• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78634
+
-

سکوت سنگین قلات

باوجود بازگشایی ورودی بافت قدیمی روستای قلات که 15 شهریور مسدود شده بود، همچنان هیچ گردشگری به این روستا رفت و آمد نمی‌کند

گزارش
سکوت سنگین قلات

خبر مسدود شدن ورودی بافت قدیمی روستای میراثی قلات نیمه‌های شهریور جاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر و تصاویری از انباشته شدن شن و ماسه در ورودی این محل نیز به این اخبار پیوست شد.

به گزارش ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب شیراز هدف از این اقدام را جلوگیری از فعالیت باغ‌های غیرمجاز و تردد افراد به این اماکن اعلام کرد و گفت: طی 3 ماه گذشته، ۱۱۰ باغ، رستوران، کافی‌شاپ، باغ‌مجلس و سفره‌خانه سنتی در شیراز تعطیل شده است.

«حیدر آسیابی» افزود: این واحدهای صنفی به دلیل ایجاد مزاحمت، اعمال خلاف اخلاق و ارتکاب جرایم مشهود و با توجه به شکایت‌های مردمی و اهالی محل تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است و پرونده تخلف آنها در دادسرای ناحیه 2 شیراز رسیدگی می‌شود.

حجت‌الاسلام «سید کاظم موسوی» رئیس کل دادگستری فارس، هم پیش‌تر هشدار داده بود باغ‌هایی که در آنها فساد و تخلفاتی انجام شود به جای پلمب، مصادره خواهند شد.


کرکره‌های پایین 

هرچند ورودی بافت قدیم روستای گردشگری قلات شیراز که جمعه ۱۵ شهریور ۹۸ مسدود شده بود، شامگاه شنبه ۱۶ شهریور بازگشایی شد، این بازگشایی پایانی بر تعطیلی این روستا نبود و به گفته اهالی، این محل را به روستای ارواح تبدیل کرده است.

در روستای گردشگری قلات فقط 4 حجره و مغازه شامل یک بستنی‌فروشی، فروشگاه تولید و فروش صنایع دستی و یک رستوران تعطیل نشده و سایر واحدهای صنفی این منطقه پلمب شده است.
با گذشتن از بخش نوساز روستای تاریخی قلات که در سال‌های اخیر ساخته شده و هیچ سنخیتی هم با بافت بومی این منطقه ندارد، کرکره‌های پایین کشیده حجره‌ها توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

کوچه‌های قدیمی و بعضا باریک روستای ثبت ملی شده قلات خالی از هر رهگذر و گردشگری است. گویا اهالی این روستای کهن هم در نبود گردشگران، دل و دماغی برای بیرون آمدن از منازلشان ندارند.

در این میان، کوچه‌های باریک و خلوت و حجره‌های تعطیل‌شده و مرد فروشنده‎ای که در مقابل معدود فروشگاهی که در این منطقه باز است و پلمب نشده جلب توجه می‌کند. او با تاری در دست می‌نوازد و شعر می‌خواند در غم از دست رفتن رونق این روستا. شعر و آهنگی که این مرد فروشنده به خاطر خالی بودن فروشگاهش از مشتری می‌نوازد و می‌خواند به‌درستی گویای حال و روز قلات در این روزهاست.

پای صحبت اهالی روستا که می‌نشینیم، آنها نیز اقدام‌های خلاف قانون واحدهای پلمب‌شده را زشت می‌دانند و بر رعایت قانون تاکید دارند. گلایه آنها امروز از این است که چرا این تخلف‌ها با وجود تردد ماموران ذی‌ربط در حوزه نظارت ادامه داشته و یکباره برخوردها صورت گرفته و دامنه آن به همه اهالی روستا رسیده است. اهالی روستا می‌گویند اگر نظارت بر رعایت قانون به نیکی انجام شده بود، مردم روستا تاوان سنگین بی‌قانونی عده‌ای را نمی‌پرداختند.


رونق از دست رفته

«رضا نعمتی» از کاسبان روستای گردشگری قلات گفت: طی چند هفته گذشته، اغلب واحدهای صنفی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های قلات پلمب شده و معدودی از این واحدها باز است و عملا با این اقدام کسب و کار در این منطقه تعطیل شده.

او ادامه داد: یکی از مغازه‌هایی که تعطیل شده متعلق به من است. دلیل بسته شدن این حجره از سوی مسئولان کوچک بودن فضا عنوان شده، در صورتی که به دلیل ثبت ملی بودن این روستا، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه توسعه بنا به کسبه نمی‌دهد.

این کاسب اضافه کرد: طی هفته‌های گذشته تعداد زیادی از واحدهای صنفی قلات پلمب شد و گویا مسئولان ذی‌ربط در بازدید از این محل مشاهده کردند تعدادی از واحدها اقدام به فک پلمب غیرقانونی کرده‌اند و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و به همین دلیل، یکی از قضات دادگستری حکم مسدودسازی مسیر ورودی روستا را صادر کرد.

نعمتی با بیان این‌که برخی از واحدهای روستای گردشگری قلات به دلیل نداشتن مجوز فعالیت، ارائه قلیان و حفظ نکردن شئونات اسلامی پلمب شده‌اند گفت: مسدودسازی ورودی قلات موجب شد ‌تر و خشک با هم بسوزند. این کار مانند پاک کردن صورت مساله به جای حل آن بود. با مسدودسازی ورودی این محل و همچنین انعکاس وسیع این موضوع در فضای مجازی، ضربه سنگینی بر پیکره گردشگری قلات که روستای هدف گردشگری است، وارد شد و جبران آن نیز به این زودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.


درد بیکاری

«مجید ایزدی» فروشنده یکی از معدود واحدهای صنفی روستای قلات که صنایع دستی، کیف و کفش دست‌دوز عرضه می‌کند هم در این باره گفت: بیش از 2 هزار کارگر و فروشنده در واحدهای صنفی قلات فعال بودند و حالا بیکار شده‌اند. بعضی از رستوران‌‌داران و فروشگاه‌های قلات در پی پلمب، فروشگاه‌های خود را پس داده‌اند، با این‌که هنوز مهلت قرارداد آنها باقی مانده بود.

وی افزود: مسیر ورودی این روستا بعد گذشت حدود 2 روز بازگشایی شد، اما همچنان قلات خلوت و تهی از گردشگر است. در طول روزهای اخیر، هیچ گردشگر داخلی و خارجی وارد قلات نشده است و با این روند مشخص نیست تکلیف فعالان صنفی و مردم این محل چه خواهد شد.


چراغ خاموش کسب و کارها

«یدالله کوچکی» یکی دیگر از اهالی قلات است که ملکی (نوعی کفش سنتی) می‌بافد و ساخته‌های دست و ذوق و قریحه‌اش را در حجره‌ای کوچکی در قلات به فروش می‌رساند. او گفت: در روزهای اخیر که رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های قلات تعطیل‌شده تاثیر بسیار منفی بر کسب و کار من گذاشته است، زیرا گردشگری به این محل وارد نمی‌شود که خریدی از دست‌سازها داشته باشد.

کوچکی ادامه داد: هفته‌های گذشته، جلسه‌هایی با حضور دهیار، شورا روستا و سایر مسئولان و کسبه و اهالی قلات برگزار و در این جلسه‌ها مشکلات و نیازمندی‌های این روستا تاریخی مطرح شد، اما به جای برنامه‌ریزی، مسئولان ورودی بافت تاریخی قلات را مسدود کردند. با وجود بازگشایی مسیر ورودی این بافت تاریخی هنوز کاسبی و خرید و فروش در قلات تعطیل است.


تعطیلی پارکینگ 

«علی نوبخت» از دیگر اهالی قلات که زمین مقابل منزل خود را به پارکینگی برای خودروهای گردشگران تبدیل کرده است و از این راه روزگار می‌گذراند، گفت: در روزهای اخیر که مشکلاتی برای این روستای گردشگری پیش آمد از نان خوردن افتاده‌ام.

نوبخت ۶۷ سال دارد و با 4 فرزند و همسرش زندگی می‌کند و تنها راه امرار معاش خود و خانواده‌اش پارکینگی است که در زمین خالی مقابل منزلش اجاره کرده. بیش از 2 هفته است رخدادهای اخیر این روستا شامل تعطیلی مغازه‌ها و اماکن و مسدودسازی ورودی این روستا بر کسب و کار او هم تاثیر منفی گذاشته است و گردشگری به این روستا قدم نمی‌گذارد که از پارکینگ او استفاده کند.


آبروی گردشگری فارس 

یکی دیگر از اهالی قلات که پارکینگ و دکه‌ای در این روستا دارد و از این طریق هزینه زندگی خود و خانواده‌اش را تامین می‌کند گفت: قلات دهکده‌ای است که ثبت ملی شده و با انتشار تصاویر مسدودسازی مسیر ورودی آن در فضای مجازی با آبروی گردشگری استان فارس بازی
 شد.

«رسول علی‌نیا» افزود: در روزهای اخیر، بسیاری از گردشگرانی که در گذشته از گوشه و کنار ایران و استان‌های دیگر کشور به قلات سفر کرده بودند با من تماس گرفتند و سفر خود را لغو کردند یا در زمان مسدودسازی مسیر ورودی به این منطقه آمدند، اما نتوانستند از بافت تاریخی این روستا بازدید کنند، چون ماموران مانع از این کار شدند. این گردشگران با تعجب و گلایه این منطقه را ترک و عنوان کردند در هیچ منطقه‌ای از کشور با چنین مساله‌ای برخورد نداشته‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ نفر از طریق فعالیت مجموعه‌ای که من مدیریت آن را بر عهده دارم هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را تامین می‌کنند، اما حالت تکلیف منبع درآمدی این افراد نامشخص است.


ثبت ملی قلات و فرصت مهاجرت معکوس
 
«قلات» نام روستایی در ۴۸ کیلومتری غرب شیراز است که به واسطه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بومی به ثبت ملی رسیده، اما این روزها حال خوشی ندارد. 17

 اردیبهشت‌ امسال، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد روستای قلات شیراز به عنوان اولین بافت روستایی- طبیعی فارس در فهرست آثار ملی ثبت شد. 
به اعتقاد «مصیب امیری» ثبت ملی روستای قلات شیراز می‌توانست منجر به طرح آن به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگران داخلی و خارجی، مهاجرت معکوس اهالی و رونق اقتصادی مردم روستا شود.


ممنوعیت تردد شبانه در قلات 

مسئول عوارضی ورودی قلات و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی این روستا گفت: از ساعت ۱۰ صبح جمعه ۱۵ شهریور تا ساعت ۲۲ شنبه ۱۶ شهریور، ورودی بافت تاریخی روستای گردشگری قلات به واسطه دستور یکی از قضات دادگستری فارس بسته شد. 
«فرشاد کوچکی» با اشاره به برگزاری جلسه‌هایی در چند روز گذشته با مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دادگستری فارس اظهار کرد: طی این جلسه‌ها قرار شد با هدف ساماندهی، تردد شبانه به بافت قدیم قلات ممنوع شود و به همین دلیل، به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای انجام این کار هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :