• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79481
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4g82
+
-

اسکن کنید، غذا بخورید!

اسکنرهای هوشمند مواد خوراکی، می‌توانند میزان تازگی و حتی مزه خوراکی‌ها را تشخیص بدهند؛‌ این ایده استارتاپی نسبت به بقیه اسکنرها سرمایه بیشتری جذب کرده است

از ایده تا استارتاپ
اسکن کنید، غذا بخورید!


اسکنرهای خوراکی‌ها مدتی است وارد صنعت خوراکی جهان شده‌اند؛ اسکنرهایی که بر سر اندازه کوچک‌تر و داده‌های بیشتری که به مشتری ارائه می‌کنند، رقابت می‌کنند. در این بازار شلوغ و پرهیاهو، مدتی است که یک اسکنر جدید توجه‌ها را به‌خودش جلب کرده است. این اسکنر کوچک جیبی، جز اندازه کوچکی که دارد، به‌خاطر داده‌های خاصی که ارائه می‌کند، در میان بقیه اسکنرهای خوراکی‌ها مورد توجه قرار‌گرفته است. این اسکنر جز میزان مواد مغذی داخل هر خوراک می‌تواند مزه و ویژگی‌های مربوط به طعم هر مواد خوراکی مثل شوری، شیرینی و... را در کنار تازگی هر ماده خوراکی بررسی و گزارش کند. این گزارش درباره داستان استارتاپ SCiO است و خدماتی که با آن توانسته نظر مشتریان و سرمایه‌گذاران را جذب کند.





یک ایده برای همه خوراکی‌ها
ایده اولیه استارتاپ از سال 2014به ذهن سازندگانش رسید. آنها دنبال یک دستگاه کوچک طیف‌سنج بودند که بتواند روی هر سطحی، از میوه و خوراکی گرفته تا عضوی از بدن یا دارو تابیده شود و بعد از خواندن اطلاعات مربوط به مولکول‌های آن، کیفیت یا ویژگی‌هایش را شرح بدهد. در مورد خوراکی‌ها و دارو این موارد شامل اطلاعات موادمغذی داخل خوراکی‌ها، اطلاعاتی مربوط به سهم آنها در سبد غذایی روزانه، هفتگی یا ماهانه (مثلا برای فهمیدن اینکه در ‌ماه چقدر گوشت خورده‌اید و چقدر دیگر نیاز دارید)‌ است و در مورد دارو، شامل توصیه‌های کاملی از موارد مصرف، مواد تشکیل‌دهنده، عوارض احتمالی و... خواهد بود. در مورد اعضای بدن نیز می‌توان مواردی مثل آزمایش خون، گزارش آسیب‌دیدگی در بافت یا بخش‌هایی از بدن را از این طریق دریافت کرد. این‌رؤیا تا حد زیادی برآورده شده و اسکنر شرکت «اسایو» دست‌کم در بخش مواد خوراکی خوب ظاهر شده است.

2.8میلیون دلار در 24ساعت
در مورد ایده‌هایی که جسورانه هستند اما به ثمر نشستن آنها پول زیادی می‌خواهد و دست‌کم در مراحل اولیه امکان جذب سرمایه برای آن نیست، از روش جمع‌سپاری مالی استفاده می‌شود. در این مورد نیز برای تولید نخستین نمونه‌های اسکنر از همین روش و خدماتی که سایت «کیک‌استارتر» ارائه می‌کرد، استفاده شد. در حالی‌که ایده‌پردازان این طرح هدف‌شان را جمع‌آوری 200هزار دلار سرمایه‌ اولیه بازگو کرده بودند، ‌فقط در کمتر از 24ساعت 2.8میلیون دلار سرمایه از طریق 13هزار سرمایه‌گذار خرد در سایت کیک‌استارتر  جذب شد. از سال  2011 که زمان آغاز پروژه بود تا امروز که برنامه به بلوغ نسبی رسیده، سرمایه‌گذاران بزرگ‌تری موسوم به سرمایه‌گذاران خطرپذیر حدود 24میلیون دلار روی این برنامه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.





رمز موفقیت: سنجش هوشمند
به گزارش همشهری، مزیت مهم دستگاه SCiO این است که با استفاده از داده‌های مربوط به یک ماده مغذی موجود در خوراکی‌ها اطلاعات اساسی مربوط به آن را استخراج کرده و تخمین می‌زند، درحالی‌که بقیه رقبا تلاش می‌کنند با بالا بردن دقت اسکن، اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند. ویژگی‌ای که این شرکت در اسکنرهایش بررسی می‌کند «شاخص بریکس» نامیده می‌شود که نشان‌دهنده میزان شکر محلول در یک ماده خوراکی است. هرقدر این میزان بالاتر باشد، مزه خوراکی دلچسب‌تر و احتمالا تازه‌تر نیز است. فناوری خاصی که در این دستگاه‌ها استفاده شده، ‌اسکن با استفاده از پرتو مادون قرمز است. البته این دستگاه به‌خاطر اندازه کوچکی که دارد، ‌طبعا به اندازه یک طیف‌سنج آزمایشگاهی دقت و سرعت ندارد. برای رفع این نقص، از روش طیف‌بینی فروسرخ استفاده می‌شود. در این روش، با سنجیدن میزان اشعه فروسرخ جذب شده توسط شیء یا ماده خوراکی ویژگی‌های آن تعیین می‌شود. سازندگان این خوراک‌سنج دیجیتال می‌گویند، به‌خاطر دقت پایین این دستگاه نسبت به نمونه‌های آزمایشگاهی نمی‌توان از آن انتظارات غیرعادی و بالایی داشت؛ برای مثال، این دستگاه نوع خوراک را تشخیص نمی‌دهد اما می‌تواند بگوید که این خوراکی احتمالا چه طعمی دارد.


مزیت SCiO
مزیت مهم دستگاه SCiO این است که با استفاده از داده‌های مربوط به یک ماده مغذی موجود در خوراکی‌ها اطلاعات اساسی مربوط به آن را استخراج کرده و تخمین می‌زند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید