای نیازمند است، البته این موضوع در بسیاری اوقات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. 

سیروس صارمی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم کابین و اتاقک شیک آسانسور را می‌بینند در حالی که ایمنی و سالم بودن قطعات آسانسور یک اصل و ضرورت است چراکه نقص در آن می‌تواند جان استفاده‌کنندگان از آسانسور را به خطر بیندازد. 

وی ادامه داد: بسیاری از ما می‌پرسند چرا استاندارد آسانسور اجباری نیست در صورتی که این موضوع از سال ۸۲ اجباری شده است. 

مدیرکل استاندارد قزوین با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت بازرسی آسانسور در استان قزوین که زیر نظر اداره کل استاندارد کار می‌کنند، افزود: عمده مشکل ما ورود بازرسان به واحدهای مسکونی شخصی است، چراکه بازرسان ما بدون حکم مراجع قضایی امکان بازدید از آسانسور منازل را ندارند و در این خصوص دچار خلأ قانونی هستیم. 

صارمی گفت: مشکل دیگر در واحدهای مسکونی، هم‌رأی نبودن مالکان است مثلا چند مالک واحدهای یک آپارتمان به بازرسی آسانسور رضایت می‌دهند، اما چند نفر دیگر رضایت نمی‌دهند و حاضر به همکاری نیستند و هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند که این موضوع نیز مشکل‌ساز است. 

وی با بیان این‌که بازرسان ما امکان ورود به اماکن عمومی همچون ادارات، مراکز درمانی، مراکز آموزشی و... را دارند، افزود: با مشخص شدن نواقص آسانسورهای این اماکن، مدیران آنها اهتمام و جدیت لازم را برای رفع نقص‌های اعلام‌شده به خرج نمی‌دهند. این مسئول یادآور شد: مشکلات یادشده مربوط به قزوین نیست و در همه کشور این مشکلات وجود دارد. 


اوضاع ایمنی آسانسورها در قزوین جالب نیست

مدیرکل استاندارد قزوین با بیان این‌که وضع ایمنی آسانسورها در قزوین جالب نیست، گفت: در خصوص ساختمان‌های نوساز با توجه به این‌که براساس توافق‌های به عمل آمده با شهرداری‌ها، یکی از شرایط ارائه گواهی پایان کار ساختمانی داشتن گواهینامه تاییدیه ایمنی آسانسور است نگرانی چندانی نداریم، اما بیشترین مشکل ما مربوط به ساختمان‌های قدیمی و همچنین موضوع بازرسی‌های ادواری است. 

وی با بیان این‌که تاییدیه‌های ایمنی آسانسور یک‌ساله هستند و باید هر سال تمدید شوند که معمولا این کار انجام نمی‌شود و یا با تاخیر همراه است، افزود: بیشتر مالکان یا مدیران ساختمان‌ها برای عقد قرارداد با شرکت‌های پشتیبان دارای مجوز اقدام نمی‌کنند و فقط در مواقع بحران از سرویس‌کارهای تاییدنشده استفاده می‌کنند و معمولا بازرسی‌های ادواری به یک بازرسی معمولی ختم می‌شود که در صورت بروز مشکل و یا حادثه کسی جوابگو نیست. 

صارمی اظهار کرد: شرکت‌های بیمه نیز در زمان بروز حوادث حاضر نیستند به آسانسورهایی که گواهی تاییدیه ایمنی استاندارد ندارند خسارت پرداخت کنند و بسیاری از مالکان و مدیران ساختمان‌ها از این موضوع بی‌خبرند. 

مدیرکل استاندارد قزوین توضیح داد: اگر مدیران اماکن دولتی یا خصوصی اقدام به دریافت گواهی تاییدیه ایمنی آسانسور ساختمان‌های خود نکنند، در صورت بروز هرگونه حادثه مسئولیت برعهده آنان است. 

وی با بیان این‌که امکان پلمب آسانسورهای حادثه‌ساز را در اماکن عمومی داریم و تاکنون در این خصوص آسانسور اماکنی را که احتمال حادثه در آنها وجود داشته است تعطیل کرده‌ایم، گفت: اگر مشکل آسانسور اماکن عمومی حاد باشد و با وجود اخطارهای استاندارد مدیر مربوطه اقدام به رفع نقایص نکند، افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 


صدور ۶۱۶ فقره اخطار در خصوص آسانسورهای مشکل‌دار

مدیرکل استاندارد قزوین بیان کرد: طی سال گذشته تاکنون ۶۱۶ فقره اخطار در خصوص رفع نقص آسانسورهای مشکل‌دار قزوین صادر شده است.

 وی در ادامه از مهر و موم و توقف فعالیت ۱۳۱ آسانسور دارای مشکل حاد در قزوین از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: این آسانسورها مربوط به ساختمان‌های مراکز عمومی بوده است. 

به گفته صارمی، ۵۶ فقره رفع پلمب و ۲۸ مورد فک پلمب به معنای مداخله غیرقانونی در رفع پلمب داشته‌ایم. همچنین ۷۳ مورد ممانعت از پلمب نیز در گزارش بازرسان استاندارد به ثبت رسیده است. 

این مسئول با اشاره به تشکیل ۱۲۰ مورد پرونده برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور ادامه داد: در مدت یادشده شرکت‌های بازرسی آسانسور از ۳۳۲ مورد آسانسور نصب‌شده در مراکز عمومی قزوین بازرسی کرده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید