• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79401
+
-

جای خالی تورهای گردشگری عشایری

کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی برای تعریف تورهای گردشگری عشایری دارد. به گزارش ایسنا «علیرضا مرادی بیستونی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قابلیت‌های بالای کرمانشاه در بخش گردشگری عشایری اظهار کرد: آب و هوای چهارفصل و شرایط اقلیمی مناسب باعث شده تا از دیرباز تنوع خوراک، پوشاک و گویش‌ها و در نهایت شکل‌گیری ایل‌های مختلفی را در این استان داشته باشیم. 

وی افزود: در استان 14 ایل شامل ایل‌های سنجابی، گوران، کلهر، زنگنه، زوله و... و یک طایفه مستقل(عثمانوند) داریم که در تمامی 14 شهرستان پراکندگی دارند و می‌توان به آنها به عنوان یک ظرفیت مهم گردشگری نگاه کنیم.کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان تصریح کرد: برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها، تورها و کمپ‌های مختلف از جمله راه‌های استفاده از این ظرفیت در حوزهگردشگری است. 

وی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر مسیر حرکت و محل قرق و اسکان عشایر استان شناسایی شده، اضافه کرد: با توجه به این مساله می‌توانیم تورهای گردشگری را تعریف کنیم و گردشگران را به دیدن سبک و شیوه زندگی عشایر کرمانشاه ببریم. مرادی بیستونی در ادامه با بیان این‌که تکنولوژی و دنیای مدرن کنونی تا حدودی افول زندگی عشایری را رقم زده، عنوان کرد: هرچند به دلیل این شرایط زندگی عشایر هم مانند گذشته نیست و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته، اما سختی‌ها و هزینه‌های زیاد این نوع از زندگی از نظر عشایر مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل به سمت یکجانشینی می‌روند. 

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم تورهای گردشگری با مقصد زندگی عشایری در استان تعریف کنیم، علاوه بر این‌که ظرفیتی در حوزه گردشگری استان بوجود خواهد آمد، از نظر اقتصادی هم به عشایر کمک می‌کنیم و مانع نابودی این شیوه و سبک از زندگی اصیل خواهیم شد.  کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان با تاکید بر این‌که شیوه زندگی عشایر کرمانشاه ظرفیت خوبی برای ثبت ملی شدن دارد، عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته کوچ و زندگی عشایر ایل کلهر به ثبت ملی رسیده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید