• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7824
+
-

ثبات قیمت‌ها در بازار شب عید آجیل و خشکبار

قیمت‌گذاری آجیل و خشکبار در نمایشگاه‌های فروش بهاره آغاز شده که حداقل 10درصد کمتر از قیمت‌های ‌سطح شهر است

ثبات قیمت‌ها در بازار شب عید آجیل و خشکبار

علی ابراهیمی/ خبرنگار

افزایش تولید و کاهش نسبی تقاضا برای برخی اقلام آجیل و خشکبار موجب کاهش تأثیر‌پذ‌یری قیمت این محصولات از افزایش نرخ ارز شده و به جز بادام‌هندی نرخ بقیه انواع آجیل و خشکبار نسبت به شب‌چله تغییر چندانی نداشته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان این مطلب در مورد وضعیت قیمت و عرضه آجیل و خشکبار شب عید به خبرنگار همشهری اعلام کرد: کمبودی در بازار آجیل و خشکبار احساس نمی‌شود و این امر موجب شده تا نوسان قیمتی چندانی در این‌گونه اقلام طی یکی، دو‌ ماه گذشته نداشته باشیم و قیمت‌ها نیز تا پایان سال به همین گونه باقی خواهد ماند و افزایش چندانی نخواهد داشت. مصطفی احمدی با تأکید بر اینکه آجیل و خشکبار نرخ مصوب نداشته و قیمت این اقلام تابع نظام عرضه و تقاضا و نرخ ارز است، افزود: قیمت‌گذاری انواع آجیل و خشکبار برای عرضه در نمایشگاه‌های فروش بهاره در 4نقطه دیگر شهر تهران از روز گذشته آغاز شده و اتحادیه تلاش می‌کند تا قیمت این اقلام در نمایشگاه‌های مذکور حداقل 10درصد پایین‌تر از قیمت ‌آن در خرده‌فروشی‌های سطح شهر باشد. با وجود این، وی از کیفیت و نحوه عرضه انواع پسته در نمایشگاه فروش بهاره مصلای تهران که مهلت برپایی آن امروز به پایان می‌رسد، انتقاد کرد و گفت: اتحادیه آجیل و خشکبار هیچ‌گونه نظارتی بر اقلام عرضه شده در این نمایشگاه نداشته؛ چراکه غرفه‌ها به افرادی خارج از اعضای اتحادیه واگذار شده بود و پسته‌های نامرغوب(آلوده به افلاتوکسین) به مشتریان عرضه شد.

 

 

نرخ‌گذاری 35تا 38هزار تومانی فندق

 احمدی با بیان اینکه گرچه قیمت واردات و صادرات انواع آجیل و خشکبار تابع نرخ ارز است اما نرخ‌گذاری این اقلام براساس نظام عرضه و تقاضا موجب شده است تا اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها به‌دلیل افزایش تولید انواع تخمه در کشور خنثی شود، افزود: امسال میزان تولید انواع تخمه‌های ژاپنی شور، کدو، آفتابگردان و بادام‌زمینی افزایش یافته است. همچنین افت کیفیت پسته تولیدی در شهریور و مهر‌ماه امسال موجب شد تا قیمت این محصول در بازار افزایش یابد و نرخ پسته در همان حد باقی مانده و با بهبود کیفیت تولید افزایش دوباره‌ای در بازار شب عید را شاهد نباشد.

 وی در مورد قیمت فندق در بازار شب عید امسال، افزود: قیمت فندق نسبت به سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته و قیمت‌گذاری امسال فندق با سال گذشته در نمایشگاه بهاره نیز یکسان خواهد بود؛ به‌نحوی که اکنون فندق ایرانی با پوست برای عرضه در نمایشگاه بهاره را بین 32تا 38هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت‌گذاری کرده‌ایم. همچنین قیمت هر کیلوگرم مغز فندق بین 70تا 78هزار تومان خواهد بود. احمدی با خودداری از اعلام نرخ سایر اقلام آجیل و خشکباری که در نمایشگاه‌های بهاره عرضه خواهد شد، در مورد میزان تولید و قیمت مغز بادام افزود: با توجه به اینکه میزان تولید داخل بادام درختی جوابگوی نیاز بازار نیست، سالانه 40درصد بادام مورد نیاز ایران از طریق واردات تامین می‌شود. گرچه افزایش نرخ ارز در تعیین قیمت این محصول مؤثر بوده است اما امسال سال خوبی برای آجیل و خشکبار نبوده و به‌رغم عرضه، مشتری برای این اقلام وجود نداشت. کاهش تقاضا موجب خنثی کردن اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت بادام شده است. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، افزود: اگر میزان تقاضا برای بادام درختی همانند سال‌های گذشته بود، به‌طور قطع ما شاهد رشد 30تا 40درصدی قیمت این محصول بودیم اما اکنون قیمت بادام به‌دلیل افزایش نرخ ارز فقط 4تا 5درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است، که چندان قابل توجه نیست.

 

 

پسته محصول استراتژیک بازار آجیل و خشکبار

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با خودداری از اعلام متوسط نرخ انواع پسته در بازار و نمایشگاه‌های فروش بهاره اعلام کرد: پسته محصول استراتژیک بازار آجیل و خشکبار است و هرگونه اعلام نرخ این محصول بدون کارشناسی لازم ممکن است تبعات خاصی را برای بازار داشته باشد؛ همانطور که در سال71 اعلام برخی واقعیت‌ها در مورد وضعیت تولید و بازار شب عید پسته باعث جنجال شد.

احمدی نرخ پسته را تابع کیفیت، رویت و سفارش‌پذیری از مشتری دانست و در مورد نحوه قیمت‌گذاری بادام هندی برای عرضه در نمایشگاه بهاره با توجه به افزایش نرخ ارز، افزود: قیمت بادام هندی خام یا فرآوری شده در بازار متفاوت است اما نمی‌توانم اکنون قیمت خاصی برای این محصول اعلام کنم. با وجود این، قیمت بادام هندی نسبت به سال گذشته رشد 10درصدی داشته است.

 

 

 معمای گرانی بادام هندی

 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران وضعیت تامین و عرضه بادام‌هندی به‌عنوان یکی از اقلام پرمصرف بازار شب عید را بسیار مبهم دانست و افزود: نکته مبهم آن است که به‌رغم نبود تولید داخل بادام هندی وزارت جهادکشاورزی از صدور مجوز ثبت سفارش و واردات رسمی این محصول ممانعت می‌کند و این ابهام وقتی بیشتر می‌شود که به‌رغم ممنوعیت واردات، بازار کشور مملو از بادام‌هندی وارداتی است.

 احمدی با طرح این معما که چگونه با وجود ممنوعیت ثبت سفارش بازار مملو از بادام‌هندی وارداتی است، پاسخ این ابهام را در واردات قاچاق این محصول دانست و افزود: هیچ‌کس پاسخگوی این ابهام نیست. اگر بادام‌هندی که 100 درصد وارداتی است از طریق ثبت سفارش و واردات رسمی راهی بازار کشور شود نه‌تنها مشکلات احتمالی بهداشتی ناشی از نبودنظارت بر واردات قاچاق و عرضه این محصول را شاهد نخواهیم بود، بلکه حقوق دولتی ناشی از واردات رسمی این کالا نیز پرداخت شده و مردم نیز می‌توانند با قیمت‌های مناسب‌تری این محصول را خریداری کنند. وی با بیان اینکه از نظر اتحادیه اکنون قیمت بادام‌هندی بسیار بالاست که علت آن نیز هزینه و ریسک بالای واردات آن از طریق قاچاق است، گفت: متأسفانه وزارت جهادکشاورزی بدون ذکر هیچ دلیلی از صدور مجوز ثبت سفارش واردات این محصول خودداری می‌کند و به‌رغم قول قبلی برای رفع مشکل واردات بادام‌هندی در سال‌جاری، امسال نیز این وعده محقق نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید