• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7804
+
-

پیشتازان مصرف انرژی الکتریکی

پیشتازان مصرف انرژی الکتریکی

براساس تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی روشنایی، در بخش اداری سرمایش و تهویه متبوع و در حوزه تجاری سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع به‌ترتیب با درصد ۳۰، ۳۴ و ۶۲ بیشترین میزان مصرف انرژی را در کشور دارند.

معاون فنی و پتانسیل‌سنجی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در مورد تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی اعلام کرد: میزان مصرف کولرهای آبی و گازی ۲۶درصد، یخچال فریزر ۲۸درصد، سیستم صوتی و تصویری ۱۰درصد، لباسشویی یک درصد و سایر مصارف 5درصد را تشکیل می‌دهد. امیر دودابی‌نژاد در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: سیستم‌های روشنایی بیشترین میزان مصرف در بخش خانگی را به‌خود اختصاص داده و ۳۰ درصد مصرف انرژی الکتریکی در حوزه خانگی مربوط به سیستم‌های روشنایی می‌شود؛ لذا لازم است که مشترکان توجه بیشتری بر نحوه‌ مصرف خود داشته باشند.

وی درخصوص تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش اداری، گفت: در این حوزه سرمایش و تهویه متبوع ۳۴درصد مصرف انرژی را به‌خود اختصاص داده همچنین در بحث روشنایی ۲۵‌درصد، گرمایش ۲۱درصد، ماشین‌های اداری ۱۵درصد و سایر مصارف 5درصد شاهد مصرف انرژی در بخش اداری هستیم. دودابی‌نژاد افزود: در حوزه تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری نیز شاهد مصرف ۶۲درصدی در حوزه سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع هستیم. از سوی دیگر در حوزه روشنایی ۱۹درصد، ماشین‌های اداری ۱۱درصد و در آسانسور 8درصد مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نکاتی برای مدیریت مصرف گفت: با استفاده از سایه‌بان روی کندانسور یا کولر آبی بهره‌وری سیستم سرمایش افزایش می‌یابد. علاوه بر این با نگهداری به‌موقع به‌ویژه تمیز یا تعویض کردن فیلتر کولر می‌توان به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف برق و هزینه‌های آن گام برداشت. علاوه بر این با استفاده از پنجره‌های دو‌جداره و نصب درزگیر روی پنجره می‌توان مانع ورود گرما به داخل منزل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید