• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79367
+
-

دستگیری ۱۷ حفار آثار تاریخی در ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ایلام گفت: ۱۷ فرد متخلف به دلیل حفاری‌های غیرمجاز در ایلام طی سال جاری شناسایی و دستگیر شده‌اند.  «عبدالمالک شنبه‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: بیشتر این متخلفان بومی استان ایلام هستند و تعدادی نیز از استان‌های دیگر نظیر تهران و اصفهان بوده‌اند. 

وی ادامه داد: هرچند دایره فعالیت این متخلفان در مناطق مختلف استان بوده اما بیشترین تخلف‌های کشف‌شده در حوزه شهرستان‌های چرداول و ایلام ثبت شده است.  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ایلام افزود: برخی از این افراد در حین تخریب و چاله‌کنی و تعدادی نیز هنگام حمل اشیا در مبادی‌های استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

شنبه‌زاده گفت: برخی از این متخلفان با تشکیل باندهایی متشکل از افراد بومی و غیربومی اشیای تاریخی استان ایلام را تخریب و سرقت کردند. وی خاطرنشان کرد: این تعداد متخلف با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ایلام، نیروهای انتظامی و... دستگیر شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان ایلام افزود: از این حفاران غیرمجاز 7 دستگاه فلزیاب و 5 قلم شیء مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی کشف و ضبط شده است. شنبه‌زاده توضیح داد: هرگونه حفاری و کاوش برای دستیابی به اشیای تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و افراد خاطی در صورت استفاده از فلزیاب به اشد مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد. وی حراست از میراث فرهنگی استان را وظیفه‌ای همگانی خواند و از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی با سامانه ۰۹۶۲۲ و در حوزه گردشگری با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید