• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79311
+
-

ماجرای چادرنشین‌های پروژه همت

مدیر پروژه اتوبان شمالی: طبق قانون، شهرداری باید منازل غیر مجاز در مسیر پروژه همت  را از مالکین خلع و از آنها جریمه هم دریافت می‌کرد

جامعه
ماجرای چادرنشین‌های پروژه همت

در حاشیه مسیر پروژه مهم همت در منطقه 8 کرج، 3 خانواده چادرنشین زندگی می‌کنند که در شبکه‌های مجازی ادعا شده است به دلیل قرار گرفتن خانه‌های آنها در مسیر پروژه، این خانه‌ها تخریب شده و این 3 خانواده مجبور به چادرنشینی در محل خانه‌های تخریب‌شده خود شده‌اند.
به گزارش فارس، پروژه اتصال بزرگراه شهید همت به ابتدای کرج، از جمله طرح‌های ملی به شمار می‌رود که بهره‌برداری از آن، با وجود وعده‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی همچنان محقق نشده است.
این پروژه از سال 89 آغاز شده است؛ طول پروژه 5/14‌کیلومتر است که از انتهای حوزه منطقه ۲۲ شهرداری تهران آغاز می‌شود و با عبور از منطقه گرمدره و کلاک کرج در محدوده منطقه حصار، به جاده چالوس متصل شود و بعد از افتتاح نقش موثری در کاهش ترافیک اتوبان تهران- کرج و ورودی این کلان‌شهر خواهد داشت.یک ماه پیش در جریان تخریب خانه‌های واقع در طرح، 3 خانه با مشکل مواجه می‌شوند؛ به طوری که بعد از تخریب منازل، این 3 خانوار در همان محل تخریب، مجبور می‌شوند در چادر زندگی کنند.


تکذیب شهردار

«مهدی لطفی» شهردار منطقه 8 کرج، هرگونه تخریب توسط عوامل این منطقه را تکذیب و اظهار بی‌اطلاعی کرد.
همچنین طبق استعلام صورت‌گرفته از معاونت خدمات شهری این منطقه، طی یک سال گذشته هیچ‌گونه تخریبی در این منطقه نشده است.
با پیگیری‌های مکرر، «عسگر نصیری» معاون فنی و عمرانی شهردار کرج هم که متصدی این پروژه است، تملک و تخریب املاک منازل توسط این معاونت را کرد.


سخن ساکنان

یکی از اعضای این 3 خانواده در این باره توضیح داد: ما در این خانه‌ها مستاجر بودیم و قرار بر این بود که مالکان بعد از دریافت پول از شهرداری، ودیعه رهن مستاجران را پرداخت کنند تا آنها بتوانند در منطقه‌ای دیگر منزلی را برای رهن و سکونت انتخاب کنند. اما همچنان با گذشت یک ماه خبری از مالکان نشده و پاسخگو نیستند. از طرفی هم شهرداری بدون دادن مهلت و بی‌توجه به اسکان موقت مستاجران، اقدام به تخریب کرده است.
وی ادامه داد: در طول یک ماه هیچ‌کدام از مسئولان استانی پیگیر حال ما نشده‌اند. در خانه‌ها فرد مریض‌احوال وجود دارد که تحمل این شرایط را سخت کرده است.
با بررسی مشخص شد که مسئولیت تملک منازل واقع‌شده در طرح پروژه همت با اداره املاک و مستغلات شهرداری کرج است و نظارت بر اجرای ماده 11 لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی و نیز ماده 8 قانون نظارت بر امور کارشناسی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، در حیطه کاری معاونت املاک و مستغلات شهرداری قرار دارد.


واگذاری به شهرداری

مدیر پروژه اتوبان شمالی در این باره توضیح داد: طی جلسه‌ای با وزارت راه و شهرسازی، اراضی این محدوده که این منازل در آنها واقع شده‌اند، برای اجرای طرح‌های ملی به شهرداری کرج واگذار شد. اما برخی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز آنجا را تصرف می‌کنند، بنابراین با توجه به قرارگیری منازل در مسیر اتوبان همت، طبق قانون، شهرداری باید منازل را از مالکین خلع و از آنها جریمه هم دریافت می‌کرد.
«امین والی‌نژاد» افزود: مالکان مقصر نبودند، چراکه خود آنها از چند اعیان زمین‌ها را خریداری کرده بودند. همچنین به دلیل این‌که از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند نمی‌توانستیم با آنها وارد معامله شویم و اقدام به تخریب منازل بکنیم. بنابراین در نهایت تصمیم بر این شد که بر اساس مصوبه شورای حل اختلاف استان، این منازل بر اساس قیمت عرفی خریداری شود تا مالکان هم دچار ضرر و زیان نشوند.
والی‌نژاد گفت: در نهایت خانه‌ها به صورت تدریجی خریداری شد، اما به این 3 خانه برخوردیم که مالک در آنها ساکن نبود. اما طبق قانون، به دلیل ضرورت و فوریت در اجرای طرح و همچنین مقاومت ساکنان برای تخریب، دادستانی ورود کرد.
وی با رد اظهارات خانواده‌های چادرنشین افزود: این خانواده‌ها هیچ قراردادی با صاحبان این املاک نداشته‌اند؛ در واقع، مالک بعد از حکم دادستانی قرارداد خود را با مستاجر فسخ می‌کند و مستاجر خانه را تخلیه می‌کند. اما در فاصله تخلیه تا تخریب، 3‌خانواده بی‌سرپناه به مالکین مراجعه می‌کنند و از آنها می‌خواهند با توجه به نداشتن سرپناه اجازه دهند به طور موقت در این خانه‌ها ساکن شوند و در واقع این افراد به هیچ عنوان مستاجر نبوده‌اند و از ابتدا بنا بر سکونت موقت آنان بوده است.

والی‌نژاد گفت: با توجه به این‌که این 3 خانواده به برخی آسیب‌های اجتماعی دچار هستند و سرپناهی ندارند، از بهزیستی درخواست وارد شدن به مسأله را کردیم که پیگیری‌های ما تاکنون جواب نداده است.
«اسدالله حیدری» مدیر کل بهزیستی استان البرز نیز تصریح کرد: بهزیستی نمی‌تواند به خانوارهایی که تحت پوشش خود نباشد کمک کند. خیرین هم حداکثر توان خود را برای کمک به خانواده‌هایی که در قالب طرح همت مجبور به جابه‌جایی شده‌اند،
 گذاشته‌اند. با توجه به این‌که سکونت این خانواده‌ها در حاشیه شهر و در چادر می‌تواند زمینه‌ساز معضلات اجتماعی بیشتری باشد، جا دارد مسئولان استان البرز در اسرع وقت نسبت به ایجاد سرپناه مناسب برای این 3 خانواده اقدام کنند و اگر مشکلی هم از نظر قانونی در تحت پوشش قرار دادن این خانواده‌ها وجود دارد، با هماهنگی نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان‌های مردم‌نهاد و با نظارت و هماهنگی معاونت اجتماعی فرمانداری کرج، این مشکلات حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید