• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78939
+
-

اهالی رودبار کوهدشت درگیر سیل بهار

خانه‌ها، اراضی و باغ‌های روستاهای رودبار در سیل اخیر لرستان زیر آب رفتند و اهالی می‌گویند هنوز کسی به داد آنها نرسیده است

زیر ذره‌بین
اهالی رودبار کوهدشت درگیر سیل بهار

سیل فروردین امسال شهرهای مختلف لرستان را از خرم‌آباد تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و... درگیر کرد. مطابق آخرین آمار اعلام ‌شده از سوی متولیان امر، در جریان 2 سیل رخ‌داده طی فروردین‌ماه امسال ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری در استان خسارت دیدند.

به گزارش مهر، در جریان وقوع این سیل حدود 8 هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصر به‌ فرد کرده است. مثلا در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ‌گونه زیرساختی در بخش‌های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و... وجود نداشت.

۱۸ شهر و 1۲۰۰ روستا درگیر سیل و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند. همچنین راه ۸۷۰ روستا، برق 1۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد. در میان این همه ویرانی و خسارت، نام یک منطقه با 11 روستا بیرون از دایره توجه مردم و مسئولان مانده و پس از گذشت حدود 6 ماه از وقوع آن سیل ویرانگر، ساکنان آن مشکلات زیادی دارند؛ منطقه‌ای که رودبار نام دارد.


بلاتکلیفی رودباری‌ها

منطقه رودبار واقع در شهرستان کوهدشت با ۱۱ روستا و جمعیت حدود 1500 نفر در حاشیه سد سیمره قرار دارد و با بالا آمدن آب این سد همه خانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌های این منطقه زیر آب رفتند. اکنون حدود ۶ ماه از وقوع سیل ویرانگر در لرستان می‌گذرد اما هنوز مشکلات فراوانی در زمینه مسکن، کشاورزی، باغ‌ها، بهداشت، مدارس، کسب ‌و کار و... پیش روی مردم است و موجب نگرانی و دغدغه سیل‌زدگان این منطقه شده است که رفع آنها به توجه بیشتر نیاز دارد.


مسئولان به قول خود عمل نکردند

یکی از اهالی منطقه رودبار در سخنانی با بیان این‌که امکانات راه دسترسی به این منطقه به هیچ عنوان وجود ندارد و در حد صفر است، اظهار کرد: همچنین در منطقه آب آشامیدنی نداریم. یکی دیگر از اهالی منطقه رودبار با بیان این‌که در جریان وقوع سیل مسئولان به ما قول دادند برایمان سرپناه درست می‌کنند، افزود: اما هنوز هیچ کاری برای ما انجام نداده‌اند.

وی گفت: من یکی از اهالی سیل‌زده این منطقه هستم و هنوز سرپناهی ندارم. یکی دیگر از اهالی منطقه کوهنانی و رودبار نیز بیان کرد: در جریان وقوع سیل همه زندگی ما زیر آب رفت. وی با اشاره به زیر آب رفتن زمین‌ها و خانه‌های کسانی که در حاشیه سد سیمره قرار دارند، ادامه داد: تا زمانی که زمین‌های ما را تملک نکنند و پول آن را به ما ندهند، از این منطقه جابه‌جا نمی‌شویم.


وعده معاون رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو به مردم

استاندار لرستان پیش از این در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مسئولان ‬سد از سال‌ها پیش قرار بود اراضی و خانه‌های مردم را خریداری کند، اما این کار انجام نشد و مردم سردرگم شدند، گفت: مسئولان سد سیمره تصمیم گرفته بودند ارتفاع سد را به حدی نرسانند که مشکلی برای روستاها پیش بیاید.

«موسی خادمی» افزود: الان مسئولان سد تصمیم گرفته‌اند ارتفاع را جوری تنظیم کنند که این روستاها در مخزن آن قرار می‌گیرند. وی با اشاره به این‌که ما پیگیر بودیم خرید منازل و اراضی را دولت و وزارت نیرو تضمین کند تا مردم با خیال راحت‌تر جابه‌جا شوند، اظهار کرد: در تماسی که با اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری و وزارت نیرو داشتیم، اعلام کردند که قطعا اعتبار لازم برای پرداخت خسارت و خریداری اراضی و املاک مردم تامین شده است.

خادمی با بیان این‌که در حال حاضر اکیپ‌هایی در حال ارزیابی اراضی و املاک این روستاها هستند، ‬ادامه داد: این اراضی حتما خریداری می‌شوند بنابراین مردم با خیال راحت با ستاد بحران همکاری و به تخلیه اقدام کنند و ‬مطمئن باشند که حتما خسارات آنها را پرداخت می‌کنیم. استاندار با اشاره به این‌که ۱۱ یا ۱۳ روستا مربوط به لرستان هستند که در مخزن سد قرار می‌گیرند و‬ چند روستا هم مربوط به ایلام است، یادآور شد: دستگاه‌های امدادی در منطقه هستند و همه تلاش می‌کنیم روستاها را تخلیه کنیم.


وعده وزیر 6 ‌ماهه شد

وزیر نیرو هم پیش از این در تاریخ ۲۲ فروردین امسال در بازدید از سد سیمره بیان کرد: سد سیمره یکی از افتخارات مهندسی کشور است و نقش مهمی در تامین آب شرب و کشاورزی و کنترل سیلاب‌ها دارد. «رضا اردکانیان» گفت: بخش مهمی از سیلاب‌ها توسط این سد کنترل می‌شود و بر همین اساس وزارت نیرو به دنبال راهکارهای جدید برای افزایش آبگیری آن است.

وی با اشاره به این‌که یکی از کارها تملک اراضی کشاورزی و مسکونی و منازل روستایی قرار گرفته در مخزن سد است، افزود: خوشبختانه این مهم با همکاری رئیس‌جمهوری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه محقق شده و ظرف 3 ماه آینده مبالغ اراضی تملک شده به حساب‌های مردم شامل روستاهایی از ایلام و لرستان واریز می‌شود. اردکانیان گفت: به دلیل این‌که خروجی سد سیمره وارد سد کرخه می‌شود، محدوده آبگیری این سد با توجه به ملاحظات فنی برای کنترل سیلاب قطعا بیشتر می‌شود.


قیمت زمین‌ها هنوز نهایی نشده است

مدیر اجرایی سد و نیروگاه سیمره در این رابطه در سخنانی با بیان این‌که دولت مصوبه جدیدی در رابطه با قیمت زمین‌ها و اراضی این منطقه داده است، گفت: برآوردهایی قبلا انجام شده است و کارشناسان نیز از منطقه بازدید کرده‌اند. «اقبال‌منش» ادامه داد: اگر قیمت نهایی و ابلاغ شود، بر اساس قیمت‌های کارشناسی که در منطقه رودبار انجام شده است، بهای زمین‌ها و باغ‌ها و اراضی مسکونی مردم پرداخت خواهد شد.
***
تا شروع فصل بارندگی‌ زمان زیادی نمانده است. نگرانی‌ها در زمینه وضعیت روستاهای منطقه رودبار جدی است و بیم آن می‌رود که نخستین بارندگی شدید در این منطقه بحران‌ساز شود. در این میان مسئولان استان که تاکنون برای برون‌رفت شهرها و روستاهای سیل‌زده تلاش درخور توجهی انجام داده‌اند، باید کمک کنند روستاهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند نیز دیده شوند و بار سنگین سیل فروردین از روی دوش‌ آنها برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید