• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78692
+
-

خروج مقبره‌الشعرا از بلاتکلیفی بهسازی

ردیف بودجه این نماد فرهنگی استان حذف شده بود؛ اما بر اساس توافقات صورت‌ گرفته بیش از 9 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای آن اختصاص یافته است

فرهنگی
خروج مقبره‌الشعرا از بلاتکلیفی بهسازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی از تعیین تکلیف طرح ساماندهی مقبره‌الشعرای تبریز به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی، ادبی و گردشگری کشور با احیای ردیف بودجه آن خبر داد. «محمد محمدپور» با بیان این مطلب به ایرنا گفت: ردیف بودجه مستقل برای اجرای طرح‌های عمرانی و بنای یادمان این مجموعه فرهنگی فاخر تبریز در بودجه سال ۱۳۹۸ لحاظ شده است که از محل اعتبارت ملی تخصیص خواهد یافت.

وی بیان کرد: ردیف بودجه مقبره‌الشعرای تبریز چند سال پیش حذف شد اما در موافقت‌نامه اخیر 9 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای آن لحاظ شده است. البته از مقدار تخصیص آن خبر نداریم، ولی تلاش می‌کنیم تخصیص آن کامل شود زیرا برای اجرای طرح ساماندهی مقبره‌الاشعرای تبریز در زمان مناسب، به اعتبار کافی نیاز است. 

محمدپور افزود: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده اخیر، مقرر شده است طرح ساماندهی مقبره‌الاشعرا در ۲ بخش ادامه داشته باشد. بخش بنای یادمان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی آسیب‌زدایی و تکمیل شود و در بخش دیگر، اجرای طرح پیرامون یادمان را شهرداری ادامه دهد. این مسئول با بیان این‌که طرح ساماندهی مقبره‌الشعرا در سال 93 به شهرداری تبریز واگذار شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی این مجموعه را همراهی می‌کند، تاکید کرد: شهرداری تبریز نیز امسال 5 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته است. 

وی ادامه داد: بر اساس اعلام شهرداری تبریز، در مجموع از سال 93 تاکنون ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ساماندهی مقبره‌الاشعرا هزینه شده است. البته بر اساس برآورد سال 97 مشاور شهرداری، برای انجام طرح‌های عمرانی و تجهیز این مجموعه حدود ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.  بر اساس برآوردهای سال جاری و مبادله اوراق خزانه هم برای مجموع اقدامات عمرانی، تجهیز، آسیب‌زدایی و تکمیل یادمان مقبره‌الشعرا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید تامین شود. 

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که مدیریت اجرای طرح سامان‌دهی مقبره‌الاشعرا تبریز به صورت هیات‌امنایی انجام می‌شود، گفت: استاندار، معاون عمرانی استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری، رئیس شورای شهر، میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و فرمانداری شهرستان تبریز به ریاست استاندار اعضای هیات امنا را تشکیل می‌دهند.  

محمدپور درباره این‌که چرا مقبره‌الاشعرا به عنوان کانون اول گردشگری آذربایجان شرقی از مزایا و اعتبارات رویداد تبریز ۲۰۱۸ بهره‌مند نشد، اظهار کرد: واقعیت این است که برای طرح ساماندهی مقبره‌الاشعرا تبریز ۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده و در ستاد استانی رویداد تبریز ۲۰۱۸ تصویب شد، اما در نهایت این رقم حذف و این مجموعه تاریخی فرهنگی از اعتبارات این رویداد بین‌المللی محروم شد. 

وی افزود: مقبره‌الاشعرا اولویت اول گردشگری شمال غرب کشور و آذربایجان شرقی است و حق این بود که توجه بیشتری به این مجموعه فاخر ملی کشور شود و از محل بودجه تبریز ۲۰۱۸ اعتباری به این مجموعه فرهنگی- گردشگری اختصاص یابد. مقبره‌الاشعرا آرامگاه شهریار شیرین‌سخن و ۴۰۰ شاعر و عارف دیگر کشورمان از جمله خاقانی شروانی، اسدی توسی و قطران تبریزی است که در جوار امامزاده سید حمزه(ع) در محله قدیمی سرخاب تبریز قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید