• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79413
+
-

«زن کُرد و اسطوره» بر بوم نقاش کرمانشاهی

نظری، نقاش: از سال 82 به مطالعه اسطوره‌ها پرداختم و درباره 2 موضوع زن و اسطوره کارهای دیگری از جمله «زن و دیو» و «تقابل خیر و شر» داشته‌ام

گپ
«زن کُرد و اسطوره» بر بوم نقاش کرمانشاهی

فرزانه کرمی |  کرمانشاه- خبرنگار:


«بشیر نظری» از نقاشان توانمند کرمانشاهی است که تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثارش برپا کرده است. شهریور ماه جاری نیز 2 نمایشگاه با عنوان «زن کُرد و اسطوره» در کرمانشاه و تهران برگزار کرد. درباره این نمایشگاه گفت‌وگویی با وی کردیم که در ادامه می‌خوانید.


درباره نمایشگاه تهران بگویید.

نمایشگاه «زن کُرد و اسطوره» اول در کرمانشاه، سپس در تهران برگزار شد. نمایشگاه کرمانشاه هفتمین و نمایشگاه تهران هشتمین نمایشگاه انفرادی من و موضوع هر دو، زن کُرد و اسطوره بود. در این نمایشگاه 20 کار رنگ روغن با 3 سایز 45 در 60، 70 در 50 و 60 در 70 با یک تکنیک کاملا متفاوت از کارهای پیشینم به نمایش درآمد. من از سال 82 به مطالعه اسطوره‌ها پرداختم و درباره 2 موضوع زن و اسطوره کارهای دیگری از جمله «زن و دیو» و «تقابل خیر و شر» داشته‌ام.

من معتقدم علت انحطاطی که اکنون در همه زمینه‌ها و در همه جوامع بشری و نیز قومیت‌ها به وجود آمده، دور شدن از اسطوره‌ها، سنت‌ها و باورهاست. زندگی مدرنیته و سرمایه‌داری باعث شده باورهای ما کمرنگ شود و به آنها پشت کنیم. در واقع نمایشگاه من یادآوری همین باورها و سنت‌ها بود.

هدف من از این نمایشگاه و ارائه این آثار این بود که بگویم اگر زمانی، روزگاری خوش داشتیم و حالمان خوب بود، اما الان حالمان بد است و روزگارمان ناخوش، به خاطر پشت کردن به همین سنت‌ها و باورهاست. نزدیک به
 2 سال، البته با عقبه یک دهه فعالیت در این زمینه، روی این مجموعه کار کردم. 

چقدر از نمایشگاه استقبال شد؟ 

بازخورد تهران از کرمانشاه بسیار بهتر بود. در کرمانشاه هیچ مصاحبه‌ای از طریق صدا و سیما و هیچ رسانه دیگری و هیچ یک از کارگردان‌های برنامه‌های هنری با من نشد. هیچ‌کدام از مسئولان، حتی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد هم برای افتتاح و بازدید به نمایشگاه نیامدند.

جای تاسف دارد که برای هیچ‌کدام از مسئولان فرهنگ و هنر استان اهمیت نداشت که بیایند و ببینند هنرجوی آنها در این نمایشگاه چه کار کرده است و چه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. در تهران این‌گونه نبود؛ من با چندین شبکه ملی مصاحبه داشتم. همچنین شبکه سپیده و بخش بین‌المللی شبکه سحر، هر دو از کردستان عراق با من مصاحبه کردند. تعداد زیادی از مسئولان و هنرمندان تهرانی به دیدن نمایشگاه من آمدند. 

نمایشگاه هم از لحاظ محتوا که به سنت‌ها و اسطوره‌ها پرداخته بود و هم از لحاظ تکنیک متفاوتی که به کار برده بودم، برای آنها جالب توجه بود. متاسفانه استقبال در کرمانشاه خیلی کمتر بود. جای تاسف دارد که در شهر خودم و با فرهنگ و موضوعی که متعلق به این شهر است، تا این حد مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفتم. درواقع چون اکثر مسئولان در شهر ما در کارشان تخصص ندارند، برایشان هم مهم نیست که چه اتفاق هنری‌ای رخ می‌دهد.

با توجه به این‌که موضوع نمایشگاه با فرهنگ بازدیدکنندگان تهرانی فرق داشت، چه چیزی بیشتر توجه آنها را به خود جلب کرد؟ 

من در این کارها به مقوله‌های کلی پرداخته بودم و این‌گونه نبود که مختص به فرهنگ کرمانشاه یا کردستان باشد. من به زن و اسطوره پرداخته بودم که در همه فرهنگ‌ها وجود دارد. 

درواقع چون من کُرد هستم، زن کُرد را به تصویر کشیدم و اگر از قومیت دیگری بودم، زن آن قومیت را به تصویر می‌کشیدم. با وجود این، سربندها، جلیقه‌ها و لباس‌های رنگارنگی که زن‌های کُرد داشتند بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. نمایشگاه من در تهران هم بازدید‌کننده کُرد و هم بازدید‌کننده فارس داشت و مورد توجه همه قرار گرفت. 


جایگاه ویژه زن   

زن به نظر من یکی از مهم‌ترین ارکان در تمام جوامع بشری است. زن برای من اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و در همه فرهنگ‌ها هم دارای اهمیت است. زن همان الهه یا مادر زمین است که زایش و تولید از آن اوست. زن همیشه برای من موجودی مقدس و قابل احترام بوده و در آثارم جایگاه ویژه‌ای داشته است. از سال 81 تا 92 به این مقوله پرداختم و 3 سال اخیر هم روی موضوع زن و اسطوره کار کردم.

در بین این 2 فاصله زمانی هم کارهایی از جمله زن و دیو و تقابل خیر و شر داشتم که زن جزو ارکان آنها بوده است. من معتقدم اگر خانواده و جامعه بخواهد به تعالی و تکامل برسد با زن آن خانواده و جامعه این مهم امکان‌پذیر است. به همین خاطر است که اگر بخواهند جامعه یا فرهنگی را از بین ببرند، اول زن را نشانه می‌گیرند زیرا زن که از بین برود، خانواده و جامعه هم از بین می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید