• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78490
+
-

جهانگیری: برخی فریادها درباره شفافیت برای ردگم کردن است

دولت
جهانگیری: برخی فریادها درباره شفافیت برای ردگم کردن است

معاون اول رئیس‌جمهوری صبح دیروز در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش گفت: یک جنگ اقتصادی نابرابر ظالمانه‌، اینگونه علیه اقتصاد کشور شروع شده است و اردیبهشت۹۷ رسما آن را اعلام کردند؛ اینکه در آن زمان چه شرایطی به جهت اقتصادی در کشور حاکم بود و چه تصمیماتی گرفته شد و چرا گرفته شد، اینها در جای خود قابل بحث است و درباره‌اش بحث خواهیم کرد. 

اسحاق جهانگیری که به‌دلیل نقش کلیدی‌اش در تصمیم‌گیری پیرامون دلار 4200تومانی مورد انتقاد قرار دارد، افزود: عده‌ای کار را خیلی ساده می‌گرفتند و بلافاصله می‌گفتند این تصمیم اقتصادی بوده و به دلایل اقتصادی مثلا این تصمیمات، تصمیمات درستی نبوده است، ولی وقتی یک جنگ نابرابر اقتصادی اینگونه شروع می‌شود، حتما جنبه امنیتی اصلی‌ترین مسئله آن است. شما هم مدام فکر می‌کنید در این جنگ آنها کجا را هدف قرار داده‌اند؛ خصوصا اینکه اگر اطلاعات دقیقی از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی به ما برسد که کدام کشور منطقه با چه میزان پول و در کجا می‌خواهد فشار وارد کند و توانمندی ما برای مقابله چگونه است، همه اینها کمک می‌کند که سیاستگذار بتواند تصمیم بموقع بگیرد و بتواند سیاست طرف مقابل را به شکست بکشاند. کسی هم نمی‌آید بگوید این تصمیم من صرفا یک تصمیم اقتصادی است که براساس سیاست‌های اقتصادی و علم اقتصاد اتخاذ شده است. وی با اشاره به تلاش آمریکا برای فشار به ایران، خاطرنشان کرد: آنها فشار حداکثری را برای فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی ایران به‌کار بردند. هدف حداقلی آنها هم فروپاشی اقتصاد ایران بود، ولی اکنون به این نتیجه رسیدند که به ایران فشار بیاورند تا ایران پای میز مذاکره بیاید. آمریکا به کشورهایی که باور نمی‌کردیم هم فشار وارد کرد. تحت این فشارها برخی از کشورهای دوست هم در خرید نفت ما همراهی قابل‌قبولی نداشتند. به هر حال یک‌سوم درآمد کشور از فروش نفت است و وقتی نفت کمتر فروش می‌رود، درآمد هم کمتر می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه راهبرد نظام که رهبری آن را تعیین کردند مقاومت فعال در مقابل فشار حداکثری دشمن بود، خاطرنشان کرد: کشور اکنون شوک‌های روانی را پشت سر گذاشته و روند شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است. برخی می‌گفتند تورم چند ده درصدی در کشور حاکم می‌شود یا اقتصاد کشور شبیه ونزوئلا می‌شود یا اینکه از قیمت‌های نجومی برای نرخ ارز صحبت می‌کردند اما هم‌اکنون ثبات در اقتصاد به‌وجود آمده که یک دلیل مهم آن که در رأس همه عوامل است، تحمل مردمی است که یک‌بار دیگر ثابت کردند یک ملت و یکپارچه هستند.

به گزارش ایلنا، جهانگیری با اشاره به موضوع روز مبارزه با مفاسد و مطرح شدن مباحث متعدد در خصوص شفافیت و فساد، گفت: بسیاری از صداها که امروز برای مبارزه با فساد بلند می‌شود گاهی برای رد گم کردن اصل موضوع است که در آینده نزدیک به این موضوعات خواهم پرداخت و درباره اینکه شفافیت چیست و چه باید کرد؟‌دولت چه کرده و دیگران چه باید بکنند؟ مبارزه با فساد و مفسد چیست؟ سخن خواهم گفت. معاون اول رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش گفت: ما به‌عنوان مسئولان اجرایی کشور، باید از رنج هر دختر و پسر ایرانی آزرده شویم و تلاش کنیم که زمینه رنج آنها را از بین ببریم. با نه گفتن در مقابل مطالبات جوانان مشکلات حل نمی‌شوند. باید ضمن رعایت اصول جمهوری اسلامی ایران، به مطالبات جوانان و نوجوانان پاسخ گوییم.

این خبر را به اشتراک بگذارید