• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78928
+
-

آغاز فصل جدید کاوش‌ در دولتخانه صفوی

به منظور خواناسازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده مجموعه دولتخانه صفوی، فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه آغاز شد. 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی‏، نوع معماری و تزئیناتی که در آن به کار رفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید مطالعات تخصصی باستان‌شناسی به منظور خوانا‌سازی سازه‌های معماری، لایه‌های زمانی و شناسایی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده آن صورت پذیرد. 

امیر ارجمند با اشاره به آغاز فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی این مجموعه اظهار کرد: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی این مجموعه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ضلع جنوب شرقی دولتخانه به سرپرستی نوذر حیدری و با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی آغاز شده است.

 براساس مطالعات مغناطیس‌سنجی صورت‌گرفته 5 ترانشه بزرگ در نقاط مختلف محوطه دولتخانه برای کشف بقایای صفوی ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: همچنین در این فصل کاوش، نقشه‌برداری محدوده کاوش، حفاظت اولیه آثار لایه‌های دوره صفوی، ساماندهی اشیای مکشوفه، طراحی سفال‌های شاخص، تجزیه و تحلیل داده‌های باستان‌شناختی و مقایسه تطبیقی داده‌ها انجام می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید