• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79567
+
-

آمریکا برای هیأت ایرانی هنوز ویزا صادر نکرده است

گروکشی با ویزا

دیپلماسی
گروکشی با ویزا

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، دولت آمریکا در اقدامی کم‌سابقه هنوز برای هیأت ایران ویزا صادر نکرده تا حضور رئیس‌جمهور ایران در این اجلاس در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

صدور لحظه آخری ویزا از سوی دولت آمریکا مسبوق‌به‌سابقه بوده اما به‌دلیل پیچیدگی‌های حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل درصورت صدور لحظه آخری ویزا احتمالا عملا امکان حضور روحانی در این اجلاس فراهم نخواهد شد، چون پیش از حضور رئیس‌جمهور تیم‌های پیش‌رو برای فراهم کردن زمینه و مقدمات سفر باید عازم نیویورک می‌شدند.

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد بعد از پیام‌هایی که اخیرا مسئوان ایرانی درباره رد هرگونه ملاقات و مذاکره با ترامپ داده‌اند، مقامات کاخ سفید از صدور ویزا برای هیأت ایرانی امتناع کرده‌اند. پیش از این آمریکا وزیر خارجه ایران را در لیست تحریم قرار داده بود و پیش‌بینی می‌شد با وجود سفر روحانی به نیویورک ممکن است آمریکا صرفا از صدور ویزا برای محمدجواد ظریف امتناع کند. محمدجواد ظریف مرداد‌ماه در توضیح دلیل آمریکایی‌ها برای قرار دادن نام او در فهرست تحریم‌ها به خبرنگاران گفته بود:  در جریان سفر تیرماهش به نیویورک «رند پال» یکی از سناتور‌های آمریکایی به نمایندگی از ترامپ به او گفته برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید برود، در غیر این صورت ظرف 2هفته تحریم خواهد شد. در آن زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که درباره تحریم ظریف صادر کرد نوشت: آقای ظریف تحریم می‌شود «چون به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای رهبر جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند یا به نمایندگی از سوی او عمل می‌کند». با این حال محمدجواد ظریف در واکنش به این تحریم گفته بود: دلیل قرار دادن من در فهرست تحریم‌ها از سوی آمریکا این است که من سخنگوی اصلی ایران در اطراف جهان هستم. در آن زمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور با طعنه به سیاست دوگانه و آشفته دولت آمریکا درباره مذاکره با ایران، این اقدام را «کودکانه» دانست و خطاب به آمریکا گفت: «از یک‌سو می‌گویید آماده مذاکره هستیم و از سوی دیگر وزیر را تحریم می‌کنید.»
در جریان سفر سال گذشته روحانی به نیویورک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست‌هایی برای ملاقات و دیدار با روحانی مطرح کرده بود. این درخواست‌ها در آن زمان در شرایطی صورت گرفته بود که حدود 5‌ماه از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه گذشته بود. 
در سفر روحانی به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ ۸بار درخواست گفت‌وگو و ملاقات با رئیس‌جمهوری را از تیم ایرانی مطرح کرده بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفرهای روحانی به نیویورک تلاش‌هایی را برای ملاقات رؤسای جمهور ایران و آمریکا صورت داده بود.
سفر روحانی در حالی در آستانه لغو شدن قرار دارد که دوشنبه هفته آینده دیدار او با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست سازمان ملل تنظیم شده و با هدف پیشبرد طرح مکرون-روحانی برای نجات برجام برنامه‌ریزی شده بود. همچنین شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم از روحانی رئیس‌جمهور ایران درخواست ملاقات کرده که این دیدار هم تنظیم شده بود. نخست‌وزیر ژاپن خرداد‌ماه با هدف کاهش تنش بین ایران و آمریکا به تهران آمد و پیش از سفر، به مقامات ایران پیغام داده بود قصد دارد خط اعتباری 3میلیارد دلاری برای خرید نفت از ایران اختصاص دهد اما 24ساعت قبل از سفر به تهران اعلام کرد به‌دلیل مخالفت مقامات آمریکایی، از مطرح کردن پیشنهاد خود صرف‌نظر کرده است.
پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن در ادامه مبنایی برای طرح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت که براساس آن اروپا اعتبار 15میلیارد یورویی برای پیش‌خرید نفت از ایران اختصاص می‌داد. براساس شواهد ترامپ ابتدا با این طرح موافقت اما انجام آن را به دیدار با روحانی مشروط کرده، به همین دلیل پیشنهاد مکرون در حالت تعلیق قرار گرفته است.  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عصر دیروز به وقت تهران در توییتی اعلام کرد باردیگر به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور افزایش محسوس تحریم‌ها علیه ایران را داده است. پیش تر ظریف درباره افزایش تحریم‌ها گفته بود: آمریکا فقط مانده خودش را تحریم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید