• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207166
+
-

راه‌اندازی نخستین پایگاه میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران

نخستین پایگاه میراث جهانی راه‌آهن ایران که به طول 1400کیلومتر در سال1400 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، در استان مازندران راه‌اندازی شد.
به‌گزارش ایسنا، پایگاه میراث جهانی راه‌آهن مازندران با حضور مسئولان استانی راه‌اندازی شد و بدین‌ترتیب سومین پایگاه میراث جهانی این استان پس از باغ جهانی شده بهشهر و جنگل هیرکانی راه‌اندازی و ابوالفضل نیکوبیان، سرپرست این پایگاه شد.
حسین ایزدی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این مراسم گفت: ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی طی فرایندی طولانی و دشوار انجام می‌شود و باعث افتخار است که در کنار باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر، راه‌آهن به‌عنوان سومین اثر شاخص مرتبط با مازندران در این فهرست قرار گرفته‌ است.
او تأکید کرد: پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر یکی از مهم‌ترین آثار ثبت جهانی ایران است که به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و میراثی کم‌نظیر است.
وی با اشاره به اهمیت جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان دومین اثر جهانی مرتبط با مازندران در فهرست یونسکو گفت: 7 لکه هیرکانی در مازندران قرار دارد و به‌زودی پایگاه این اثر نیز در استان راه‌اندازی خواهد شد.
ایزدی با تأکید بر اهمیت پایگاه‌ها در توسعه فعالیت‌های پژوهشی گفت: وجود پایگاه‌ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیا و بازآفرینی، گام‌های اثرگذار و بلندتری برداریم.
وی افزود: افتتاح موزه‌ها در کنار پایگاه‌ها از دیگر برنامه‌های مدنظر اداره‌کل میراث است و اجرای این برنامه‌ها، به‌ویژه برای راه‌آهن شمال یکی از مهم‌ترین اهداف ما به شمار می‌آید.
سرپرست اداره کل راه‌آهن شمال نیز در این مراسم بر افزایش همکاری‌ میان راه‌آهن و میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: انتصاب فردی متخصص از سوی سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، نخستین گام در جهت تحقق اهداف میراث مازندران و مایه امیدواری است تا از فرصت پیش‌رو در راستای حفظ حقوق راه‌آهن و احیای آن به‌عنوان مجموعه‌ای زیرساختی بهره ببریم.
رحمان معصومی، بزرگ‌ترین مشکل راه‌آهن استان را رعایت‌نشدن حریم راه‌آهن خواند و افزود: ساخت‌وساز در حریم راه‌آهن یکی از مشکلات مهم ما به‌ویژه در شهرهای قائم‌شهر و ساری است. این معضل به روال عادی تبدیل شده که افزون بر خدشه‌دار‌کردن حقوق و سیمای راه‌آهن، خطرات جانی نیز برای شهروندان درپی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید