• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79295
+
-

قالی‌بافان سمنانی پایانه صادراتی می‌خواهند

سالیانه 24 هزارمترمربع فرش دستباف توسط بافندگان خانگی تولید می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرش‌بافی در این استان از نبود پایانه صادراتی به عنوان مهم‌ترین چالش پیش پای فرش‌بافان استان سمنان نام برد و گفت: نبود پایانه صادراتی سبب شده که فرش استان از مبادی دیگر استان‌ها صادر شود.

به گزارش ایسنا، «بهروز اسودی» در اولین جلسه کارگروه فرش دستباف استان که در استانداری برگزار شد از تولید سالانه 24هزار متر‌ مربع فرش دستباف در این استان خبر داد و اظهار کرد: سالیانه 24 هزارمترمربع فرش دستباف توسط بافندگان خانگی و بافندگان شاغل در کارگا‌ها و مجتمع‌های قالی‌بافی در استان تولید می‌شود.

وی تعداد شرکت‌های تعاونی فعال در حوزه فرش دستباف در این استان را حدود 26 شرکت عنوان کرد و افزود: از این تعداد، 20شرکت تعاونی فرش دستباف شهری و 6 تعاونی فرش دستباف روستایی هستند که زیر نظر 2 اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی و فرش دستباف شهری فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: بیش از 10 هزار بافنده فعال و تعداد 8 مجتمع قالی‌بافی در استان وجود دارد که این تعداد بافنده در 90 کارگاه متمرکز و غیر متمرکز در استان  فعالیت می‌کنند.

اسودی با بیان این‌که بیش از 80 درصد از تولیدات فرش دستباف در استان صادراتی هستند، نبود پایانه صادراتی برای فرش دستباف در استان را از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت مهم عنوان کرد و افزود: به دلیل این‌که در استان پایانه صادراتی فرش وجود ندارد صادرات فرش از طریق استان‌های همجوار صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود سرمایه و همچنین اختصاص نیافتن تسهیلات کم‌بهره از مهم‌ترین مسائل و مشکلات بافندگان فرش در استان است که با توجه به این‌که در استان مواد اولیه از طریق استان‌های بزرگ و غیرمستقیم تهیه می‌شود‌، هزینه تأمین آن برای قشر بافنده سنگین است و برخی از شرکت‌ها نیز باقیمت بالاتری این مواد اولیه 
را عرضه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید