• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78628
+
-

افت شدید تراز آبخوان‌های بوشهر

سطح ایستایی آبخوان‌های استان در 5 ماه امسال بر اثر برداشت های بی رویه 20 سانتی متر کاهش یافته است

منابع
افت شدید تراز آبخوان‌های بوشهر

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به‌ طور میانگین، سطح ایستابی آبخوان‌های این استان در 5 ماه امسال بر اثر برداشت‌های بی‌رویه به‌ طور متوسط ۲۰ سانتی‌متر کاهش‌یافته است.
به گزارش مهر، «حسین باشی‌زادگان» اظهار کرد: شرایط بحرانی آبخوان‌های ممنوعه استان بر کسی پوشیده نیست، تا جایی که بارش‌های بسیار خوب سال گذشته نیز مانع افت شدید آبخوان‌ها نشده است.

وی تصریح کرد: برخی دشت‌های بوشهر از جمله جم، ریز، باغان، دشت پلنگ، لاور، دهرود- تنگ ارم، بوشکان، طلحه- فاریاب، خون و برازجان افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از حداقل ۳۰‌سانتی‌متر تا نزدیک به یک متر رخ ‌داده است.

باشی‌زادگان افزود: سایر دشت‌ها مثل دشت‌های کاکی- بردخون، چاهگاه و اهرم دارای شرایط هجوم آب شور در مقیاس کمتر، اما با شرایط بحرانی‌تر افت سطح آب داشتند، به نحوی که در مرداد همه دشت‌های مهم استان به جز مناطق دیر- کنگان افت سطح آب داشتند.

وی با بیان این‌که سطح ایستابی به بالاترین تراز آب زیرزمینی روی یک سطح مشخص در زیرزمین گفته می‌شود اضافه کرد: در یک ماه گذشته، دشت لاور از محدوده مطالعاتی چاهگاه در شهرستان دشتی با افت شدید به میزان ۱۲۵ سانتی‌متر، بحرانی‌ترین شرایط در میان دشت‌های استان را داشته است.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: پایش تغییرات کمی و کیفی منابع آب از طریق شبکه سنجش، بهره‌برداری بهینه از منابع آبی، رعایت الگوی کشت، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، توسعه نیافتن کشاورزی و باغ‌ها، برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز از برنامه‌های این شرکت است که به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید