• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79399
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wP9w
+
-

ساماندهی دست‌فروشان‌ سنندج همچنان در بلاتکلیفی

سد معبر به یکی از معضلات جدی کردستان تبدیل شده و بیشتر شهرهای استان به‌ویژه سنندج با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند

در شهر
ساماندهی دست‌فروشان‌ سنندج همچنان در بلاتکلیفی

سد معبر در شهرهای استان کردستان به عنوان یک معضل جدی چند سال است که افزایش یافته و متاسفانه این مهم در شهر سنندج به یک چالش‌تبدیل شده‌است. به گزارش مهر، سد معبر و پدیده دست‌فروشی در حالی در سنندج همچنان ادامه دارد که ادارات و سازمان‌های دولتی هر کدام دیگری را در این داستان مقصر می‌دانند و هر کس توپ را به زمین دیگری می‌اندازد. 

سال گذشته شهرداری و شورای شهر سنندج تلاش بسیاری در زمینه ساماندهی معابر شهری و جمع‌آوری دست‌فروشان سطح شهر انجام داده اند و همه رسانه‌های استان را برای تحقق این کار بسیج و جلسات، اطلاعیه و بیانیه‌های بسیاری را منتشر کردند و در نهایت راه به جایی نبرد و امروز شاهد هستیم که روز به روز به تعداد دست‌فروشان افزوده می‌شود تا آنجا که شهروندان به‌ناچار تردد از سطح خیابان‌ها را به تردد از پیاده‌روها ترجیح می‌دهند. ‌ 


اول دی‌ماه سال ۹۷ به تاریخ پیوست 

۱۷ آذر ماه سال گذشته بود که شهردار سنندج، وعده ساماندهی دست‌فروشان از اول دی‌‌ماه را اعلام کرد و با بیان این‌که تمام دست‌فروشان خیابان فردوسی در قالب روزبازار و شب‌‌بازار ساماندهی می‌شوند، گفت: براساس مجوزات صادر شده، پارک دیدگاه به‌ عنوان نخستین روز بازار برای دست‌فروشان تعیین شده که هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر دست‌فروشان می‌توانند در این مکان اقدام به فروش اقلام خود کنند و همچنین میدان آزادی تا سه‌راهی بلوار برادران شهید نمکی هم برای برپایی شب‌‌بازار تعیین شده و با مسدود شدن این مسیر هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۴ شب، دست‌فروشان می‌توانند در معبر سواره‌‌رو اقدام به دست‌فروشی کنند.  حال بیش از 8 ماه از اول دی‌ماه سال ۹۷ می‌گذرد، اما خبری از تحقق وعده شهردار سنندج مبنی بر اجرای فاز نخست طرح ساماندهی دست‌فروشان در خیابان‌های سنندج نیست و همچنان دست‌فروشان در شهر جولان می‌دهند و شهروندان گله‌مندند.


دست‌فروشان معترض هستند

شهردار سنندج در مورد اجرایی نشدن فاز اول ساماندهی دست‌فروشان که قرار بود اول دی ماه سال گذشته اتفاق بیفتد، گفت: مرحله اول طرح ساماندهی دست‌فروشان به پس از برگزاری انتخابات و تعیین نمایندگانی از میان دست‌فروشان موکول شد.«حشمت‌الله صیدی» اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های مختلف شهرداری و شورای شهر مقرر شد مرحله اول طرح ساماندهی دست‌فروشان در قالب روزبازار و شب‌بازار و از خیابان فردوسی سنندج آغاز شود که دست‌فروشان نسبت به اجرای این طرح اعتراضاتی داشتند بر همین اساس و در راستای اجرای طرح در یک فضای تعاملی نشستی با این افراد برگزار و مشکلات و موارد موجود در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از این نشست مقرر شد دست‌فروشان از بین خود نمایندگانی برای خودشان انتخاب کنند تا انتقادات و پیشنهادات این قشر بررسی شود و پس از جمع‌بندی نهایی و در فضایی تعاملی طرح ساماندهی دست‌فروشان اجرا شود. بدون شک اجرای موفق این طرح رفاه و رضایت شهروندان را به دنبال دارد و بدون مشارکت و تعامل شهروندان و دست‌فروشان نیز اجرای این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود.


ساماندهی دست‌فروشان سنندج در سال ۹۸

این بار وعده جدیدی از سوی یکی دیگر از مدیران حوزه شهری سنندج داده شده که باید منتظر باشیم ببینیم این وعده نیز عملی می‌شود یا خیر. رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری سنندج در این باره بیان کرد: طرح ساماندهی دست‌فروشان سنندج برای فصل پایانی سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود اما به دلایلی به سال جاری موکل شد که در صورت تایید مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود. 

«تورج سلطنت‌پوری» با بیان این‌که برای ساماندهی دست‌فروشان با پیمانکار مجری برای ایجاد بازاری برای این قشر قراردادی منعقد شده است، اظهار کرد: دست‌فروشان خیابان فردوسی در نقاط مشخصی ساماندهی می‌شوند که در حال حاضر 3 نقطه پارک کودک، پارک ملت و بلوار حمدی روبه‌روی مسجد قبای بهاران برای این کار در نظر گرفته شده است.وی با بیان این‌که کلیات طرح ساماندهی دست‌فروشان در راستای اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان تدوین شده است، افزود: اطلاعات شخصی ۶۰۰ دست‌فروش در محدود خیابان فردوسی در سامانه‌ طراحی شده ثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید