• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7832
+
-

نیاز امروز اقتصاد به کارآفرینان

یادداشت
نیاز امروز اقتصاد به کارآفرینان

امیر‌علی رمدانی/ تحلیلگر کسب‌و‌کار

پیوند کارآفرینی و صنعت در جهت رشد اقتصادی، یکی از ضروری‌‌ترین موضوعات امروز جامعه است. در واقع، رشد اقتصادی زمانی اتفاق می‌‌افتد که کارآفرینان با تکیه بر نوآوری، کسب‌و‌کارهای جدیدی را طراحی کرده و به‌وجود آورند. ژوزف شومپیتر به‌عنوان پدر کارآفرینی دنیا اینچنین درخصوص کارآفرینی نظر می‌‌دهد: «هرگاه در یک سازمان طبق فرآیندهایی کالا یا خدمتی جدید، روشی جدید، بازاری جدید و منابعی جدید به‌وجود آید آنگاه می‌توان اذعان کرد کارآفرینی رخ داده است.»

در دنیای امروز تغییرات یک رکن اصلی و اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و این تغییرات می‌تواند کسب‌و‌کارها را تهدید یا فرصتی را پیش روی آنها قرار دهد. در راستای این تغییرات عظیم که اکثر کسب‌و‌کارهای دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده، موضوع توسعه در راستای نوآوری و طراحی کسب‌و‌کارهای جدید که مشاغل جدیدی را به‌وجود می‌‌آورند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوآوری عنصری است که می‌تواند محصولات فعلی تولید را تبدیل به محصولات رقابت‌پذیر کند؛ خواه با تغییرات در محصولات فعلی، خواه با ارائه محصول یا خدماتی جدید و خواه با ارائه روشی جدید جهت تولید محصولات فعلی و نوآوری در فرآیندها. به عقیده بسیاری از محققان، «ایده» تمام دارایی یک فرد کارآفرین است و نوآوری به‌عنوان عنصر کلیدی کارآفرینی است. کشورهای توسعه‌یافته به‌منظور عبور از رکودهای متوالی اقتصادی، توسعه کارآفرینی را تنها راه‌حل این موضوع دانستند. اکثر کشورها در دهه‌های اخیر شاهد تحولات و دگرگونی‌های وسیعی در عرصه دانش، فناوری، توسعه اقتصادی و اجتماعی بودند و پیوند دانش و نوآوری‌های فناورانه، زمینه‌ساز هم‌افزایی در زنجیره‌های تولید و بازارهای هدف شده و تحت عنوان اقتصاد دانش‌محور خودنمایی می‌کند.

نوآوری در محصولات و ارائه خدمات جایگاه ویژه‌ای در صنعت کشور دارد. با توجه به تغییر سلایق مشتریان و همچنین تنوع محصولات وارداتی به کشور، توسعه محصولات رقابت‌پذیر با رویکرد صادرات و ارزش‌آفرینی از مهم‌ترین اقدامات در شرایط کنونی است. یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی، توجه به توان و تولید داخلی است که این موضوع با ارتقای کیفیت تولیدات، توان صنعتی و تولیدی صورت می‌گیرد.

با توجه به‌خصوصیات ممتاز کارآفرینان ازجمله ریسک‌‌پذیری، خلاق‌بودن، پشتکار و غیره، بی‌‌تردید طراحی بسته‌های حمایتی می‌تواند در جهت تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری داشته باشد؛ مخصوصا ایده‌هایی که موجبات صادرات را فراهم می‌کند و ارزآور هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید