• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7794
+
-

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح «افزایش سن ازدواج»

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با سرانجام طرح افزایش سن ازدواج، گفت: افزایش حداقل سن ازدواج مدنظر کمیسیون اجتماعی بوده است، چرا که در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی حداقل سن ازدواج در ایران ۱۳‌سال ذکر شده است، اما زیر این سن نیز با مجوز و اذن پدر اجازه ازدواج داده می‌شود.

به‌دنبال این هستیم که بتوانیم حداقل سن ازدواج را به ۱۵سال برسانیم و ازدواج افراد زیر ۱۳سال را به‌طور کامل ممنوع کنیم. وی افزود: دلایل اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و روانپزشکی برای این ممنوعیت وجود دارد که طی جلسات کارشناسی که در فراکسیون زنان داشته‌ایم این مستندات را ارائه داده‌و آن را ضمیمه طرحی کرده‌ایم که با کمک مؤسسه تحقیقات اسلامی قم که یک مؤسسه تحقیقاتی وابسته به مجلس است آن را آماده کرده‌ایم. مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سن ازدواج مخالفت می‌کرد و به همین‌خاطر با مؤسسه تحقیقاتی اسلامی قم در این خصوص همکاری کرده‌ایم و هم‌اکنون در اداره قوانین مجلس ارائه شده است.

سیاوشی تأکید کرد که این طرح تا هفته آینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. به گزارش ایلنا، وی در رابطه با مرحله رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که 8سال از بررسی آن می‌گذرد، گفت: بررسی این لایحه در کمیسیون تمام‌شده است و در صحن علنی مجلس نیز اعلام وصول خواهد شد و نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضایی تلاش زیادی در این خصوص داشتند. فراکسیون زنان و مجلس در تلاش هستند زمانی که این لایحه از چاپ بیرون بیاید درخواستی برای آن بگذارند که تغییر دستور هفتگی مجلس را در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم براساس این تغییر دستور لایحه را در اولویت کاری مجلس قرار دهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید