• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78979
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/23Vz
+
-

پایانه فراوری پسته در میامی راه‌اندازی شد

رئیس اداره تعاون روستایی میامی: برای راه‌اندازی این واحد فراوری پسته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است

کشاورزی
پایانه فراوری پسته در میامی راه‌اندازی شد

رئیس اداره تعاون روستایی میامی گفت: راه‌اندازی ترمینال ضبط پسته با ظرفیت روزانه 5 تن در این شهرستان موجب کاهش فعالیت دلالان و افزایش درآمد باغداران شد. «مهدی حق پرست» درگفت وگو با ایرنا افزود: برای راه‌اندازی این واحد فراوری پسته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. وی با بیان این‌که کشت پسته رونق خوبی در شهرستان میامی داشته است بیان کرد: ساخت این واحد یکی از نیاز‌های اساسی منطقه بود که برای ساخت انبار و محوطه 4 میلیارد ریال و خرید تجهیزات نیز ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شد. 


جلوگیری از فعالیت دلالان

حق پرست گفت: مساحت این واحد فراوری ۶۰۰ متر‌ مربع است که ۴۰۰ متر برای محوطه آفتابی به منظور خشک کردن پسته اختصاص یافته و برای 3 نفر به‌طور مستقیم و حدود ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. 

رئیس اداره تعاون روستایی میامی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مرکزی و کالپوش، باید زمینه ورود سرمایه گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شود.

طبق برآوردهای صورت گرفته راه‌اندازی این واحد در صورت تکمیل شدن سایر بخش‌ها نقش بسزایی در جلوگیری از فعالیت دلالان پسته و افزایش درآمد باغداران خواهد داشت.

کشت پسته در شهرستان میامی از چند سال پیش آغاز شده و بیشتر باغ‌ها هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند. 1400 هکتار از زمین‌های شهرستان میامی به کشت پسته اختصاص یافته است و ۲۰ مرداد تا اواخر شهریور هر سال زمان برداشت این محصول است. از آنجا که ۹۰ درصد جمعیت میامی در روستاها سکونت داشته و به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکار هستند. بر این اساس، ساخت واحدهای فراوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تأثیرگذار  خواهد بود.


درآمد ۱۷ هزار میلیارد ریالی از باغ‌های پسته سمنان 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان از دو برابر شدن سطح با‌غ‌های پسته استان خبر داد و گفت: پسته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای استان درآمد دارد.  «مهدی قرائیان» در نشستی با فعالان تولید و فراوری پسته استان سمنان به میزبانی جهاد کشاورزی سمنان با بیان این‌که محصول پسته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای استان درآمد دارد افزود: ۲۲ هزار هکتار از باغ‌ها به کشت این محصول اختصاص دارد که از این تعداد ۱۴ هزار هکتار آن بارده هستند. وی با بیان این‌که کشت پسته ۳۶ درصد سطح باغ‌های استان سمنان را شامل می‌شود افزود: باغ‌های پسته در سنوات اخیر با رشد قابل توجهی همراه بود، به نحوی که از سال ۸۶ تاکنون سطح این باغ‌ها در استان تقریباً به دو برابر رسیده است.

 مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این‌که این استان پنجمین تولید‌کننده عمده پسته در کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: امسال از سطح باغ‌های استان بیش از ۱۷ هزار تن پسته خشک تولید شد که آمارها نشان می‌دهد نخستین استان کشور از نظر میزان تولید پسته در واحد سطح متعلق به این خطه است.  قرائیان بیان کرد: تولید پسته در مقایسه با سایر بخش‌ها به نسبت منابع مصرفی، یکی از شاخص‌های مهم بهره‌وری محصولات کشاورزی استان سمنان است. با توجه به این موضوع توسعه باغ‌های پسته به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.


بهسازی باغ‌های پسته

وی افزود: اجرای طرح اصلاح و بهسازی باغ‌های پسته، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بهره‌برداران، توسعه واحدهای فرآوری پسته و اعطای تسهیلات کم‌بهره برای این کار، ایجاد باغ‌های الگویی پسته، حمایت از تولید نهال استاندارد و توسعه نهالستان‌های شناسنامه‌دار پسته و همچنین حمایت از توسعه آبیاری تحت‌فشار در باغ‌های پسته استان سمنان با اولویت توسعه آبیاری زیر سطحی برای این باغ‌ها از جمله برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی برای تسریع در توسعه باغ‌های پسته در این استان است. 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان این‌که پسته دامغان به عنوان کشتی موفق با مزیت نسبی در الگوی کشت استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اضافه کرد: کیفیت و میزان تولید این محصول در هر هکتار، انطباق کشت این محصول با شرایط آب و هوایی، دانش بومی ارزشمند باغداران و نیز اهمیت پسته از نظر مقاومت‌های محیطی سبب این مزیت در پسته دامغان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید