• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7950
+
-

۷۰۰مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا سال آینده احداث می‌شود

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه هزینه تمام‌شده یک کیلووات ساعت برق خورشیدی ۴سنت است که تا سال۲۰۲۰ به ۳سنت و در سال‌های بعد به 2سنت و کمتر از آن کاهش می‌یابد، گفت: در شرایط فعلی 450مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور به بهره‌برداری رسیده و 700مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که برخی از آنها تا پایان امسال و برخی دیگر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فارس، سیدمحمد صادق‌زاده افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق خالی از سکنه امنیت  ایجاد می‌کند، ضمن اینکه با توسعه این انرژی، امنیت تأمین انرژی کشور در مقابل زلزله، بلایای طبیعی حتی حوادث نظامی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این انرژی هم ارزان‌تر بودن آن نسبت به سایر منابع تولید انرژی است. امروز هزینه تولید این انرژی در کشور نصف انرژی فسیلی تمام می‌شود؛ علاوه‌ براین از هدر رفتن نفت و گاز کشور جلوگیری می‌کند.

 معاون وزیر نیرو یادآورشد: در شرایط فعلی، تأمین برق از خورشید نسبت به تولید برق حتی با پربازده‌ترین نیروگاه‌های فسیلی که نیروگاه سیکل ترکیبی است و از گاز طبیعی تغذیه می‌شود، هزینه کمتری را به کشور تحمیل می‌کند.

وی گفت: با وجود اینکه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بازده بالای 50درصد دارند، اما تولید برق در آنها گران‌تر تمام می‌شود، زیرا حداقل 2+1سنت هزینه تبدیل انرژی می‌شود. به گفته صادق‌زاده، اگر ارزان‌ترین قیمت گاز طبیعی ممکن را که 12تا 13سنت در مترمکعب است، معیار قرار دهیم و با احتساب هزینه‌های آلودگی زیست‌محیطی ناشی از احتراق گاز طبیعی و توزیع ذرات معلق که 2تا 3سنت نیز دولت متحمل هزینه‌های اجتماعی ناشی از آلودگی می‌شود، تجدیدپذیر‌ها نسبت به فسیلی‌ها برتری دارند.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه ایران استعداد بسیار خوبی در انرژی‌های تجدید‌پذیر دارد، ادامه داد: بسیاری از نقاط کشور بیش از 300روز تحت تابش بسیار پیوسته و غنی خورشید قرار دارد، علاوه ‌بر این خورشید در ایران 5/2تا 3 برابر آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی می‌تابد که همین مسئله پتانسیل‌های کشور را در این حوزه نشان می‌دهد. همچنین در مورد پتانسیل تولید برق از انرژی باد، ایران ظرفیت بسیار خوبی دارد.

آن‌طور که صادق‌زاده می‌گوید در طول 2 تا 3 دهه گذشته فناوری تجدیدپذیرها بسیار توسعه پیدا کرد، به‌طوری که بازده این انرژی از زیر 10درصد به 20درصد افزایش پیدا کرد؛ یعنی به ازای میزان سرمایه‌گذاری که کم شده انرژی بیشتری نیز تولید شده و همین مسائل موجب شد تا قیمت‌ها کاهش یابد و امروز دیگر تجدیدپذیر‌ها با شرایط 3 دهه پیش عرضه نشود.

به گفته صادق‌زاده، در مجموعه تجدیدپذیرها انرژی‌های بادی و خورشیدی 90درصد تولید انرژی را به‌خود اختصاص داده‌اند، 10درصد مابقی نیز مربوط به نیروگاه‌های آبی کوچک و نیروگاه‌های زمین‌‌گرمایی می‌شود که در این دو مورد نیز ایران پتانسیل‌های زیادی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید