• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79467
+
-

رکوردشکنی ماهی با شوک ۸۶۰ ولتی!

دانشمندان گونه‌ای جدید کشف کرده‌اند که شوک الکتریکی قابل‌توجهی تولید می‌کند و می‌تواند عامل مرگ هر موجودی شود

زیست‌شناسی
رکوردشکنی ماهی با شوک ۸۶۰ ولتی!



محققان و پژوهشگران حوزه DNA، اخیرا 2 گونه کاملاً جدید از ماهی‌های برقی را در آمازون کشف کرده‌اند که یکی از این دو می‌تواند یک شوک الکتریکی رکوردشکن را وارد آورد. محققان می‌گویند که این یافته نشانگر تنوع باورنکردنی موجود در جنگل‌های بارانی آمازون است که البته بخش اعظمی از آن هنوز هم برای دانشمندان ناشناخته باقی‌مانده است. این یافته نشان می‌دهد که چرا محافظت از این زیستگاه در معرض خطر که توسط جنگل‌زدایی، قطع درختان و آتش‌سوزی تهدید می‌شود، بسیار اهمیت دارد.

کشف‌هایی که از راه می‌رسند
داوید ده‌سانتانا، یکی از محققان پیشتاز و جانورشناس در این خصوص می‌گوید:«با وجود همه تأثیرات انسانی در جنگل‌های بارانی آمازون در 50سال گذشته، ما هنوز هم می‌توانیم شاهد کشف ماهی‌های غول‌پیکر مانند همین 2گونه جدید ماهی برقی باشیم. این تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد زیادی از گونه‌ها در حالت انتظار برای کشف در جنگل‌های بارانی آمازون هستند که بسیاری از آنها ممکن است به‌منظور درمان برخی بیماری‌ها سودمند بوده یا برای نوآوری‌ در حوزه دانش الهام‌بخش باشند.»

ماهی برقی نه مارماهی برقی
به گزارش همشهری، ماهی برقی در واقع نوعی ماهی محسوب می‌شود و نه مارماهی؛ این‌گونه الهام‌بخش طراحی نخستین باتری برقی بوده است. قرن‌ها اعتقاد بر این بود که گونه‌ای واحد در سراسر منطقه‌ای وجود دارد که از آن منطقه به‌عنوان «آمازون بزرگ» یاد می‌شود و بخش‌هایی از کشورهای برزیل، سورینام و گویان را در بر‌می‌گیرد. اما به‌عنوان بخشی از یک پروژه برای شناخت بهتر و بیشتر ماهی‌های برقی و همچنین نقشه حیات‌وحش در مناطق دور افتاده آمریکای‌جنوبی، ده‌سانتانا و تیم تحقیقاتی‌اش تصمیم به آزمایش فرضیه مطرح‌شده گرفتند. در نگاه اول، تفاوت‌های کوچک قابل رویت بین موجودات جمع‌آوری شده از قسمت‌های مختلف آمازون مشاهده شد و این نشان می‌داد که ماهی‌های برقی واقعا بخشی از یک گونه واحد هستند. اما تجزیه و تحلیل بیشتر، ازجمله تحقیق روی DNA، 107نمونه جمع‌آوری شده، فرضیه‌های جدیدی را زنده کرد و در ادامه نشان داد که در مجموع 3گونه آشکار وجود دارد؛ الکتروفورس الکتریک که گونه‌ای پیش‌تر شناخته‌شده است و 2گونه دیگر با نام‌های «الکتروفورس ولتای» و «الکتروفورس واری».

رکوردشکنی ماهی‌ برقی
تحقیقات آنها همچنین نتیجه حیرت‌انگیز دیگری را کشف کرد؛ «الکتروفورس ولتای قادر به وارد کردن 860ولت برق است. این یعنی شکسته‌شدن رکورد پیشین که 650ولت بود و توسط گونه‌های دیگری از ماهی‌های برقی به‌ثبت رسید. حالا با تکمیل شدن این تحقیقات می‌توان گفت که الکتروفورس ولتای، قوی‌ترین تولیدکننده انرژی الکتریکی بین جانوران شناخته‌شده است.» این یافته‌ها، چندی پیش در مجله Nature Communications منتشر شد. نظریه‌هایی که می‌گوید، این 3گونه، میلیون‌ها سال پیش از یک گونه مشترک به سمت تکامل رفته‌اند. محققان دریافتند که هر کدام از این 3گونه، زیستگاه‌های خود را داشته‌اند. الکتروفورس الکتریک در منطقه گویان، الکتروفورس ولتای در برزیل و در ارتفاعات و الکتروفورس واری در دشت‌های آبگیرهای آمازون. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که شوک الکتریکی به‌خصوص شوک قدرتمندی که الکتروفورس ولتای می‌تواند ایجاد کند، سازگار با زندگی در آب‌های مناطق مرتفع است. جایی که خاصیت رسانایی کاهش می‌یابد.

دلیل استفاده از شوک الکتریکی
ماهی‌های برقی به‌دلایل مختلف از شوک‌های الکتریکی خود استفاده می‌کنند. این دلایل شامل شکار، دفاع از خود و همچنین ناوبری می‌شود. آنها از 3 ارگان الکتریکی تخصصی خود برای تولید برق استفاده می‌کنند و می‌توانند نیروهای مختلفی را برای اهداف مختلف منتشر کنند. با این حال کشف گونه‌های جدید این احتمال را ایجاد کرده که انواع مختلف ماهی‌های الکتریکی ممکن است روش‌های متفاوتی برای تولید برق داشته باشند که شاید مناسب با محیط‌های زیست متنوع آنها باشد. ده‌سانتانا می‌گوید:«فیزیولوژی ماهی‌های برقی الهام‌بخش طراحی نخستین باتری الکتریکی بود. همچنین پایه‌ای را برای درمان بیماری‌های عصبی ایجاد کرد و اخیرا نیز در توسعه باتری‌های هیدروژل که قادر است برای توانمندسازی ایمپلنت‌های پزشکی استفاده شود، مؤثر واقع شد.»


استفاده از شوک ‌الکتریکی
ماهی‌های برقی به‌دلایل مختلف از شوک‌های الکتریکی خود استفاده می‌کنند. این دلایل شامل شکار، دفاع از خود و همچنین ناوبری می‌شود. آنها از 3 ارگان الکتریکی تخصصی خود برای تولید برق استفاده می‌کنند و می‌توانند نیروهای مختلفی را برای اهداف مختلف منتشر کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :